SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Advertisements

Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Zvuková stránka jazyka
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
FONOLOGIE a NEZNAKOVÉ JEDNOTKY Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
WORLD MUSIC: PORTUGALSKO KATKA JEŽKOVÁ TERCIE. ZÁKLADNÍ INFORMACE OFICIÁLNÍ NÁZEV: Portugalská republika HLAVNÍ MĚSTO: Lisabon POČET OBYVATEL:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okres Litoměřice Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu„Zlepšení kvality vzdělávání.
DĚTSKÁ ŘEČ A JEJÍ ONTOGENEZE Z POHLEDU FONOLOGIE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno.
Hlasové pole P. Weberová Celostátní foniatrický seminář Brno
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII- 2.2 RMG, MAGNETOFONY.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
LJP Výslovnost Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_11 Obrázkové řady, logika Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
VYBRANÉ ROVINNÉ KŘIVKY Epicykloida, hypocykloida,
Anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření listopad 2012
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Autor: Mgr. Lenka Königová Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚAPk Aktualizace 2013.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Diagnostika Kognitivní procesy.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Křížovky s VS po S II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Lexikologie ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_45
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pravopis předpon a přípon
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
tvorba hlásek českého jazyka
2.2 Kvadratické rovnice.
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY
SEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Segmentálny podsystém 1. časť
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. Marie Švehlová
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_85.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Zvukové jevy.
Samohlásky - procvičování
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_181_Abeceda, rozdělení hlásek Téma:
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.

= nejmenší zvukové jednotky lidské řeči HLÁSKY = nejmenší zvukové jednotky lidské řeči Čeština má 25 souhlásek 10 samohlásek dvojhlásky OU, AU (EU) Ve spisovné češtině není W (obouretné V), rozdílné I/Y (slezská nářečí)… nemá dvojhlásky IA, IU apod. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Vokalický trojúhelník SAMOHLÁSKY (5+5) Vokalický trojúhelník Vysoké [i / í] [u / ú] Středové [e / é] [o/ó] Nízké [a / á] Přední Střední Zadní Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

SAMOHLÁSKY Samohlásky jsou charakteristické korelací kvantity (a – á) paní / pán korelací kvality (é – í) polévka / polívka Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Vytvářejí relevantní korelace znělosti (p x b) SOUHLÁSKY Čeština má 25 (27) souhlásek: 21 pravých 5 nepravých (m, n, ň, l, r) 1 glidová hláska (glajdová, klouzavá) (j) Vytvářejí relevantní korelace znělosti (p x b) Aktivní artikulační orgány = jazyk, rty a hlasivky Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Z hlediska způsobu tvoření SOUHLÁSKY Z hlediska způsobu tvoření Okluzivní (p,b,t,d,ť, ď, k, g, m, n, ň) = jsou z hlediska akustického dojmu explozivní Semiokluzivní (c, Ʒ, č, ǯ) = jsou z hlediska akustického dojmu afrikáty (=polosykavky) + znělé jsou periferní Konstriktivní (f, v, s, z, š, ž, x, h) = jsou z hlediska sluchového dojmu frikativní (třené) a ř je vibrantní (kmitavé) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Z hlediska místa tvoření SOUHLÁSKY Z hlediska místa tvoření Bilabiální (retoretné, obouretné) P, B, M Labiodentální (retozubné) F, V Prealveolární (p zubodásňové) T,D,N,C,3,s,Z,L,R,Ř Postalveolární (z zubodásňové) Č, ǯ, Š, Ž Palatální (předopatrové) Ť, Ď, Ň, J Velární (zadopatrové) K, G, X Laryngální (hrtanové) H Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

SOUHLÁSKY SONORY = hlásky s vlastnostmi konsonantnosti i vokálnosti A. NAZÁLY Nosovky M, N, Ň B. LIKVIDY Hlásky plynné – laterální L a vibrantní R Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006