Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_V.M2TŠ_PŘENÁŠENÍ ÚSEČEK Téma: M- 6. ročník – geometrie – přenášení úseček Název sady: Matematika 2. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3407
Anotace: Prezentace je určena pro 5. a 6. ročník speciální základní školy První část prezentace je určena k opakování učiva o přímce, polopřímce a úsečce (list č. 3 - 4) Druhá část se zabývá přenášením úseček různými způsoby (list č. 5 – 8) Závěrečná část představuje samostatnou práci na pracovním listě č.9 (možno vytisknout), list č. 10 je jeho řešením Metodické pokyny: Žáci na základě vhodně zvolených otázek společně s učitelem vyvozují nové poznatky, učí se přenášet úsečky různými způsoby Inovace: Interaktivní způsob učení Klíčová slova: Velikost úsečky, shodné úsečky Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: interaktivní pero, průsvitný papír, kružítko, sešit nebo blok, tužka, pastelky
PŘENÁŠENÍ ÚSEČEK Nejprve opakování: Co je přímka a úsečka? Přímka a Přímka je přímá čára. Rýsujeme-li přímku, rýsujeme vždy jen její část. Celou přímku nemůžeme narýsovat, protože není omezená. Její velikost nemůžeme změřit. Úsečka AB a A B Úsečka je část přímky vymezená jejími krajními body. Můžeme ji pojmenovat podle krajních bodů AB, nebo písmeny malé abecedy. Úsečku můžeme změřit.
Co jsou polopřímky? Polopřímka AB A B Polopřímka AC C A Bod A rozděluje přímku p na dvě části. Každá z těchto částí se nazývá polopřímka. Bod A se nazývá počátek polopřímky.
K tomu, abychom mohli jednotlivé úsečky porovnat, musíme se nejprve naučit úsečky přenášet. Máme odhadnout, zda prkno stačí na vyrobení police. Použijeme proužek papíru, na který vyznačíme rozměr police a ten pak přeneseme na prkno. Vidíme, že prkno nám na výrobu police bude stačit.
Totéž můžeme ověřit pomocí provázku Také tímto způsobem můžeme ověřit, že prkno na výrobu police bude stačit.
Úsečky můžeme přenášet pomocí papíru, ale i provázku, to je ovšem nepřesné! Proto je přenášíme pomocí kružítka. Úsečku KL přeneseme pomocí kružítka (tak, jak ukazuje obrázek) na polopřímku OP. Jehlu zapíchneme do počátku O a přetneme polopřímku v bodě B. Čteme: Úsečka KL je shodná s úsečkou OB. Zapíšeme: KL OB. ~ = K L O B P
Úsečky můžeme přenášet ještě také pomocí měřítka. Na přímce p sestrojíme úsečku PM , která má stejnou velikost jako úsečka AB. A B IABI = 6 cm P M IPMI = 6 cm p Postup: 1. Změříme úsečku AB. 3. Sestrojíme bod M tak, aby IPMI = IABI 2. Na přímce p zvolíme bod P.
Pracovní list Je dána úsečka KL. Na přímce s sestroj pomocí kružítka úsečku MN, která má stejnou délku jako úsečka KL. IKLI = 7 cm.
Pracovní list: ŘEŠENÍ ~ = M N s K L ZAPÍŠEME: KL MN Délky shodných úseček se rovnají: IKLI = IMNI M N s K L
ZDROJE JUSTOVÁ, RNDR., Jaroslava. MATEMATIKA pro 5. ročník 2. díl. Nad Pahorkem 403/24, 141 00 Praha 4: ALTER, s.r.o., Všeň, 2010, 62 s. ISBN 978-80-7245-213-2. Dostupné z: www.alter.cz BLAŽKOVÁ, RNDR.,CSC., Růžena, Milena VAŇUROVÁ, RNDR., CSC., Květoslava MATOUŠKOVÁ, RNDR., CSC. a Hana STAUDKOVÁ. MATEMATIKA pro 3. ročník základních škol 3. díl. Přípotoční 31, 101 00 Praha 10: ALTER, s.r.o., Všeň, 1995, 60 s. ISBN 80-85775-77-8. 00333444.wmf: nůžky. 2001. Dostupné z: http://office.microsoft.com 00015071.wmf: měřítko. 2001. Dostupné z: http://office.microsoft.com Modré kružítko: Vlastní animace Automatické tvary: Vlastní animace Citováno: 15.07.2012. [cit. 2012-07-15].