NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Jana Kijonková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Relační databáze – zápis.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Technická dokumentace Mechanik elektronik 1. ročník OB21-OP-EL-TD-VAŠ-M Druhy schémat technické dokumentace v elektronice.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Jana Kijonková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Relační databáze – závěrečné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základy automatického řízení 1
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Elektronické zesilovače
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární funkce - příklady
Elektronické součástky a obvody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vznik střídavého proudu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Základní zapojení zesilovačů
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Reproduktorové výhybky I. a II. řádu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r. o., Orlová Lutyně
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Teplota – souhrnná cvičení II.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
VY_32_INOVACE_ Regulace
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r. o., Orlová Lutyně
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
TRANZISTOROVÝ JEV.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Logické funkce a obvody
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Frekvenční charakteristiky, vlastnosti obvodů RC (RL) a CR(LR) Dvojbrany Frekvenční charakteristiky, vlastnosti obvodů RC (RL) a CR(LR)

Základní vztahy V minulé kapitole byly odvozeny vztahy pro jednotlivé obvody typu RC nebo RL. Jestliže budeme dosazovat do těchto výrazů požadovaný rozsah frekvence a výsledky zobrazíme v grafu, získáme pak průběh amplitudové, fázové i komplexní charakteristiky, ze kterých pak odvodíme vlastnosti daných obvodů. Abychom mohli vlastnosti jednotlivých obvodů porovnat, všechny charakteristiky odvodíme pro obvod RC a CR současně pro hodnoty R = 5 000  a C = 100 nF v rozsahu frekvencí od 10 Hz po 10 KHz. Z uvedených veličin vypočítáme důležité parametry obvodu, které jsou pro oba případy stejné:  = RC = 5 000.0,0000001 = 0,0005 s m=1/ = 1/0,0005 = 2000s-1 fm = m/2 = 2000/2 = 318,31 Hz Na obrázku vidíme hodnoty činitele napěťového zesílení a zisku v závislosti na frekvenci, hodnoty pro mezní frekvenci jsou stejné.

Na dalším obrázku vidíme hodnoty pro fázovou frekvenční charakteristiku obvodu RC a CR v příslušném rozsahu frekvencí. Dále jsou zde uvedeny hodnoty pro komplexní charakteristiku, která se zobrazuje v polárních souřadnicích. Pro převod polárních souřadnic do souřadnic kartézských použijeme obecného vztahu: x = A.cos a y = A.sin V našem případě dosazujeme za hodnotu A velikost činitele napěťového zesílení a za hodnotu  velikost fázového posunu. Obě veličiny počítáme pro každou frekvenci. Na následujících grafech vidíme průběh činitele napěťového zesílení (zisku) v závislosti na frekvenci u obou daných obvodů. Z nich vidíme, že obvod RC je pro nízké frekvence propustný – dolnopropustný filtr. U obvodu CR je tomu opačně – hornopropustný filtr.

Další příklady a kontrolní otázky Z průběhu fázové frekvenční charakteristiky obvodu RC a CR popište, jak se mění u nich fázový posun v závislosti na frekvenci. Vytvořte pro dané obvody RC a CR podle vzoru tabulku hodnot pro komplexní charakteristiku a zobrazte její grafický průběh. Veličiny obvodových prvků použijte stejné jako v řešeném příkladu. Vytvořte tabulku hodnot pro obvod RL a LR a z nich zobrazte všechny tři frekvenční charakteristiky. Podle jejich průběhu porovnejte s obvody RC a CR. Hodnoty obvodových prvků jsou: velikost rezistoru je R=1000  a indukčnost cívky je 1 H. Sestavte obvod RC a analogický obvod tvořený rezistorem a cívkou. Zjistěte, pro který případ budou mít oba obvody stejné frekvenční charakteristiky. Vysvětlete činnost hornopropustného a dolnopropustného filtru v reproduktorové výhybce, která zajišťuje rozdělení výkonového signálu do reproduktorové soustavy.

ANOTACE Prezentaci lze použít jako materiál kapitole “Dvojbrany – Frekvenční charakteristiky, vlastnosti obvodů RC (RL) a CR(LR)“. Zde se žáci seznámí s postupem vytváření frekvenčních charakteristik daných dvojbranů, jejich průběhem a s podobností vlastností jednotlivých typů obvodů. Na příkladech si žáci procvičí danou problematiku, kde použijí pro výpočty a grafické zobrazení tabulkový procesor Excel a z průběhu charakteristik odvodí vlastnosti a použití probíraných obvodů. Předpokládaný čas 45 min. CITACE JAN KESL. Elektronika I analogová technika. Praha: BEN, 2004. ISBN 80-7300-143-8.