Skupenské teplo tání (tuhnutí)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Advertisements

Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vypařování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkOsmý - tercie Stručný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku.Slouží k naučení nového učiva. Žák na základě dvou pokusů vyjádří závěry týkající se tání látky.Žák se.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Termika kalorimetrie Bublinové úlohy Mgr. Miroslava Bělochová.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
Mechanická energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Určení měrných skupenských tepel vody
Základy rovnovážné termodynamiky
Tání a tuhnutí Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vypařování , var a kapalnění
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
TÁNÍ.
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
VY_32_INOVACE_
Teplo.
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Tepelná kapacita tělesa
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Kalorimetrie měření tepla
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Měrná tepelná kapacita látky
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Skupenství látek.
Změny skupenství Tání a tuhnutí
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Kalorimetrická rovnice
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
VY_32_INOVACE_
Třída 3.A 17. hodina.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Stlačený plyn v tlakové láhvi má při teplotě 18 °C tlak 8,5 MPa
Vlastnosti látek − hustota
Změny skupenství látek
Třída 3.B 15. hodina.
je obsažena ve vzduchu, není vidět
Transkript prezentace:

Skupenské teplo tání (tuhnutí) Kalorimetrická rovnice

Teplota tání (tuhnutí) ….. Co víš? Tání krystalických látek probíhá za určité teploty. Každá látka má jinou teplotu tání. Najdi v tabulkách teploty tání (tuhnutí) těchto látek: Látka Teplota tání (°C) Led Voda Železo Rtuť Ethanol 1535 -38,9 -115

Kde využíváme jiné teploty tání za jiného tlaku? Teplota tání závisí nejen na druhu látky, ale i na tlaku, při kterém tání probíhá Kde využíváme jiné teploty tání za jiného tlaku?

Kde využíváme toho, že voda při tuhnutí pohltí velké množství zimy?

A kde využíváme toho, že led při tání přijme velké množství tepla?

Kus ledu o hmotnosti 3 kg a teplotě -10°C se má přeměnit na vodu o teplotě 20°C. Jaké teplo přijme přitom led a vzniklá voda od svého okolí? Led se musí ohřát na teplotu tání Q1 = m . c1 . ∆t1 Led o teplotě 0°C taje na vodu stejné teploty Lt = m . lt Voda se ohřívá z 0°C na 20°C Q2 = m . c2 . ∆t2 Q = Q1 + Lt +Q2 Q = m . c1 . ∆t1 + m . lt + m . c2 . ∆t2 Q = 3 . 2,09 . 10 + 3 . 334 + 3 . 4,18 . 20 Q = 62,7+ 1002+ 250,8 = 1315,5 Q = 1315,5 kJ

Urči hmotnost ledu počáteční teploty 0°C, který může roztát ve vodě o hmotnosti 4 kg a teplotě 55°C. Voda Led m1 = 4 kg t1 = 55°C c1 = 4,18 kJ/kg °C m2 = ? t2 = 0°C lt = 334 kJ/kg t = 0°C Q = Lt m1 .c1 . (t – t1) = m2 . lt 4 . 4,18 . (55 – 0) = m2 . 334 919,6 = 334 . m2 m2 = 2,753 kg

FO47EF 9. Rozmarná společnost Na odpolední slavnosti chtěli účastníci nejprve kávu. Proto maminka dala do elektrické konvice 1,2 l vody teploty 15 °C, c = 4,18 kJ/(kg.°C). O konvici víme, že má příkon P = 2000 W, účinnost využití tepla 85 %. a) Jak dlouho by trvalo původní zahřátí vody na teplotu 100 °C? m1 = 1,2 kg t1 = 15°C t2 = 100°C c1 = 4,18 kJ/kg °C Pp = 2000 W η = 85 % t = ? s

FO47EF 9. Rozmarná společnost Než konvice byla připojena k elektrické síti, změnili rozhodnutí a chtěli chlazený nápoj. A tak maminka přidala k vodě 150 g ledu o teplotě 0 °C, lt = 334 kJ/kg. b) Jakou výslednou teplotu by měla voda po roztátí ledu? Roztaje všechen led? Voda Led m1 = 1,2 kg t1 = 15°C c1 = 4,18 kJ/kg °C m2 = 0,150 kg t2 = 0°C lt = 334 kJ/kg t = ?°C Q = Lt m1 .c1 . (t1 – t) = m2 . lt 1,2 . 4,18 . (15 – t) = 0,150 . 334 15 – t = 10 t = 5°C

FO47EF 9. Rozmarná společnost Nakonec však přece jen chtěli kávu, proto maminka konvici s vodou i s ledem připojila k síti. O konvici víme, že má příkon P = 2000 W, účinnost využití tepla 85 %. c) Jak dlouho trvalo nakonec zahřátí vody s ledem na teplotu 100°C? m1 = 1,2 kg t1 = 15°C t = 100°C c1 = 4,18 kJ/kg °C m2 = 0,15 kg t2 = 0°C lt = 334 kJ/kg Pp = 2000 W η = 85 % t = ? s