Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky
Advertisements

ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
ZMĚNY ŠKOLSKÉHO ZÁKONA NOVELOU č. 472/2011 Sb. SE ZAMĚŘENÍM NA ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Seminář 20. února 2012 Liberec.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Diagnostika školní zralosti Zora Syslová. Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV  Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Plánování ve školní tělesné výchově
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
Cirkusová zvířátka - hláska na začátku slova
Název vzdělávacího materiálu
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Postnatální období–předškolní věk
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Specifické poruchy učení
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Diagnostika Kognitivní procesy.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Úvodní a seznamovací hry
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ORIENTACE V ČASE VY_32_INOVACE_1C_08 Číslo projektu: CZ /1. 5
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Speciálně pedagogická diagnostika
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orientujeme se v prostoru
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
ZÁPIS DO PRVNÍ TŘÍDY Základní škola Katusice zve budoucího prvňáčka
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Život bez střeva , Praha.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Diagnostika dítěte předškolního věku
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Transkript prezentace:

Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností

                                                                                                                                     

Zahájení školní docházky - školský zákon 561/2004 Sb. , par. 36: odst povinná ŠD začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne 6 roku věku, pokud mu není povolen odklad

dítě, které dosáhne 6 roku věku v době od počátku školního roku do konce roku kalendářního, může být přijato k plnění povinné ŠD již v tomto školním roce, je-li tělesně a duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce

Není-li dítě po dovršení 6 roku věku tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte, odloží ředitel školy začátek povinné ŠD o 1 školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře

začátek povinné ŠD lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší 8. rok věku

Podnět k dotazu na nástup do školy přichází k poradenskému psychologovi od: rodičů dítěte učitelek v MŠ dětského lékaře

Úkolem poradenského psychologa je: posoudit způsobilost dítěte k zahájení ŠD zvažovat, jaký vzdělávací program je v rámci ZŠ pro dítě vhodný – v jakém typu základní školy se bude dítě vzdělávat:

Základní školy pro děti: s vadami řeči s vadami sluchu, zraku, či s lehkou mentální retardací s hlubokým mentálním postižením základní škola speciální: pro děti s autismem a kombinovanými vadami

Současné nároky na dítě při nástupu do školy jsou velmi vysoké, a to zejména v následujících oblastech:

rozumové předpoklady celková psychosociální zralost: dostatečná práceschopnost kvalitní úroveň koncentrace pozornosti kooperace s učitelem i spolužáky, aj.

SKLADBA VYŠETŘENÍ K ODKLADU ŠD: Anamnéza Posouzení chování dítěte během vyšetření Úroveň vyjadřování

Vyšetření kognitivních předpokladů percepční úroveň lateralita kresba Další dovednosti a znalosti Závěrečný rozhovor

POSOUZENÍ CHOVÁNÍ DÍTĚTE BĚHEM VYŠETŘENÍ: sledujeme adaptaci na nové prostředí (jakým způsobem dítě navazuje kontakt, zda je schopno odpoutat se od dospělé osoby která jej doprovází…)

sledujeme emoční projevy (pokud se objeví – úzkost, strach, pláč, nedostatečný odstup, vzdor, odmítání…) všímáme si jakým způsobem se dítě staví k plnění zadaných úkolů (úroveň spolupráce, zájem, motivace, zda vyžaduje pomoc, zda je zvídavé…) sledujeme rychlost a kvalitu práce, úroveň koncentrace pozornosti, způsoby řešení úkolů…

formální stránka řeči: správnost výslovnosti či případná vada řeči, SLEDOVÁNÍ ÚROVNĚ VYJADŘOVÁNÍ: formální stránka řeči: správnost výslovnosti či případná vada řeči, schopnost artikulace (opožděný vývoj expresivní, či receptivní složky řeči, zadrhávání, huhňavost, balbuties…)

obsahová stránka řeči: dítě by mělo být schopno krátkého vyprávění, posuzujeme i celkový mluvený projev dítěte – včetně výslovnosti

Využíváme standardizované testy vhodné pro tuto věkovou skupinu: VYŠETŘENÍ KOGNITIVNÍCH PŘEDPOKLADŮ Využíváme standardizované testy vhodné pro tuto věkovou skupinu: Wechslerovy škály (WISC III) testy Standford-Binet (Terman-Merill) Kaufmanova škála psychického vývoje (u nás k dispozici pouze experimentální verze)

Zraková diferenciace: Edfeldův reverzní test PERCEPČNÍ ÚROVEŇ Zraková diferenciace: Edfeldův reverzní test (úkolem dítěte je rozeznat, zda předložené tvary jsou stejné, či nikoliv)

Sluchová diferenciace, analýza a syntéza: Matějčkovy zkoušky (auditivní rozlišování by mělo být před nástupem do školy plně rozvinuto) předškolák by měl být schopen základů sluchové analýzy a syntézy – umět složit slabiku či jednoduché slovo a poznat počáteční hlásku ve slově důležitou roli sehrává i schopnost rytmizace

LATERALITA Zjištění laterality: využitím zkoušky laterality, která obsahuje 10 (a 2 náhradní) různých zkoušek pro ruku a zkoušky pro oko. Pokud jsme informování, že dítě střídá obě ruce, necháme je nakreslit obrázek pravou i levou rukou, vhodný je i Kern-Jiráskův kresebný test.

Stanovíme typ laterality: souhlasný zkřížený nevyhraněný

KRESBA Vhodné jsou standardizované postupy , obvykle volíme Kern-Jiráskovu metodu: kresba postavy napodobování písma napodobování teček

Kresbu analyzujeme a posuzujeme s ohledem na: grafomotorickou obratnost obratnost jemné motoriky úroveň zrakového vnímání a představivosti posuzujeme její obsahovou bohatost, množství detailů a vývojovou úroveň

DALŠÍ DOVEDNOSTI A ZNALOSTI Jak se dítě orientuje v prostoru (zda pozná základní prostorové pojmy nahoře x dole, vpředu x vzadu, pravá x levá…daleko x blízko, větší x menší) Základy orientace v čase (ráno, večer, event. i dny v týdnu x víkend…) Rozlišování barev

ZÁVĚREČNÝ ROZHOVOR S výsledkem vlastního psychologického vyšetření seznámíme rodiče, sdělíme jim své rozhodnutí a probereme všechna pro a proti. Pokud navrhujeme odklad ŠD nabídneme rodičům současně metody, jejichž prostřednictvím by měli v průběhu roku dítě stimulovat v oblastech, které je třeba rozvíjet.

NÁMĚTY K ROZVOJI PERCEPČNÍCH FUNKCÍ PRO RODIČE Rozvoj grafomotoriky: kreslení jednoduchých linií na velkou plochu, ve stoje, s různými typy náčiní. Postupně uvolňovat celou paži od ramene k zápěstí + vhodné tužky (nejlépe trojhranné). Rozvoj jemné motoriky: lego, stavebnice, skládačky, pomoc s domácími pracemi, navlékání korálků, atpod.

Rozvoj řeči: dítě vést k vyprávění, číst mu knihy a povídat si o nich, podněcovat ho k bohatosti vyjadřování Eventuálně doporučit spolupráci logopeda

Lateralita: u dětí s nevyhraněnou lateralitou ruky využíváme rozcvičovací cvičení, které provádíme oběma rukama. Dítě nenutíme, necháme si je vybrat, kterou rukou bude chtít pracovat U leváků dbáme na dobré držení ruky, aby se neobjevoval tzv. „drápovitý úchop“

Rozvoj sluchové analýzy a syntézy: pomáháme prostřednictvím různých her, vytleskávání, skládáním prvního, nebo posledního písmena, či hádáním, zda je písmenko ve slově obsaženo.

Zraková diferenciace: využíváme různé obrázky v dětských časopisech, kde děti hledají rozdíly, skládáme jednoduché puzzle, obrázkové stavebnice…můžeme cvičit i postřeh, existují i různé ucelené stimulační programy – Metoda dobrého startu (Swirkozsová), které se nabízejí dětem s odkladem ŠD.

ČINITELE PODPORUJÍCÍ ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST (Plocek, 1986) 1) odpovídající úroveň vyspělosti poznávacích funkcí 2) předpoklady týkající se práceschopnosti 3) osobnostní zralost dítěte

ČINITELÉ BRÁNÍCÍ ÚSPĚŠNÉMU PRŮBĚHU ZAHÁJENÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Ad 1) v oblasti poznávacích funkcí: nižší úroveň obecného rozumového nadání nevyváženost jednotlivých složek nadání průběhové zvláštnosti kognitivních funkcí – psychické tempo, schopnost fexibility – rigidita

Ad 2) v oblasti práceschopnosti: nízká schopnost záměrně-volní, tedy koncentrace pozornosti, snížená úroveň motivace nízká odolnost vůči únavě, nutnost rychlého střídání činností, slabá odolnost vůči rušivým vlivům Ad 3) problémy související se strukturou osobnosti: nezralost emocionální složky, nezralost volní složky, sociální chování dítěte, které nevyhovuje školním požadavkům

Děti s rysy předškolní psychické struktury KATEGORIE DĚTÍ NEJČASTĚJI OHROŽENÝCH V DUŠEVNÍM ZDRAVÍ ZAHÁJENÍM ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Děti s rysy předškolní psychické struktury Děti s lehkým vývojovým opožděním Děti s významným vývojovým opožděním Děti s nerovnoměrným rozvojem nadání

Děti s významnými osobnostními zvláštnostmi Děti s disharmonickým vývojem osobnosti Děti s deprivačním syndromem Děti s projevy neuroticismu Děti s výraznou somatickou symptomatologií Děti z rodin procházejících krizí