Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
Opakování učiva o nerostech II. část
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Přírodopis drahé kameny
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
Křemičitany (silikáty)
Vyvřelé (magmatické) horniny
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
CZ.1.07/1.1.10/
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nerosty Markéta Smetanová
Sírany a fosforečnany.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
nejdůležitější minerály
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém Křemičitany
VÝLEVNÉ VYVŘELÉ HORNINY
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Mineralogický systém Křemičitany
Škola:. Základní škola Kladruby
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc. Olivíny a pyroxeny
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Zpracovala: Mgr. Jana Richterová Přírodopis 9. třída 1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
HORNINOTVORNÉ MINERÁLY cvičení. Co je to minerál? Minerál je homogenní přírodní fáze s přesně definovatelným chemickým složením a s vysoce uspořádanou.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
9) Křemičitany, 10) Organolity
Škola:. Základní škola Kladruby
část pevná, část polotekutá
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KŘEMIČITANY.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_849 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) 19.12.2011 Třída: 9.A Počet žáků celkem: 23 Z toho dívek: 15

Křemičitany 1 Předmět: Přírodopis Ročník: devátý Klíčová slova: Křemičitany,augit, amfibol, muskovit, biotit, slídy, topaz, turmalín, pyrop, český granát, almadin Anotace: Seznámení s části zástupců nejpočetnější skupiny nerostů – křemičitanů, s jejich vlastnostmi a využitím. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein

Křemičitany 1 Křemičitany = silikáty kyslíkaté sloučeniny křemíku nejrozšířenější nerosty v přírodě nejdůležitější součást zemské kůry součást meteoritů horninotvorné nerosty – živce ,slídy, granáty, amfiboly, pyroxeny komplikovaná struktura a složení rozmanité vlastnosti, nekovový vzhled

Křemičitany 1 Křemičitany = silikáty jsou zbarvené, tvrdé, křehké, v tenké vrstvě průhledné, odolné vůči kyselinám..... většinou jsou lehké, tvrdé a těžko tavitelné – kromě mastku vznikají z magmatu nebo zvětráváním jiných křemičitanů Zástupci albit, amfibol, augit, beryl, biotit (tmavá slída), epidot, granát, kaolinit, mastek, muskovit (světlá slída), olivín, ortoklas, plagioklas, topaz, turmalín..... .

Křemičitany 1 Augit horninotvorný minerál Obr.1 Augit horninotvorný minerál v magmatických horninách – čedič, gabro, tmavozelený – černý nemá praktické využití České středohoří Obr.2

Křemičitany 1 Amfibol horninotvorný minerál Obr.3 Amfibol horninotvorný minerál v magmatických horninách – čedič, gabro hlavní složka horniny amfibolitu dokonale štěpný dříve byly využívány jeho vláknité agregáty tzv. azbest České středohoří Obr.4

Křemičitany 1 Granáty minerály s obsahem 2 atomů různých kovů v molekule v klenotnictví, technice – brusné,řezné nástroje odrůdy pyrop = český granát – tmavě červený – černý almadin – fialově červený obecný – červenohnědý výskyt: České středohoří, Nová Paka Obr.5 Obr.6

Křemičitany 1 Turmalín nerost různého zbarvení využití elektrotechnika šperkařství léčitelství největší“rubín“ve svatováclavské koruně Černý turmalín Obr. 8 Broušený turmalín Obr.9 Obr.7

Křemičitany 1 Topaz poměrně vzácný nerost tvrdý – 8, dokonale štěpný mnoho barevných odrůd-bezbarvý-žlutý-modrý-červený....drahý kámen žáruvzdorný abrazivum – brusivo Obr.11 Vybroušený topaz Obr.12 Zlatý topaz Obr.10

Křemičitany 1 Biotit – tmavá slída horninotvorný minerál krystalizuje z magmatu nebo přeměnou jílovitých nerostů dokonale štěpná elastická a ohebná těží se v dolech žáruvzdorné tepelně a elektricky nevodivé použití: žáruvzdorný materiál, izolant tepelný a elektrický, při výrobě elektroporcelánu, plnivo barev, do speciálních omítek a cementu Obr.13 Obr.14

Křemičitany 1 Muskovit – světlá slída horninotvorný minerál Makroskopický kus muskovitu Obr.15 Muskovit – světlá slída horninotvorný minerál vzniká z magmatu a přeměnou jílovitých nerostů nejkvalitnější pocházela od Moskvy – odvozen její název – kočičí stříbro bílošedá – načervenalá barva průhledná, štěpná a ohebná využití v optice žáruvzdorná – vysoké pece, americká kamna – okénka tepelně a elektricky nevodivé Anglie, Rusko Indie, USA Obr.16

Křemičitany 1 Kontrolní otázky. 30b Vyjmenuj základní vlastnosti slíd. 7b Vyjmenuj odrůdy granátu a jejich zbarvení. 6b Z jakého nerostu se vyráběl azbest? 1b Které znáš druhy slíd – oba názvy. 4b Ze kterého nerostu je největší „rubín“ ve svatováclavské koruně? 1b Která naleziště granátu u nás znáš? 2b Amfibol je hlavní složkou které horniny? 1b Kterému nerostu se říkalo kočičí stříbro? 2b Ve kterých magmatických horninách jsou hlavní složkou augit a amfibol? 2b Jak vznikají slídy? 4b

Křemičitany 1 Odpovědi na kontrolní otázky. Pružnost, průhlednost, ohebnost, žáruvzdornost, tepelná a elektrická nevodivost, štěpnost. Pyrop – tmavě červený – černý, almadin- fialově červený, obecný – červenohnědý. Z amfibolu. Muskovit – světlá slída, biotit – tmavá slída. Z topazu. České středohoří, Nová Paka. Amfibolitu. Muskovitu – světlé slídě. V gabru a čediči. Krystalizací z magmatu nebo přeměnou jílovitých hornin.

Křemičitany 1 Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s části zástupců nejpočetnější skupiny nerostů – křemičitanů a s jejich vlastnostmi a využitím. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/system.html#kremicitany Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Augit Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Amfibol Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Granát_(minerál) Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Turmalín Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Topaz Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Biotit Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Muskovit

Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4JjvZLMD77RiPrU8P2aVif4tCfqpHqwJeHXIvfMhQYpIGZ4rD Obr. 2: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTGRmR60ul8pIoeag6mcdnuSavKY4NpIFUcFnWzLobmQ8YadGp mqQ Obr. 3: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJyHEmNImtNiNRRva5qlVdVlRV7kLFtXn0Ft6MqaeJ8zOdsE3g4A Obr. 4: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQODwrZFyEz- Fj7tJ10E2mWZnvSzVohFgLj4T7GoXwtccaqdRZV Obr. 5: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Granat%2C_Madagaskar.JPG/248px- Granat%2C_Madagaskar.JPG Obr. 6: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://www.muzeum-turnov.cz/image/l/66.jpg Obr. 7: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRVGqPh91sRRFRQnNdHJZFDAQZ5syRxTK8YKowR- QVN8oI_f6Llug Obr. 8: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQl_Tfo5- Ar_mIYMwmb76RAT7SFX7XtAqfho88mhILz205Abkejvg Obr. 9: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1BLcLQKRI5irW6yxm2gdM-KALt9biYTLKkpI1q16t1RVJOzF_

Zdroje a citace Obr. 10: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Topázioimperial_.png/220 px-Topázioimperial_.png Obr. 11: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Topaze_Brésil.jpg/248px- Topaze_Brésil.jpg Obr. 12: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/TOPAZE8.jpg/220px- TOPAZE8.jpg Obr. 13: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgVwdBjnF0cIGYqzj1TFDIc9tY- 4qbXTbTydPhSnm9sOjd4inR Obr. 14: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR8_qLso6ElFqxtSPngEl0VvRBToKxKv3m VxtgXC4egOEoFFY96 Obr. 15: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/MuscoviteLayerUSGOV.jp g/220px-MuscoviteLayerUSGOV.jpg Obr. 16: Dostupný z WWW: [ 2011-12-11]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYa54bPypvLfdbsEfmXS3uM5C_H1wz7P cEWcrFekwxcQACmtI3