TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Znaky dělitelnosti (10, 5, 2, 3, 9, 6, 4).
Násobek a dělitel. Jeden rohlík stojí 2 Kč. Kolik Kč budou stát dva, tři, čtyři, nebo pět rohlíků? Čísla 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 atd. jsou násobky.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Dělitelnost přirozených čísel
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Počítáme s celými čísly
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Rozšiřování a krácení zlomků
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Dělitelnost přirozených čísel
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Desítková Dvojková.
MOCNINY s přirozeným exponentem
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_170
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Číselné soustavy dekadická binární hexadecimální
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ZNAKY DĚLITELNOSTI.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Znaky dělitelnosti – teorie
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Znaky dělitelnosti 4 Číslo je dělitelné čtyřmi, právě když je čtyřmi dělitelné jeho poslední dvojčíslí. Např.: Číslo 3936 je dělitelné čtyřmi, protože.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Sčítání desetinných čísel
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
LIMITA FUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR POZNÁMKY ve formátu PDF.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
Opakování z 8.ročníku Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh Dělitelnost přirozených čísel.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Celá čísla.
POZNÁMKY ve formátu PDF
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
Dělitelnost přirozených čísel
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost 2 Znaky dělitelnosti dvěma Příklady
Dělitelnost přirozených čísel
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR PŘIROZENÁ a CELÁ ČÍSLA Mgr. Martina Fainová Poznámky ve formátu PDF

Přirozená čísla (N) vyjadřují nenulové počty věcí, objektů 1; 2; 3; 4; 5; … přirozených čísel je nekonečně mnoho každé následující číslo je o 1 větší než předchozí Obor přirozených čísel = přirozená čísla a operace sčítání a násobení ČÍSLO  ČÍSLICE skládá se z číslic 1; 2; 3 - čteme: jedna, dva, tři znak 0; 1; 2; …; 9 čteme: nula, jednička, dvojka, …

Prvočíslo a číslo složené = číslo, které má pouze dva dělitele - 1 a samo sebe – 1 není prvočíslo – prvočísla: 2; 3; 5; 7; 11; 13; 17; 19; … ČÍSLO SLOŽENÉ = číslo, které není prvočíslem ani číslem 1 – lze jej rozložit na součin prvočísel, např. 60 = 22  3  5 Poznámka: Prvočísel i složených čísel je nekonečně mnoho.

Dělitelnost DVĚMA  je na místě jednotek sudá číslice. TŘEMI Číslo a je dělitelné číslem b, jestliže po dělení čísla a číslem b dostaneme přirozené číslo. Poznámka: Čísla, která nemají jiného společného dělitele než 1 nazýváme NESOUDĚLNÁ. Číslo je dělitelné DVĚMA  je na místě jednotek sudá číslice. TŘEMI  je jeho ciferný součet dělitelný třemi. ČTYŘMI  je poslední dvojčíslí dělitelné čtyřmi. PĚTI  je na místě jednotek číslice 0 nebo 5.

Dělitelnost ŠESTI  je to číslo sudé a dělitelné třemi. OSMI Číslo je dělitelné ŠESTI  je to číslo sudé a dělitelné třemi. OSMI  je poslední trojčíslí dělitelné osmi. DEVÍTI  je jeho ciferný součet dělitelný devíti. DESÍTI  je na místě jednotek číslice 0. SEDMI, je-li dělitelný sedmi součet vypočtený tak, že poslední, předposlední, …, první číslici násobíme postupně opakujícími se čísly 1; 3; 2; 6; 4; 5. většinou výpočtem

Zbytky po dělení je-li číslo a dělitelné beze zbytku číslem b, pak jej lze zapsat ve tvaru: a = bk; k N Příklad: je-li číslo x dělitelné číslem 5, zapíšeme x = 5k ?? sudé číslo (dělitelné 2)  a = 2k není-li číslo a dělitelné beze zbytku číslem b, pak dostáváme zbytek po dělení Příklad: při dělení 4 můžeme dostat zbytek 0; 1; 2; 3 dostaneme-li při dělení 4 zbytek 2, zapíšeme: x = 4k + 2 ?? liché číslo (není dělitelné 2)  a = 2k + 1 (a = 2k – 1)

Cvičení Příklad 1: Určete největší dvojciferné prvočíslo. Příklad 2: Rozhodněte, která z daných čísel jsou prvočísla a čísla složená (ty rozložte na součin prvočísel): 8; 12; 37; 43; 55; 128; 625; 1 111; 3 522 Příklad 3: Určete, zda jsou daná čísla dělitelná 3; 4; 6; 8; 9: 12; 55; 128; 630; 2 364; 6 552; 8580; 15 379; 36 708 Příklad 4: Vyjádřete slovy význam zápisů a uveďte příklad: a = 2k + 1, b = 3k + 2, d = 5k + 3; c = 23k + 11

Desítková (dekadická) číselná soustava Číslicový zápis čísla poziční Číselná soustava nepoziční Desítková (dekadická) číselná soustava = poziční soustava o základu 10 Každé přirozené číslo a lze vyjádřit právě jedním způsobem ve tvaru a = an  10n + an-1 10n-1 + … + a1 101 + a0  100 an, an-1, a0 - číslice 0, 1, 2, …, 9 a an  0 10i - jednotka řádu i Příklad: 1253 = 1  103 + 2  102 + 5  101 + 3  100

Číslicový zápis čísla Další poziční soustavy - dvojková, šestnáctková Jednotky některých řádů mají speciální názvy: 102…sto 103…tisíc 106…milion 109…miliarda 1012…bilión 1018…trilión Další poziční soustavy - dvojková, šestnáctková Nepoziční číselná soustavy - římská Číslo 1 5 10 50 100 500 1000 Římská číslice I V X L C D M

Matematické operace v N SČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ komutativní komutativní asociativní asociativní platí distributivnost násobení vzhledem ke sčítání neutrálnost čísla 1 vzhledem k násobení UZAVŘENOST oboru vzhledem ke sčítání a násobení součtem (součinem) lib. přirozených čísel je opět číslo přirozené Poznámka: U rozdílu a podílu neplatí uzavřenost: Př. 2 - 6 = -4  N Rozdíl ani podíl nejsou komutativní, nelze měnit pořadí.

Cvičení Příklad 1: Vyjádřete obvyklým zkráceným zápisem v desítkové soustavě: 5  104 + 2  103 + 3  101 + 7  100 b) 8  106 + 4  104 + 1  103 + 9  102 Příklad 2: Vyjádřete rozvinutým desítkovým zápisem: 36 b) 704 c) 2 007 d) 1 856 124 Příklad 3: Zapište daná čísla v desítkové soustavě: VII; XXIII; XXXVI; XL; LX; CDXII; MCMLXIX Příklad 4: Zapište římskými číslicemi 38; 99; 334; 1989.

Celá čísla (Z) vyjadřují počtu věcí, prvků a jejich změny Příklad: +2 …přírůstek 2 ks; -5 …úbytek 5 věcí (Kč) Obor celých čísel = celá čísla a operace sčítání, odčítání a násobení ke každému celému číslu existuje číslo opačné číslo: a Příklad: k číslu 2 je opačné číslo -2 k číslu 0 je opačné číslo 0 k číslu -7 je opačné číslo 7 číslo opačné: -a {0}  prázdná množina

Matematické operace v Z SČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ komutativní komutativní asociativní asociativní platí distributivnost násobení vzhledem ke sčítání neutrálnost čísla 0 vzhledem ke sčítání neutrálnost čísla 1 vzhledem k násobení platí uzavřenost oboru Z vzhledem ke sčítání, násobení a odčítání

Cvičení Příklad 1: Vypočítejte zpaměti: 32 + (–47) (–7)  (–8) –28 – (–39) 8 – (–7) – (7 – 3) (14 – 9)  (9 – 14) (–3)  (–7) – 15 : 3 Příklad 2: Jaký je vztah mezi čísly přirozenými a celými? Příklad 3: Určete čísla opačná k číslu 11; -31; -(2+3); 128 Příklad 4: Vyjádřete daná čísla pomocí dělitele 5 a zbytků: 27; -53; 111; -202