Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

Mechanická práce a energie
Popis a funkce elektrárny
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
Energie LC.
Přeměny energieje EU peníze školám EU peníze školám
23.1 Mechanická energie a její přeměny
Druhy energie Druhy energie - polohová, - pohybová, - tepelná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyzika Elektrárny.
Česká republika: Tepelné elektrárny Hospodářský zeměpis
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MECHANICKA.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Polohová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 13 _FYZIKA TÉMA: Elektrárny – typy elektráren ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Paralelní zapojení rezistorů
VY_32_INOVACE_F8-005 FYZIKA .ROČNÍK POLOHOVÁ ENERGIE Název školy
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
VY_32_INOVACE_15 15 ENERGIE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Schematické značky - opakování
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Vypařování a kapalnění
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Zobrazení zrcadlem dutým.
Polohová energie - úlohy
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
VY_32_INOVACE_F8-004 FYZIKA 8.ROČNÍK ENERGIE Název školy
Energie.
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Energie ZŠ Velké Březno.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Sériové zapojení rezistorů
Energie.
Transkript prezentace:

Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

V běžném životě se setkáváte se slovem energie docela často v nejrůznějších souvislostech: Výroba elektrické energie Využití jaderné energie Nutnost šetřit energií z hlediska ekologického Využití energie vody v řekách, větru, sluneční energie Ten člověk má hodně energie Tato práce mě stojí hodně energie

Co řekneme o člověku, který je schopen vykonat hodně práce? Má hodně … Z čeho člověk získává energii? energie z potravy Množství energie v některých potravinách: 1 litr džusu … 2 000 kJ 1 kg másla … 30 000 kJ 1 kg chleba … 10 000 kJ 1 kg hovězího masa … 7 000 kJ 1 kg okurek … 600 kJ Čokoláda Milka (100g) … 2 300 kJ [1]

Proč mohou pracovat i stroje? Kde získávají energii? … třeba motor automobilu … nebo parní lokomotiva … nebo lopatky větrné elektrárny … nebo lopatky vodní turbíny … nebo horkovzdušný balón … energie z paliva (chemická) … energie páry (tepelná) … energie větru (mech.) … energie vody (mech.) … energie tepelná, větrná Co musíme udělat, aby se pohybovalo autíčko na setrvačník? Co jsme vlastně vykonali při natažení autíčka? … práci Co tím autíčko získalo? … energii Jak se projeví, že má autíčko energii? [2] … bude se pohybovat

Na jakém principu fungovaly staré kyvadlové hodiny? Co musel člověk udělat, aby fungovaly? … musel je „natáhnout“ = šišku u kyvadla umístit co nejvýše. Aby mohlo těleso konat práci, musí získat energii. Tato energie se potom na práci přeměňuje. Protože spolu tyto veličiny souvisí, mají stejnou jednotku – Joule. [3]

Druhy energie Elektrická, světelná, tepelná, jaderná, chemická, mechanická, … Jedna energie se může přeměňovat v jinou energii Např. v uhelných elektrárnách: -chemická energie uhlí se mění v tepelnou energii páry Energie páry otáčí lopatkami turbíny – mění se na mechanickou energii turbína otáčí alternátorem, ve kterém se mění mechanická energie v elektrickou [4] -[8]

Druhy mechanické energie Pohybová energie (kinetická) Tuto energii má těleso, které se vzhledem k jinému tělesu pohybuje Např.: - jedoucí automobil vzhledem ke stromu - tenisová raketa vzhledem k tenisáku - noha fotbalisty vzhledem k míči - sekera vzhledem ke špalku

Polohová energie se může přeměňovat v pohybovou a naopak 2. Polohová energie (potenciální) Tuto energii má těleso, které je vzhledem k jinému tělesu v určité poloze (výšce). Např.: - květináč na okně vzhledem k chodníku - jablko na stromě vzhledem k povrchu Země - voda v přehradě vzhledem k vodě v řece pod přehradou - parašutista před seskokem vzhledem k povrchu Země Polohová energie se může přeměňovat v pohybovou a naopak

Zdroje: [1] http://www.kaloricketabulky.cz/ [2] http://hracicka.cz/images/mini_bobby_car.jpg [3] - [8] Kliparty z www.office.microsoft.cz Doc.Dr.Ing.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště