Parelli Natural Horsemanship
Přirozené jezdectví Snaha dosáhnout u koně větší spolupráce, odvahy, atletičtější stavby těla a elegantnějšího pohybu. Kůň si udrží déle zájem o výcvik – lépe se učí. Základem je 7 her člověka s koněm. Vybavení: lano 3,7 m, 7 m, 14 m, 1,8 m, mrkvová hůlka.
Přátelská hra Cílem je ukázat koni, že mu člověk nechce ublížit – budování důvěry. Vytváření nezvyklých situací a následné uklidnění koně. Je třeba umožnit koni udělat pár kroků a dodržovat pravidelný rytmus – kůň ví, co bude následovat a není překvapen. Slouží k uklidnění koně i při ostatních hrách.
Dikobrazí hra Princip akce a reakce. Kůň je v opozici proti tlaku a cílem je, naučit ho vyhnout se tlaku tím, že povolí. Pomalu tlačit a zvyšovat tlak dokud se nepohne, pak okamžitě přestat a pohladit nebo podrbat místo tlaku. Postupně se naučí reagovat na nepatrný dotek.
Řídící hra Běžná záležitost mezi koňmi. Upevňování dominantního postavení pomocí pohledu, mimiky, postavení těla, pohybu. Následuje po dikobrazí hře a je dalším zjemněním. Kůň reaguje jen na naznačení doteku. Nezbytná je spolehlivost, trpělivost a okamžitá odměna po reakci koně (pohlazení, podrbání).
Jo-jo hra Pohyb koně dopředu a dozadu v přímé linii. Zakmitání lanem způsobí couvnutí. Pokud kůň reaguje, okamžitě přestat. Rytmické přiručkování (přitažení) lana, tak aby prokluzovalo v ruce koně přivede. Pochválit. Později reaguje na pohyb ruky, nakonec i na pohled.
Hra na kruh Není lonžování, ale duševní a fyzické cvičení. Cílem je naučit koně udržovat rytmus, dokud ho člověk nechce změnit. Prostředkem je nechat koně v klidu, dokud dělá, co chceme. Jak to změní, přivoláme ho do středu kruhu a vyšleme zpátky – je to nepohodlné. Nesmí být jednotvárná – 2 – 4 kola.
Hra do stran Zlepšování rovnováhy koně stranovými pohyby – bude lépe reagovat i na pomůcky jezdce. Využívat lano a hůlku a poslat od sebe nejdřív hlavu, potom zadek a postupně stejnoměrně celého koně. Je nutné pravidelně střídat strany.
Prostorová hra Kůň je stepní zvíře a nemá rád uzavřený prostor, prostorová hra ho odnaučí strachu. Kůň prochází mezi člověkem a ohradou v mezeře, která se postupně zužuje až na šířku koně. Je nutné dostatečně dlouhé lano, aby se kůň mohl pohybovat dopředu po překonání mezery. Cílem je procházet mezerou pomalu a v klidu. Příprava k nastupování do vozíku.
Motivace pro koně i jezdce Hry musí být příjemné. Čím dřív kůň pochopí, že udělal věc správně, tím rychleji pokračuje výcvik (pochvala, krátkodobá paměť). 4 stupně tlaku: komár, moucha, havran, orel Dobrá nálada a pozitivní myšlení člověka je předpokladem úspěchu.