ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31 Tel.:472731819, 472731253 Tel.řed./fax:472731480, e-mail:skola@zsmojzir.cz VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/21.3095
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Martina Najmanová Vytvořeno: 3.10.2012 Ročník: III. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Anotace: Tato prezentace se zaměřuje na práci s básnickým textem, hledání slov citově zabarvených, vyhledávání rýmů a veršů, rozlišení prózy a poezie
Máte někdo doma malé miminko. Jak se o něj staráte Máte někdo doma malé miminko? Jak se o něj staráte? Přinesli jste si vaše fotografie, když jste byli miminka v kočárku? Až si je prohlédneme, hezky se pohodlně posaďte, zavřete oči, představte si, že jsme všichni na louce, kolem zpívají ptáčci, mladé srnky si hrají na louce a vy jen tiše poslouchejte…
DĚŤÁTKO SPÍ Jan Čarek Položili maličkou na vyhřátou mez a nad její hlavičkou šumí, šumí les. Není to les jako jiný, jsou tu samé kopretiny. Přiběhla k ní koroptvička, co tu dělá ta maličká. Přiběhla k ní mandelinka, co tu dělá ta malinká. Nic nedělá, tiše spinká, samotinká malinká, líčka jako jablíčka, koníčci jí sladce hrají, ptáčkové jí cvrlikají.
Úkoly (obsah) V básni se píše o holčice nebo o chlapečkovi? Jak jste poznali, že jde o holčičku? V jakém období se to stalo? Kam tu holčičku asi položili? Proč se té holčičce zdálo, že nad ní šumí les? Které kytičky rostou na poli? Jaké jiné slovo byste použili místo „líčka“? Jaká je má, když jsou jako jablíčka? Jací koníci sladce hrají? Jací ptáčci mohou cvrlikat? Znáte nějaké? A co dělají ptáčci, když cvrlikají? Která zvířátka mohou být na poli? Viděli jste nějaká? Mohou tam být i nějací broučci? Jaké například známe… Jaká je asi ta holčička? Jak asi vypadá? Jaké by měla oči, kdyby je otevřela? Jaké by mohla mít vlásky? Zkus použít přirovnání: Má vlásky jako…. Co to znamená mez? Jak jinak ji můžeme vyjádřit?
Úkoly (forma) Jaká je ta holčička? Co dělá? Najdete slova o zvířátkách? Najdete v básni nějaké zdrobněliny? Která slova se rýmují? Kolik je v básničce slok? Kolik je v básničce veršů? Najdete v textu slova a vymyslíte k nim rýmy?
Jak tě oslovují doma?
Za zvuku relaxační hudby si s dětmi představíme, jak jsme na rozkvetlé louce a pomocí barev se to pokusíme vyjádřit na velký formát papíru.
Možné použitelné příklady… Babička bába babka bábinka Brouk brouček broučínek Dítě miminko děcko Slunce sluníčko Matka macecha matička maminka Chalupa barabizna chaloupka Pes pejsek čokl ratlík
Možnosti práce s textem Spočítáme si počet veršů, slok, řádků, slov ve verši, počet rýmů. Zkusíme s dětmi vyhledat slova citově zabarvená. Již minulou hodinu jsme si jen stručně povídali o tom, co to jsou slova citově zabarvená. Pamatujete si to někdo? Připravila jsem si pro vás na tabuli několik příkladů. Vaším úkolem je spojit slova lichotná a k nim patřící citově zabarvená. Rozdělíme se do dvou řad, na každého vyjde jedno spojení. Jde o přesnost, nikoliv o rychlost. A protože jsme si to teď všichni společně zopakovali, vezmeme si naši básničku a pokusíme se tam najít všechna slova citově zabarvená. Zkusí to někdo přečíst místo slov zabarvených, slovy lichotnými? Vymyslete jiný název této básně od Jana Čarka. Proč tam slova citově zabarvená asi jsou? Jaký mají význam? Báseň je možno dětem natisknout, pracovat na tabuli či IT, záleží na fantazii a pojetí každého. OBRÁZKY POUŽITY Z NABÍDKY KLIPART MS 2003: www.office.microsoft.com