EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek, 1.4.2010
vznik – po 1. světové válce v Německu rozvoj: Francie, Německo Dělení: teistický filosofie: Karl Jaspers drama: Gabriel Marcel ateistický filosofie: Martin Heidegger drama: J.-P. Sartre, A. Camus
představitelé měli zřídka jednotné názory: návaznost na: Nietzsche, Kierkegaard, Husserl, Heidegger (ale i na autory: Kafka, Dostojevskij) představitelé měli zřídka jednotné názory: podstatou byl jedinec „izolovaný“ od společnosti plný úzkosti z nesmyslnosti existence svými činy volí své bytí jako svobodu (Camus: možnost zvolit si cokoli – i smrt) člověk „odsouzen ke svobodě“ pesimismus (jediná jistota je smrt)
Existenciální drama bývá považováno za předstupeň absurdního divadla – je to však omyl: 1) ED udržuje klasickou stavbu dramatu 2) ED klade otázky a odpovídá na ně (absurdní divadlo je klade též, už však neodpovídá)
JEAN-PAUL SARTRE (1905 – 1980)
Umělecká tvorba (hry): Mouchy (1943) spjat s událostmi roku 1968 Filosofická tvorba: Bytí a nicota (1943) Umělecká tvorba (hry): Mouchy (1943) Za zavřenými dveřmi (též jako S vyloučením veřejnosti; 1944) Počestná děvka (1946) Špinavé ruce (1948) Ďábel a Pánbůh (1951)
Uragán nad cukrem (kniha reportáží o kubánské revoluci) Sartre na Kubě: setkání s Che Guevarou (1960) Uragán nad cukrem (kniha reportáží o kubánské revoluci)
ALBERT CAMUS (1913 – 1960)
1957: Nobelova cena Filosofická tvorba: Mýtus o Sisyfovi (1942) Člověk revoltující (1951) „Absurdno vzniká z rozporu mezi tázajícím se člověkem stojícím tváří v tvář mlčícímu, nerozumnému světu.“ (Mýtus o Sisyfovi)
malba: Franz von Stuck (1920)
Umělecká tvorba (próza): Cizinec (1942) Mor (1947) Exil a království Umělecká tvorba (hry): Caligula (1938) Stav obležení (1948) Spravedliví (1949) Mor
DOPORUČENÁ LITERATURA: Camus, Albert – Mýtus o Sisyfovi. Praha, 1995. Hyvnar, Jan – Francouzská divadelní moderna. Praha, 1996. Černý, Václav – První a druhý sešit o existencialismu. Praha, 1992.