Humanitární aplikace informatiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PV072 – Seminář z asistivních technologií Jaromír Plhák 1/18 Úvodní hodina© J. Plhák, PV072, Podzim 2012.
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.05 Téma: PowerPoint.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Formáty souborů (neboli typ souboru) obvykle určuje význam dat v elektronickém souboru. Existuje množství různých formátů, přizpůsobených pro ukládání.
Školení pro editory a správce webů základních součástí FF UK
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_031.ICT.34 Tvorba webových stránek – úvod do CSS.
Snímek 1 PowerPoint2OP381 Manažerská informatika 1 2OP381 Manažerská informatika 1 Microsoft PowerPoint 2016 – 2. část.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Internetové stránky Co se všechno naučíme???
Microsoft Office 2010 Anotace: Výklad nového učiva Autor: Iveta Pasterňáková, 2013 Ověření ve výuce: , 4.třída Vyučovací předmět: Informatika.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tvorba WWW stránek. Obsah Princip fungování WWW Současné trendy Zásady tvorby WWW stránek Netiketa.
ZÁPIS do STUDIA NA FF UP – 1. ročník 2016/17. Základní informace – záložka „studentům“ 1.Studijní řády a.
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 Vývoj a koncepce nového univerzitního webu Ondřej Kudlík
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_036.ICT.34 Tvorba webových stránek – databáze úvod.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_15_Sítě_internet2 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Tvorba WWW stránek Podmínky Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu Ostrava-Poruba
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Databáze © Mgr. Petr Loskot
Bazar telefonů (webová aplikace)
PŘIHLÁŠENÍ K ELEKTRONICKÉ EVIDENCI TRŽEB
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 5– POWERPOINT - ODRÁŽKY A ČÍSLOVÁNÍ Název školy:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Pravidla přístupnosti
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Internet.
Informace a informační zdroje
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Inf Počítač a lidé s handicapem
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 12– SMARTART V PREZENTACI. Název školy:
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tvorba WEBOVÝCH stránek – úvod do HTML
Obličej VY_32_INOVACE_2B_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
WORD Číslování stránek
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Databáze MS ACCESS 2010.
Charakteristika výukového materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Legislativní tok Ministerstvo spravodlivosti SR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ANOPRESS IT Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Narozeniny VY_32_INOVACE_2B_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Portál - role studenta v informačním systému STAG
Základní ovládání „Windows“
Transkript prezentace:

Humanitární aplikace informatiky

Struktura dnešní hodiny 1. Organizační věci - připomenutí. 2. Projekty laboratoře. 3. Výběr témat a rozvrh prezentací.

Organizace hodin 1 - 2 studenti představí vlastní prezentace na vybrané téma. cca 15 minut; stručný popis současného stavu v dané oblasti; pokusit se přidat nějaké nápady; diskutovat současná řešení. Otázky a volná diskuze. Případně doplním další informace a zdroje.

Organizace předmětu Povinná účast na seminářích: Úspěšné ukončení tři neomluvené absence. Úspěšné ukončení předmětu: účast; prezentace na zvolené téma; pomoc na projektu v rámci laboratoře.

Laboratoř vyhledávání a dialogu Tým zabývající se asistivními technologiemi: dialogové systémy; zpracování řeči. Tým zabývající se podobnostním hledáním: metrické prostory; databáze. Možnost zapojení v podobě bakalářské (diplomové) práce http://lsd.fi.muni.cz

Projekty laboratoře LSD Grant: Dialogové generování webovských prezentací a grafiky pro zrakově postižené; 2007 – 2010. Vytvořený software: WebGen; Picture generator; Zkoumání grafiky: dialogem; sonifikace.

WebGen - motivace Umožnění snadné tvorby vlastních stránek pro zrakově postižené uživatele Internetu a běžné počítačové uživatele. Využití přirozené formy komunikace pomocí dialogu pro tvoření webových stránek. Alternativa k WYSIWYG a CMS aplikacím pro tvorbu a správu webových prezentací.

WebGen - cíle Jednoduchá, rychlá a intuitivní webová aplikace. Vstup - klávesnice (klávesnice, mikrofon). Výstup - displej monitoru (syntéza řeči). Uživatel nemusí znát užitou technologii, komunikuje výhradně pomocí dialogu. Splnění všech webových standardů a pravidel přístupnosti (WCAG, WAI-ARIA). Velký počet typů stránek a grafických stylů. Vysoká úroveň kvality vygenerovaných stránek.

WebGen – použité technologie XHTML. PHP. XML (XSL) JavaScript (AJAX).

WebGen – typy prezentací Osobní stránky. Blog. Galerie: obrázky, fotografie; prozatím testuji.

WebGen - principy Vkládaní informací (odpovědí) do HTML formuláře. Nevidomí uživatelé „čtou“ webovou stránku pomocí odčítačů obrazovky. Stránka je měněna dynamicky pomocí JavaScriptu zasahujícího do DOM objektu. Další funkcionalita: Echo; Informování o rozbalení či sbalení menu; Kontrola vstupu pomocí regulárního výrazu.

WebGen - ukázka Praktická ukázka: http://lsd.fi.muni.cz/webgen/generator/

WebGen – prezentace

WebGen – dialogová nápověda Zadávají se přesné odpovědi: není možné odpovídat pomocí přirozené řeči. Vytvořena dialogová nápověda: vyvolána pomoci stisku klávesové zkratky; poradí uživateli na zadaná témata; bude možné ovládat i samostnou aplikaci: vkládat / měnit / mazat informace; volby v menu. Prozatím není na webu.

Picture generator - motivace Umožnit generování obrázků nevidomým: dialogový systém; pomocí přirozené řeči. Možnost snadného generování jednoduchých obrázků (elektronických přání) bez užití grafického editoru.

Picture generator - cíle Přirozené a snadné generovaní pro uživatele. Obsáhnout velké množství objektů. Využití ontologií: zefektivnění generování; nahrazování objektů nenacházejících se v databázi graficky obdobnými (jasan vs. listnatý strom).

Picture generator - implementace Technologie: PHP; Javascript (AJAX); SVG. Rozdělení prostoru na kvadranty. označené jako na numerické klávesnici; podprostory označené tečkovou (pomlčkovou) notací. SVG obrázky v databázi.

Picture generator - generování Výběr pozadí. Vložení objektů / textu do jednotlivých kvadrantů. Vygenerování svg obrázku.

Picture generator - ukázka Praktická ukázka: http://lsd.fi.muni.cz/gate/picture-generator Možné využití: Photosketch: http://www.diit.cz/clanek/photosketch-montaz-internetovych-fotek/27998/

Zkoumání grafiky – základní informace Pomocí dialogu chceme předat uživateli informace o: celkové kompozici (krajina s lidmi); objektech na obrázku. Dotazujeme se pomocí dotazů typu: „Co je kde?“ „Kde je co?“ Opačný postup ke generování: nutné mít dobře popsaný obrázek. Doplňující zkoumání pomocí sonifikace

Zkoumání grafiky - ukázka

Zkoumaní grafiky - dialog U: Technical information. S: This is a color photograph in full color. The size is three point two megapixels. ... U: What is in the central part? /Comment: The user asks a typical WWL question. The ”C” area is taken into consideration./ S: In the central part, there is a river Dunajec, sand bank and rafts on the water. U: Where are the rafts? /Comment: Another type of WWL question./ S: Do you wish to get an approximate localization or use Recursive Navigation Grid? U: Approximate. S: The first raft is the central part both, horizontally and vertically. Second and third rafts are more to the left horizontally. U: Use RNG, second level. S: The first raft is in the region 5-5, the second one in sector 5-4 and the last one in the sector 4-6. U: (Starts direct exploration of the picture by means of the EXPLORER utility.)

Sonifikace – základní informace Převod informací pixelu do zvukové podoby: barva aktuálního pixelu. Doplňující modul ke zkoumání obrázku dialogem: uživatel může získat další informace o daném sektoru (např. rozložení objektů). Praktická ukázka.

Díky za pozornost.