Psychologie učení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Dětský svět Dětské naivní teorie
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Jak se stát dobrým právníkem?
Struktura výuky.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Zdravá škola.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
Pedagogika & DIDAKTIKA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Didaktické metody Androdidaktika.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
na Slovanském gymnáziu
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Konstruktivismus Zora Syslová.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Reflexe v procesu učení
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Reflexe: teorie a modely
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Psychologie učení

Vyučování a učení Při vyučování - vycházet z poznání procesu učení Učení jako přirozená činnost Získávání zkušenosti (vliv zrání) Změna v chování Učení: záměrné a bezděčné. Řízené učení.

Co víte o učení? (teorie, druhy, výsledky…)

Dvě teorie učení Behavioristická teorie učení: chování je odezvou na podnět. Posilování (zpevňování – operantní podmiňování Skinnera) Kognitivní teorie: záleží na restrukturalizaci – reorganizaci vnitřního světa (tj., jak je učivo zpracováno, jak „zapadne“ do připravené kognitivní struktury, zkušeností). Jedinec je aktivní (konstruktivismus)

Druhy učení (podle procesů, které se při učení účastní) habituace - navykání si na okolní jevy podmiňování (nervové spoje - návyky), operantní podmiňování (zpevnění - návyky), senzomotorické učení (opakování – mechanické stereotypy, snižuje stav nejistoty – učení se dovednostem), verbální učení (paměť – učení se textům, informacím), pojmové učení- učení poznatkům - osvojování znalostí (logické, využití myšlenkových operací a porozumění jevu – např. třídění, rozlišení), nebo: učení intelektových činností zkušenostně-reflektivní učení (nové pohledy, postoje, nová porozumění) řešením problémů (strategie, využívání zpětné vazby – např. hrát karty) sociální učení - učení sociální komunikaci, interakci a percepci, osvojují se sociální dovednosti, formují motivy a charakter. Ve stručnosti lze definovat jako: "učení žít mezi lidmi" Výsledky učení vědomosti, dovednosti, návyky

Podmínky učení vnější (učební látka, prostředí, učitel, sociální skupina, situace…) vnitřní: (vlastnosti žáka – intelektové funkce, sebepojetí, volní vlastnosti, návyky,… motivace, věk, pohlaví, předchozí zkušenosti, zdraví…)

Vyučování Vyučování je záměrné a systematické působení učitele na žáka. Vytváří podmínky pro učení. Psychosociální proces. Efektivní vyučování: - aktivita (přičinění se) - konstrukce (konstrukce reality) - kumulace (postupnost učení) - autoregulace (žák ví, co potřebuje, odpovědnost žáka) - zacílenost učení (představa o cíli) - situovanost učení (využití kontextu) - individualizace vyučování

Konstruktivismus a vyučování Zaměření na žáka (motivace, aktivizace) Využití kontextu (sociální aktivita, týmy, čas, metody …) Role žáka: odpovědnost za vlastní učení, autoregulace… Role učitele: facilitátor, průvodce, … Cíle konstruktivistické výuky: odůvodňování, kritické myšlení, řešení problémů, obnovování – porozumění – využití znalostí, kognitivní flexibilita, reflexe, sdílení zkušeností….

Teze konstruktivistického vyučování přejít od vyučování k podpoře samostatného učení se zaměřit se na procesy – komunikace, dialog, argumentace… nevyžadovat pamatování si, ale porozumění, vysvětlení postojů, závěrů… podporovat atmosféru otevřenosti ptát se na užitečnost/použitelnost

Zkušenost a reflexe v procesu učení

John Dewey (pragmatismus) Vyučovací proces není předávání systematicky uspořádaných vědomostí, ale rozvíjení dětské zkušenosti. Dítě má získávat vlastní aktivitou zkušenosti, tato činnost ho výrazně motivuje, vzbuzuje zájem a vyvolává problémy. Učení se v činnostech

David A. Kolb Zážitková pedagogika Zkušenost (zážitek) – a jeho reflexe (zkušenostní učení)

Co je reflexe?

Definice reflexe Reflexe je: „proces vytváření a vyjasňování významu zážitku (přítomného nebo minulého) ve svých vlastních pojmech“ (Boyd, Fales in Sugerman, 2000, str. 2). Reflexe je „ohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti“ (Dewey, 1938, s. 110). Reflexe  Sebereflexe? „Kritická reflexe zahrnuje kritiku předpokladů našich přesvědčení, které si budujeme“. (Mezirow, 1990) Sebeuvědoměním rozumíme vědomé zaměření pozornosti na svůj vnitřní svět, tady a teď.

Reflexe a učení… Při reflexi dochází k tvorbě nových či revidování starých významů určité zkušenosti, a to se označuje jako proces učení (Mezirow, 1991). Charakteristiky reflexe: Hloubka reflexe Individuální reflexe: vnitřní a vnější dialog Interpersonální změna významu (konverzace, reflexe ve skupině) Zaměření na minulost, přítomnost, budoucnost

Individuální reflexe Vnitřní  vnější dialog (H. Nehyba)

Reflektivní konverzace Interpersonální změna významu Vnitřní konverzace Student Vnější konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Facilitátor Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení).

Reflexe ve skupině Interpersonální změna významu ?

David Boud, 1985 Zážitky/zkušenosti Reflektivní proces Výsledky Chování Myšlenky Pocity 1) Znovu obrácení k prožitku 2) Účast na pocitech - Zužitkování pozitivních pocitů - Odstranění překážek pocitů 3) Re-evaluace zkušenosti Nové perspektivy zkušenosti. Změna v chování. Připravené k aplikaci. Závazek k jednání.

ALACT model (F. Korthagen, 2011)