Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 13. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Mgr. Petr Kříž Tematický celek Sloh Ročník 3. Datum tvorby 1. 8. 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
Anotace: Metodické pokyny: Tato prezentace přibližuje psanou publicistiku v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 2. nebo 3. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 25 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.
Publicistický funkční styl Psaná publicistika
Periodický tisk = noviny a časopisy a) noviny - vycházejí častěji než časopisy - hlavní funkce: aktuálně informovat o veškerém dění - mají méně obrázků a fotografií než časopisy - jsou na levnějším papíře - obvykle vychází denně kromě neděle, jedno týdně zvláštní číslo (někdy i vícekrát) – MF DNES, příloha ONA, TV programy atd.
BULVÁR - název pochází z Francie, kdy pařížští kameloti vykřikovali šokující názvy článků, aby získali kupce - bulvár volí taková témata, aby v adresátech vzbudil zvědavost - obsah nebývá vždy pravdivý - jazykové prostředky bývají často nespisovné a expresivní – mord, nová přítelkyně atd.
b) časopisy - minimální interval týden (dva, měsíc, dva měsíce, ale i čtvrtrok či rok) - kvalitnější papír - více fotografií časopisy z různých oblastí, např. Náš pes, Reflex, Koktejl, Květy, Cosmopolitan, Gól, Cinema, Svět motorů, Slovo a slovesnost atd.
Struktura novin a časopisů - záhlaví – místo, kde je název tisku - nad nebo pod záhlavím bývá uvedeno datum, den, číslo, ročník, cena atd. - tituly rubrik – horní roh nebo okraj stránky - titulky, mezititulky, podtitulky - perex – „ztučněný“ první odstavec - obrazová dokumentace – grafy, fotky, schémata, tabulky, karikatury - popisky – slovní komentáře k obrázkům a fotografiím - inzerce a reklama - tiráž – technické a vydavatelské údaje
Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4. díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN 978-80-7358-202-9.