Budování bezpečného klimatu školy ve smyslu procesního standardu Procesní doporučení pro řízení škol a školských zařízení v kontextu nového metodického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Různé role zástupce ředitele školy
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Rodina.
Česká republika Demokratický stát.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Systém managementu jakosti
Zdravá škola.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zpracovala: Simona Hyková
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
STŘEP české centrum pro sanaci rodiny Podpůrné služby pro ohrožené a náhradní rodiny z pohledu NNO Nadační fond J &T, PSP ČR,
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Institut ochránce práv dětí
Kvalita v sociálních službách jako proces
Systém managementu jakosti
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Liberecký inspektorát ČŠI
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
MOTIVACE Zora Syslová.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Síť Mateřských center o.s.
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Veletrh zdraví
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Budování bezpečného klimatu školy ve smyslu procesního standardu Procesní doporučení pro řízení škol a školských zařízení v kontextu nového metodického pokynu MŠMT k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních. 10. krajská konference k prevenci rizikového chování dětí a mládeže 2. – 3. 10. 2017 Petr Hrouzek

Bezpečné klima jako procesní a vztahový rámec Z hlediska procesů výchovy a vzdělávání jde o cílené: výchovně vzdělávací procesy vedoucí k učení (výuce) procesy vytvářející rámec pro vztahové (sociální) učení Z hlediska utváření vztahového prostředí jde v základě o rozvoj: svébytnosti jednotlivce spolupráce, nebo schopnosti dosahování konsenzu.

Proč budovat bezpečné klima ve škole – individuální rámec Potřeby seberealizace Estetické potřeby Kognitivní potřeby Potřeby uznání Potřeby sounáležitosti a lásky Potřeby bezpečí Fyziologické potřeby

Proč budovat bezpečné klima ve škole – Společenský rámec Škola je veřejnou demokratickou institucí podléhající Ústavě České republiky, která poskytuje základní vodítka pro hájení osobních práv a zachování naší důstojnosti: „My občané České republiky..., jsme odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti…“ (výňatek z Ústavy ČR)

Bezpečné klima ve škole - základní procesní podmínka pro zajištění výchovně vzdělávacího procesu v demokratické instituci. pro minimalizaci vzniku jevů ve smyslu školní šikany pro řešení vzniklých případů.

Zažité deformace pojmů Liberální výchova je výchovou bez hranic „Svoboda tvé pěsti končí na špičce mého nosu“ „Svoboda a zodpovědnost – pro každého bez rozdílu“ Liberální výchova je výchovou ke svobodě a zodpovědnosti v rozhodování za jasně daných pravidel Tradiční (konzertvativní) = autoritaivní = direktivní: traditio = předávat directa = přímá, rovná, příkrá conservare = uchovávát, zachovávat austoritas = vážnost, moc, vliv, pravomoc

budování a udržování bezpečného klima - minimální principy Vyšší míra moci znamená vyšší míru odpovědnosti. Lidská důstojnost je nedotknutelná bez ohledu na probíhající proces. Škola jako společenství představuje model vztahové sítě členů s rozdílnou mírou odpovědnosti.

Úroveň bezpečného klima - Kritéria pro posouzení Otevřená komunikace Proměnlivost vztahových vazeb Široká škála přítomných prožitků Rozrůzněnost Adekvátní využití moci a vlivu

provozní, hodnotové a procesní minimun

provozní minimum Rizikové Protektivní „Záchod si nechej na přestávku.“ „Třída není tělocvična“ Soukromí pro realizaci základních potřeb, včetně potřeby soukromí. Svoboda pohybu v neorganizovaných časech. Jasné pochopení režimových opatření ve vztahu k prostorové organizaci školy.

Hodnotové minimum Rizikové Protektivní „Je to takové, nepěkné chování“ „Kdo udělá práci navíc získá žolíka a když, zapomene domácí úkol nebude se mu to počítat.“ Jasné vyjádření školy k přečinům ohrožujícím lidskou důstojnost. Jasná a přiléhavá sankční opatření odrážející sdílené hodnoty. Vztahová pravidla jako nástroj učení, s pravidelnou reflexí.

procesní minimum Rizikové Protektivní „Nic moc Einsteine, ale jestli Ti stačí učňák…“ „ máme tu takovou skvělou partu, nemáme žádné problémy“ Hodnocení, klasifikace a poskytování zpětné vazby s převahou formativních postupů. Organizace VV procesu s vysokou mírou profesní sebereflexe, sdílení dobré praxe a evidencí rizikových jevů. Funkční systém příjmu a vypořádávání podnětů a stížností.

Otevřenost vztahů a komunikace Přijímání odlišnosti ????? Bezpečné klima Otevřenost vztahů a komunikace Přijímání odlišnosti Převažující pocit bezpečí a důvěry Řešené konflikty Jasné ohraničení rolí ve skupině bez zneužívání moci Možnost omítnout a bránit sebe či druhé. Přítomnost jasných pravidel. „Takhle se to dělalo vždycky“ „Ty dnešní děti už nic neumí, ale co byste chtěli, když se podíváte na ty jejich rodiče..“ „Učitelů si nikdo neváží!“

k prevenci rizikového chování dětí a mládeže Děkuji za pozornost! Petr Hrouzek 10. krajská konference k prevenci rizikového chování dětí a mládeže 2. – 3. 10. 2017