Pedagogická diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Didaktické prostředky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika Katedra pedagogiky – PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Školní hodnocení a zkoušení
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogická diagnostika
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Standardy pro základní vzdělávání
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Školní hodnocení a zkoušení
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogická diagnostika

Struktura přednášky Vymezení pedagogické diagnostiky jako pedagogické disciplíny Vztahy k psychologické a speciálně pedagogické diagnostice, k dalším disciplínám Cíle diagnostikování a oblasti, diagnostika jako proces Limity

Vymezení disciplíny - předmět Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, jejímž předmětem je systematické poznávání jedince nebo skupiny, tj. diagnostikování (cílené zjišťování, analyzování, interpretace informací) za účelem pedagogické intervence: zabývá se zjišťováním aktuálního výkonu jedince (skupiny) v edukační situaci a analyzuje ho v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jež na tento vývoj spolupůsobí (sumativní diagnostika) zabývá se sledováním průběžného vývoje jedince (skupiny) s cílem zjistit možnosti dalšího rozvoje jedince a zlepšení práce jedince (formativní diagnostika) zabývá se metodologií diagnostikování v edukačním prostředí (diagnostikování je soubor činností – zjišťování, identifikování, interpretace, hodnocení – úrovně rozvoje žáků jako výsledku výchovného a vzdělávacího působení, jeho příčin a podmínek)

Charakter disciplíny ve struktuře pedagogických věd Pedagogická diagnostika (educational assessment) = základní pedagogická disciplína Pedagogicko-psychologická diagnostika = psychologická diagnostika aplikovaná v pedagogické oblasti (v rámci systému psychologických věd, aplikovaná ped. disciplína)

Psychologická dg. ve školní praxi Klinická psychologická diagnostika – DSM III – klasifikace duševních nemocí (jiné znění diagnóz), např. poruchy školních dovedností Poradenská psychologická diagnostika využívá více popisnou a dynamickou diagnostiku

Vztah pedagogické diagnostiky dalším disciplínám Psychologická diagnostika - poznávání stavu a vývoje psychické individuality nebo vybraných psychických jevů (psychické dispozice) Lékařská diagnostika (posouzení zdravotního stavu jedince) Speciálně pedagogická diagnostika (biopsychické dispozice) Zachycuje jevovou stránku (stejně tak jako pedagogická diagnostika), ale zaměřuje se na omezený okruh příčin a vychází z lékařské diagnostiky Didaktika – odlišení hodnocení a diagnostikování žáka (80. léta 20. století)

Pedagogická diagnostika jako Přirozená diagnostika splývá s každodenní prací odborníka např. učitele (Vališová, Kasíková et al., 2007) Odborná činnost Předmětem diagnostikování jsou vědomosti, znalosti, dovednosti a kompetence jedince, vzdělávací potřeby jedince Předmětem diagnostikování je rozvoj jedince a vlivy, které působí na rozvoj jedince (např. rodinné prostředí, malé soc. skupiny, výsledky učení jedince, charakter vzdělávání ,…). Autodiagnostika Součást výzkumu

Co je to diagnostika (obecně)? Postup od sběru dat… k popisu, interpretaci Souhrn operací, postupů a technik s cílem je stanovit diagnózu? a to v závislosti na cílech diagnostiky. Popis stavu – jevů, interpretace, zařazení do kategorie (terminologické označení - diagnóza) V psychologii a pedagogice nejde jen o zjišťování abnormit, ale o rozpoznávání kvality a úrovně některých psychických funkcí (ne v pedagogice), zjišťování individuálních zvláštností

Pedagogická diagnostika CO: proces zjišťování, rozpoznávání, klasifikování, posuzování a charakterizování úrovně pedagogického rozvoje objektu výchovy…. Koho: Objektem je edukant – žák, skupina, vzdělávací instituce, systém – je spíše evaluací. Jak: pedagogické metody Kde: školy, výchovná zařízení, Kdo: učitelé..., Pojem „přirozená diagnostika“ – nespecifické poznávání (každodenní sledování, sociální percepce…)

Cíle diagnostikování V současnosti se přesouvají akcenty diagnostikování upraveno podle Shute & Becker, 2011, s. 4 Menší důraz na zjišťování Větší důraz na zjišťování Výsledků učení a vzdělávání Procesů učení, rozvoj jedince Toho, co je snadno měřitelné Toho, co je pokládáno za důležitější a hodnotnější Jednotlivé vědomosti, dovednosti Kompetence Osvojení znalostí, dovedností Porozumění, aplikace Toho, co žák nezná (na chybu) Toho, co žák dokáže (potenciál rozvoje) Na diagnostiku, kterou provádí odborník („zvenčí“) Na autodiagnostiku

Cíle pedagogické dg V pedagogice např.: zjištění úrovně znalostí žáka zjištění příčin školního neúspěchu zjištění předpokladů žáka pro vykonávání určité činnosti (studium) kognitivní úroveň postoje k učení, styly učení vztahy ve třídě …. prognóza školní úspěšnosti V psychologii např.: určení stupně vývoje zjištění příčin odchylného vývoje od normy zjištění individuálních zvláštností člověka prognóza nebo predikce

Diagnóza Diagnóza je v lékařství chápána jako klasifikace, zařazení jevu do určité třídy (pro psychologii a pedagogiku je to příliš patologizující a statické). V pomáhající profesi není diagnóza cílem, ale prostředkem ke změně (nápravě) Psychologická diagnóza je odborně fundované a prakticky užitečné rozpoznání relevantních znaků, vlastností nebo stavů u jednotlivce, příp. i s odpovědí na činitele podmiňující individuální zvláštnosti a predikci dalšího vývoje. Pedagogická dg. je odborně fundované a prakticky užitečné rozpoznání relevantních znaků, (vlastností nebo stavů u Jednotlivce – spíše jde o motivaci, schopnosti a dovednosti), příp. i s odpovědí na činitele podmiňující individuální zvláštnosti a predikci dalšího vývoje (v a pro pedagogický proces).

Diagnóza Závěr, který obsahuje zařazení objektu jevu do konvencemi stanovené diagnostické kategorie; který je označen podle platného názvosloví; který vyjadřuje míru, intenzitu závažnosti jevu (znaku); který popisuje pravděpodobné příčiny jevu a odhaduje pravděpodobný budoucí vývoj.

Druhy diagnóz Diferenciální diagnóza - porovnávání příznaků chorob, které přicházejí v úvahu u vyšetřovaného s cílem vyloučit diagnostický omyl. Diagnóza statická - např. dyslektik, porucha chování Diagnóza dynamická – dyslektické obtíže se projevují zejména v situaci… od první třídy…. Diagnóza popisná – čte s chybami, zaměňuje písmena… Diagnóza symptomatologická - bolesti hlavy, zvracení – jsou symptomy školní fobie Diagnóza syndromatologická - ADHD syndrom (školní fobie) Diagnóza etiologická – jde o poruchy chování zapříčiněné emoční labilitou a nedostatečnou péčí ….

Konkretizace cílů diagnostikování Na ústupu: Cílem je poznání faktorů osobnostního a psychického charakteru, které ovlivňují školní výkon (procesy učení) žáka (Hrabal, 1989, Hrabal, Hrabal, 2002). Cílem je posouzení aktuálního výkonu jedince v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, které na tento vývoj spolupůsobí (Zelinková, 2009) Tzv. sumativní diagnostika Dnes důraz na: Cílem je identifikovat specifika dosavadního rozvoje jedince (malých sociálních skupin) s orientací na prognózu a návrh na optimalizaci dalšího rozvoje jedince. Cílem je poznávání, posuzování vlivu vzdělávacího procesu a procesů učení na rozvoj jedince. Cílem je porozumění dalším možnostem rozvoje jedince. Tzv. formativní diagnostika

Formativní diagnostika V průběhu osvojování učiva Cíle: např. rozpoznat slabé a silné stránky… cílem je napomoci k pozitivní změně Slouží k podpoře učení Poskytuje ZV, poučení žáka Je dynamická

Oblasti diagnostiky Didaktická oblast (znalosti a dovednosti) Učební a kognitivní styly Motivace k učení Profesní orientace (někdy psychologická dg.) Klima ve třídě, dg. školní třídy Agrese, impulzivita, lhaní, krádeže, záškoláctví Školní zralost (někdy psychologická) Dg. poruch učení (Zelinková) – spec. ped. dg. Řečové dovednosti – spec. ped. Osobnostní chrakteristiky: Sebepojetí, pojetí školní úspěšnosti, self-efficacy, motivace, odolnost … (spíše psychologická) Varovné signály psychických onemocnění (deprese, sebepoškozování, závislosti, poruchy příjmu potravy (psychologická)

Základní literatura Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál (jakékoli vydání) Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál (zejména heslo pedagogická diagnostika) Krykorková, H. & Chvál, M. (2011) Pedagogicko-psychologická diagnostika a očekávané proměny jejího pojetí. In A. Vališová, H. Kasíková et al. Pedagogika pro učitele. Praha. Grada s. 341-362

Možnosti a limity diagnostické práce Antidiagnostické a antipsychiatrické tendence konce 20. století Zdůvodnění odmítání diagnostiky: Humanistické teorie jedinečnost jedince i situace nedirektivita vztahu odborník (přestává být expertem) klient má potenciál, je expertem na své problémy – autodiagnostika, klient má možnost volby, rozhoduje o svém chování i řešení problémů lze předvídat chování? Lze předvídat účinnost navrženého řešení na základě dg.?

Omezování a odmítání diagnostiky Kognitivní teorie, konstruktivismus široké pojetí normality (co je ne-normální???), kdo stanovuje normu? Kdo říká, že něco je-není normální? Není to jen „jinak“? subjektivismus v poznání - diagnóza je subjektivní poznání (Čí je diagnóza?) Diagnóza je v jazyce, jen slova (i forma řečeného ovlivní chápání obsahu- významu) Odborník přestává být expertem na problém, je „pozorovatelem“.

Omezování a odmítání měření a testování v diagnostice Pochybnosti o validitě metod Testy jsou jen zbožím Testy jsou kulturně závislé (standardizace) Testy v různých rukou mohou různě měřit (pochybnosti o objektivitě) Měření je statické Elektronické zneužití, rozšiřování testů – ztráta měřící síly

Využití diagnóz v pedagogické praxi V pomáhajících profesích se lze obejít bez diagnostiky v tradičním slova smyslu, mnohdy stačí „přirozená diagnostika“ Diagnózy jsou široké a statické, mnohdy neřeknou nic o možnostech změny Riziko oslnění (nezkušených lidí a laiků) diagnostikou a zejména testy Riziko patologizace žáků ve školách ALE: Některá praxe diagnostiku vyžaduje (např. pro formální opatření), je třeba ji rozvíjet a chránit před zneužíváním!!!!

ETIKA Standardy pro využívání metod Adekvátní vzdělání (znalosti – nejen o metodách a jejich využití, ale i interpretaci) Rozvíjet zkušenost (dovednosti) Soulad s pracovním posláním Supervize, sebereflexe (kognitivní stereotyp), prof. rozvoj Mlčenlivost – psaní posudků a zpráv

K etice také patří etiologické hledisko (chceme-li napravovat, je vždy třeba hledat příčiny…) ??? (Dittrich) komplexní hledisko (etiologie je multifaktoriální) spolupráce více pozorovatelů dlouhodobé sledování individuální přístup (respekt k odlišnostem) Pro kvalitu diagnostiky platí: mělo by být využíváno více zdrojů, více metod čím více času, tím lépe (jednorázovost je riziková, je typická pro měření, např. intelektových předpokladů) interdisciplinární pohled (posouzení týmy pracovníků – pedagog + psycholog + lékař…)

Časté chyby Nedostatek dovednosti a kompetence (Nad)užívání (nevhodných) dg. metod Povrchní interpretace (např. kresby) - dětinské nadšení z toho, co lze jednoduše z metody vyčíst. Haló – efekt a předem determinovaná odpověď. (Potvrzuji si, že můj první odhad byl správný……). Rychlé diagnózy. Jednorázovost vyšetření, chybějící supervize apod. Soukromé teorie osobnosti. (Komu nejde matematika, nemůže mu jít ani chemie…)