STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Název projektu : Rozvoj ICT ve výuce na střední škole Registrační číslo projektu: č. projektu : CZ.1.07/1.5.00/34.0921 Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Městec Králové, T. G. Masaryka 4 Kód dumu: VY_32_INOVACE_TV_177 Tematická oblast: Tělesná výchova a výchova ke zdraví Předmět: Tělesná výchova Datum tvorby: leden 2014 Anotace: Materiál slouží k teoretickému výkladu a názorné ukázce na téma: Skok vysoký Metodický pokyn: Prezentace je určena jako výklad do hodiny. Součástí je video, které slouží k praktické ukázce i jako multimediální materiál.
SKOK VYSOKÝ
Charakteristika skok vysoký je rychlostně silová disciplína s výrazným podílem koordinačních schopností snahou skokana je zdolat laťku v co nejvyšší výšce povoleným způsobem
Technika výkon závisí na dokonalém spojení rozběhové rychlosti s odrazovou a zvládnutí letu technika provedení má 4 základních fáze: rozběh a příprava na odraz odraz let dopad v současnosti se užívá zádová technika skoku - "flop„, který je charakteristický obloukovitým, velmi rychlým rozběhem, rotačním odrazem a prohnutým letem zády přes laťku
Jednotlivé fáze skoku
Technologie snahou je zdolat laťku v co nejvyšší výšce odrazem z jedné nohy laťka musí být zhotovena ze sklolaminátu nebo jiného vhodného materiálu, musí mít kruhový průřez na koncích s podpěrami doskok se provádí do doskočiště, které by mělo mít rozměry 5 x 3 m
Základní pravidla Posuzování platnosti pokusů odraz musí být z jedné nohy za nezdařený pokus se počítá shození laťky a dotek doskočiště kteroukoli částí těla za rovinou proloženou stojany Počet pokusů a časové omezení na každou postupnou výšku má skokan tři pokusy, tři nezdařené pokusy za sebou ho vylučují ze soutěže k provedení pokusu mají závodníci časový limit 1 min.
Měření výkonu - výška laťky výška laťky se měří při nastavování základní výšky, při každém zvyšování a vždy, když bylo pohnuto se stojany nebo byla laťka vyměněna nebo při dosažení rekordu měří se na třech místech (u každého stojanu a v místě největšího prohnutí) Určování pořadí vítězí závodník, který dosáhne nejlepšího výkonu, tj. skočí nejvýše pokud dosáhnou dva a více závodníků stejného nejlepšího výkonu, nastává rovnost výkonů a o pořadí rozhoduje, kdo měl na poslední skočené výšce nejméně pokusů
Nácvik
Zdroje NOSEK, Martin; VALTER, Ladislav. Atletika pro školní TV [online]. [cit. 3.4.2014]. Dostupný na WWW: http://pf.ujep.cz/~nosek/atletika/skoky_vys_vyvoj.html NEUVEDEN. ZŠ Chvaletická [online]. [cit. 3.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.zschvaleticka.cz/clanek/2011/12/vanocni-latka-2011/ NEUVEDEN. Skokanský trénink [online]. [cit. 3.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.atletickytrenink.cz/Technicke_discipliny/skokansky-trenink.php ŠŤASTNÁ, Lenka. Multimediální metodický materiál pro výuku atletiky na základní škole-skoky: Multimedial methodical stuff for teaching athletics at the basic school-jumping events. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 72 s. www.office.microsoft.com