Podmínky učení
Podmínky učení závisí na třech oblastech
- související s učícím se 1. KDO se učí? - související s učícím se dítětem 2. CO se učí? - související s obsahem učiva 3. KDE se učí? - související s okolnostmi za jakých se učí
KDO SE UČÍ?
a) Učební zaměřenost - učení na základě zájmů, potřeb, motivace b) Citové stavy - konflikty, hádky, dobrá nálada ….. c) Schopnosti - obecné rozumové schopnosti - specifické schopnosti
d) Vlastnosti jedince – cílevědomost, pečlivost, ale i lenost, lajdáctví e) Dosavadní zkušenosti, vědomosti, dovednosti, návyky f) Zpětnovazebná informace - nejsou předkládány hotové poznatky, ale je nutné je vyhledat
CO SE UČÍ?
a) Náročnost učebního obsahu - přiměřeny schopnostem dítěte - uplatňujeme zásadu posloupnosti a aktivity b) Pochopení učiva c) Spojení teorie s praxí
Domov KDE SE UČÍ ? Škola
a) Domov – rodina - činnost dítěte je s porozuměním sledována (žák ví, že někomu záleží na tom, aby se naučilo) - neměl by se bát chybovat - optimálně vybavené prostředí
b) Kolektiv dětí ve třídě - dobrý kolektiv – spolupráce, zájem, motivace - špatný kolektiv – posměch, konflikty mezi dětmi – klesá zájem,
c) Osobnost učitele - neustále se sebevzdělávat - umí poradit, vysvětlit, zdůvodnit - povzbudit, uklidnit, být trpělivý - dodržuje pedagogické zásady - neustále se sebevzdělávat - být pro žáka vzorem
Zdroje a použitá literatura http://www.kkvysociny.cz/modul_akce/poskoledo.aspx http://familycrafts.about.com/library/color/blschbooksappl.htm http://www.lourdes.k12.or.us/annualreport.html http://www.techdigest.tv/broadband/ http://market1-1.webnode.cz/album/povolani/ucitelka2-gif/ http://www.onlineomalovanky.cz/omalovánka-puzzle-skupina-dětí-dva-chlapci-a-dívky_3517.html http://www.onlineomalovanky.cz/omalovánka-celá-rodina-na-procházku-slavit-den-otců_3440.html
Helus, Zdeněk a kol. Pedagogická psychologie pro 3.ročník středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, 1986. 156 s. Ducháčková, Olga a kol. Pedagogika pro střední pedagogické školy. 1.vyd. Praha: SPN, 1979. 263 s.