Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu Počítačová grafika Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Kreslení od ruky nástroj kreslení od ruky umožňuje pomocí myši vytvořit křivku od ruky takto vytvořená křivka se automaticky převádí na Bézierovu křivku a dále se s ní takto i pracuje umístíme kurzor myši na plochu a pomocí myši kreslíme
Přesnost hotová křivka se liší od nakreslené od ruky abychom vyhladili nerovnosti, použijeme nástroj Přesnost
Přesnost je hodnota, která vyjadřuje Přesnost je hodnota, která vyjadřuje maximální vzdálenost Bézierových křivek od stopy nakreslené křivky od ruky aby byl náš objekt co nejpřesnější, je dobré kreslit objekt od ruky co největší
nepřesnost kreslení od ruky bude mít ve velkém rozlišení menší dopad na kvalitu objektu pro nastavení přesnosti není žádné pravidlo, každý si musí sám vyzkoušet a ověřit nejvhodnější velikost
Nástroje alternativního panelu kreslíme křivku kreslíme úsečku úhel sklonu úsečky(směrnice) se bude posunovat po 15° umístěním prvního bodu jedné křivky na krajní bod druhé křivky se tyto spojí
určuje v dalším úseku nezávislou směrnici na předešlém úseku uzavře celou křivku, dále se bude projevovat jako uzavřený objekt – můžeme vkládat výplň ukončí kreslení křivky, stiskem levého tlačítka myši určí počáteční bod nové křivky
Tvarování křivek pomocí tvarovacího nástroje můžeme libovolně pracovat a vytvořit objekty s libovolnými tvary ikonu tvarovacího nástroje najdeme na základním panelu nástrojů
Modifikace uzlů a úseků pomocí tvarovacího nástroje můžeme tvarovat všechny druhy křivek – jednoduché i spojené, úsečky, Bézierovy křivky
Práce s jedním uzlem Zoner Callisto umožňuje tvarovacím nástrojem tvarovat jeden i více uzlů najednou
Práce s více uzly současně vytvoříme si tvar tvarovacím nástrojem označíme první uzel vybereme část objektu
označí se nám ve výběru uzly uchycením jednoho uzlu můžeme objekt tvarovat výsledek
Výběr úseků křivky pokud chceme vybrat některý úsek křivky, klikneme na ni levým tlačítkem myši (rovný symbol u šipky ukazuje práci s úsečkou, vlnovka – práci s křivkou) vybraný úsek se zvýrazní zelenou barvou
Alternativní panel nástrojů některé nástroje mají podobnou funkci, jako při tvoření křivek v jiném režimu práce mohou mít trochu jinou funkci
přidání jednoho uzlu do poloviny každého aktivního úseku (Ins) smaže vybrané uzly (Del) převede vybraný úsek křivky na úsečky převede vybrané části úsečky na Bézierovu křivku, přidělí jim směrnice
vytvoří symetrický přechod mezi vybranými úseky na vybraných uzlech vytvoří hladký přechod mezi vedlejšími úseky táhnutím směrnice posunujeme vybraným uzlem, přitom směrnice vedlejšího uzlu zůstane zachována
při umisťování koncového bodu úsečky nebo směrnice zajistí označený nástroj, aby úhel skákal po 15° napojí krajní uzel jedné křivky na krajní uzel jiné křivky stisknutá ikona a tlačítko Shift douzavře poslední úsek tato ikona rozdělí složenou křivku, z jednoho uzlu vytvoří dva oddělené
Praktická ukázka vybereme a vytvoříme kruh přepneme tvarovací nástroj klikneme na kladívko kružnice se rozpadne na spojené křivky
tažením horního uzlu a současným držením klávesy Shift do středu tvarujeme horní obloučky tažením dolního uzlu + Shift tvarujeme špičku
Použitá literatura ZONER software, a. s., Zoner Callisto 5 uživatelská příručka. Copyright © 1991–1999 Inso Chicago. Dokumentace: © 1996–2004 ZONER software, a. s. Dostupný z http://www.callisto.cz. Autorem všech fotografií a obrázků v této prezentaci je Růžena Hynková.