Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_16_ČJ_Podstatná jména_stroj Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE AUTOR: MGR.IRENA PŘEUČILOVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ROD PODSTATNÝCH JMEN TEMA: URČOVÁNÍ RODU PODSTATNÝCH JMEN ČÍSLO PROJEKTU:OPVK.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_05_Český jazyk pro 8. ročník_Pravopis koncovek přídavných jmen Téma: Pravopis koncovek přídavných.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_26_ČJ4 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Vzory podstatných jmen 6 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_05- Přídavná.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název prezentace (DUMu)
Český jazyk – Slovní druhy
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Přídavná jména.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Přídavná jména přivlastňovací
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psaní i/y v minulém čase
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Rod podstatných jmen Mgr. Iveta Vališková
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Shoda podmětu s přísudkem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 1. a 2. Téma: Psaní i/y v příčestí minulém a u jmenných tvarů přídavných jmen Tematický okruh: Pravopis Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: listopad 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA029 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA029 Anotace: Opakování grafické stránky jazyka, zopakování pravidel pro psaní i/y v příčestí minulém a u jmenných tvarů přídavných jmen, uvedení příkladů

Pravidla pro psaní i/y je-li podmětem jméno mužského rodu životného v množném čísle, píše se v koncovkách příčestí a jmenných tvarů přídavných jmen -i např.: Účastníci zájezdu se vrátili z hor do hněda opáleni.

Příklady – podmět r. m. živ. v mn.č. Nejlepší absolventi školy byli vyznamenáni. Naši přátelé nám dobře poradili. Zvědové přinesli důležité zprávy. Hoši se rozběhli bosi po louce.

Označení neživé věci v životném tvaru měkké i v příčestí píšeme i v případech, kdy je v podmětu podstatné jméno r. mužského v tvaru životném, které ale označuje věci neživé např. Na dvoře stáli dva obrovští sněhuláci. Hadroví strašáci se kolébali ve větru.

Tvary životné i neživotné pro věci neživé některých jmen mužského rodu se užívá v tvarech životných i neživotných, i když označují jen věci neživé, např. slanečci i slanečky uzenáči i uzenáče ledoborci i ledoborce ukazatelé i ukazatele apod.

Životné tvary – měkké i, neživotné tvary – tvrdé y životné tvary podstatných jmen vyžadují ve shodných tvarech jmen přídavných a příčestí měkké -i, neživotné tvary tvrdé –y, např. Uzenáči byli na skladě. X Uzenáče byly na skladě. Mohutní ledoborci vypluli na pomoc. X Mohutné ledoborce vypluly na pomoc. Na poradě byli zhodnoceni ukazatelé prosperity podniku. X Na poradě byly zhodnoceny ukazatele prosperity podniku.

Významové rozlišení u některých jmen odpovídá rozdíl mluvnické životnosti a neživotnosti rozlišení významovému např. Unavení nosiči odpočívali. X Železné nosiče zrezavěly. Zkušení vodiči velbloudů jsou nutností na cestách. X Kovy jsou dobré vodiče tepla. Draci z pohádky strašili chlapce ve snu. X Kovové draky letadel ležely připraveny v tovární hale.

Podmět r. mužského. neživotného., r. ženského a r. středního v mn. č. pokud je podmětem jméno mužského rodu neživotného v množném čísle nebo jméno rodu ženského v množném čísle, píše se v koncovkách příčestí a jmenných tvarů přídavných jmen -y

Příklady Motory automobilů se na znamení rozběhly. Počítače se staly součástí našeho života. Na poradě vedoucích pracovníků se stanovily nové výrobní programy. Učitelky nám připravily hezký výlet. Otepi slámy se vršily ve stoh. Bezručovy Slezské písně byly přeloženy do několika cizích jazyků.

Rodiče, koně, lidičky podstatná jména rodiče, koně, lidičky mají koncovky jako neživotná podst. jm., ale shodu jako jména životná: Svědomití rodiče by to nedopustili. Čtyři vraní koně táhli kočár. (ale V tělocvičně nebyly koně připraveny). To byste se, lidičky, divili.

Dni, dny Podstatné jméno den má v 1. p. č. mn. dva tvary: dny a dni; oba však mají pouze shodu jako jména neživotná: Dny (dni) se krátily. Uplynuly tři dlouhé dny (dni). X pouze u knižního a zastaralého tvaru dnové je shoda jako u podstatných jmen životných: Krásní dnové minuli.

Děti – y podstatné jméno dítě má v jednotném čísle tvar středního rodu, ale v č. mn. tvar ženského rodu děti (kosti), a tedy i shodu v ženském rodě např. Děti běhaly na pláži bosy. Všechny děti se shromáždily na školním dvoře.

Zdroje Pravidla českého pravopisu. Školní vydání včetně Dodatku. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 80-716-8679-4. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. ISBN 80-7200-041-1.