Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pojem zlomek a jeho zápis.
Advertisements

Úpravy algebraických výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Třeťáci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
PROSTOROVÁ ORIENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Rozcvička Počítej zpaměti, zapisuj výsledky: -0, ,92 -0,02 0,04
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Kvadratické nerovnice
KDE JSOU MÍČE – NA, POD, ZA, PŘED aktivita
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Krychle Síť, povrch, objem
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pravidla pro počítání s mocninami
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
NAJDI SPRÁVNÝ OBRÁZEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Gřundělová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Druháci a matematika 6 Rýsujeme úsečky KA 3 TI 1 TE MA E F G H ,
Druháci a matematika 4 Vyznačujeme body KA 3 TI 1 TE MA
Interaktivní procvičování barev a paměti na tvary těles.
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Obrázková matematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Voda. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Poznáváme vrcholy, strany a hrany 2 Druháci a matematika 15 strany
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Příprava na lomené výrazy
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
PROSTOROVÁ ORIENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Autor © Žaneta Prošková
Prvňáci a matematika Poznáváme čísla do
ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Najdi dva stejné obrázky
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
SLOVNÍ ÚLOHY PRO PRVŇÁČKY
Opakujeme čísla do 20 2 Druháci a matematika 1 a < 13
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Grafy pro malé školáky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Magdalena Málková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Druháci a matematika 11 2 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Prvňáci a matematika Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme
Písemné sčítání s přechodem desítky
Prvňáci a matematika Sčítáme a odčítáme do 20 a 10 nepřeskakujeme 1 5
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
MA TE 2 3 TI KA 4 5 Počítáme s nulou 1 6 Prvňáci a matematika
Druháci a matematika 6 Rýsujeme úsečky KA 3 TI 1 TE MA E F G H ,
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL S PŘECHODEM
Soubor interaktivních příkladů z matematiky
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
TVRDÉ, MĚKKÉ SOUHLÁSKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
Černý Petr 1−10 Pomůcka se skládá z 21 karet. Na deseti kartách jsou čísla od 1 do 10, na deseti kartách jsou odpovídající skupiny teček a na poslední.
Už to umím ! ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Transkript prezentace:

Prvňáci a matematika Počítáme do 6 1 5 4 KA 3 TI 2 TE MA Tento materiál navazuje na učební materiál Prvňáci a matematika, Počítáme do 5. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem – knoflíky pokud možno dvoubarevnými. Např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené nebo upravené plastové uzávěry lahví. Po spuštění prezentace jsou animací reagující na levé tlačítko uváděna řešení jednotlivých úkolů. Autor obrázků © Marie Janků (Microsoft Word – automatické tvary, kreslení) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1.Číslo 6 1 6 Kolik je tu chlapců? Ukažte a přečtěte číslo, které je počtem chlapců. Spojte obrázek 6 chlapců s číslem 6. Je kol stejně jako chlapců? Může každý chlapec na obrázku jet na jednom kole? Všechny obrázky, na kterých je 6 věcí, spojte čárou s číslem 6. Můžete spojit s číslem 6 hrací kostku? Proč? (Má 6 stěn.) Najdete na obrázku 6 čtverců? Najdete na obrázku 6 trojúhelníků? Co chroust? Proč je u čísla 6? (Má 6 nohou.) Mohli bychom s číslem 6 spojit obrázek kytary? (Ano, má 6 strun.) 2.,3. Kolik kuliček se tu kutálelo? Kolik hvězdiček zasvítilo? 2 3 5 6

Pište číslo 6. Napište všechna čísla, která jste se již naučili psát. Píšeme číslo 6 Pište číslo 6. Napište všechna čísla, která jste se již naučili psát.

1 6 4 3 5 2 Doplňování čísel 1 až 6 2 2 5 1 4 6 3 1 4 6 2 5 3 1 3 4 2 5 1 3 6 3 1 4 2 5 6 1., 2. Na kartách jsou čísla. Některé karty jsou obrácené. Napište čísla, která tam z řady čísel do 6 chybí. 3. Doplňte čísla 1, 2, 3, 4, 5, 6 tak, aby v každé řadě a v každém sloupci byla všechna čísla od 1 do 6 a žádné číslo se ve sloupci ani řadě neopakovalo. 1

Pořadí Určete pořadí aut na silnici. Očíslujte je podle jejich pořadí od prvního až po posledního.

Porovnávání 1 5 6 1 2 3 4 1. Kolik skoků udělala žlutá, modrá, červená, zelená, černá figurka? Která figurka je nejdále? Která figurka udělala nejméně skoků? Které figurky jsou dále (blíže) ke startu než zelená figurka? Zapište porovnání čísel – počtů skoků figurek. 2. Zapište nerovnosti znázorněné tečkami na dominových kartách. 2 4 6 2 6 5 6 1 6

1. Nerovnosti 3 6 2 6 6 2. 3. 1. Porovnejte počty modrých a červených kuliček na počítadle. Řekněte obě nerovnosti kuličkami znázorněné. Kolik je tu kaštanů, kolik žaludů? Je více (méně) kaštanů nebo žaludů? Proč? Je stejně rohlíků jako koláčů? Proč? Porovnáme čísla – počet kaštanů s počtem žaludů, počet rohlíků s počtem koláčů….. 3. Čísla porovnejte. Doplňte mezi čísla znaky <,=,>. Nerovnosti znázorněte. 2 6 3 6 6 6 6 4

Nerovnice 1. 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 6 3 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 2. 5 3 6 Červená figurka udělala 6 skoků, žlutá méně. Zapíšeme 6>ƀ. Kolik skoků tak asi mohla udělat žlutá figurka? Čísla, která je možno doplnit do rámečku nerovnice, podtrhněte, která doplnit nemůžeme, škrtněte. Některé z možných čísel doplňte do rámečku nerovnice. 2. Žaludů je méně než kaštanů. Kolik může být kaštanů? Tvarohových koláčů je méně než makových. Kolik může být makových koláčů? Rohlíků je víc než dalamánků. Kolik může být dalamánků? Zapište – nakreslete.  

Aplikační úl. - nerovnice 6 Děti staví z kostek věže. Jon postavil věž ze šesti kostek. Ola postavila věž menší. Z kolika kostek mohla být věž Oly? Zapište nerovnici a znázorněte. 1 2 3 4 5 6 6

Rozklad čísla 6 6 1. 2. 6 Šest kostek vybarvujte červeně a modře pokaždé jinak. Zapište, jak jste 6 kostek vybarvili. Kolik je červených, kolik modrých? Do polí dominových karet kreslete celkem 6 teček. Pokaždé jinak. Zapište, jak jste číslo 6 rozložili.

2.Sčítání, odčítání 1 5 2 4 3 3 6 6 Kolik knoflíků je v jedné ruce? Kolik v druhé? Kolik jich je ve spojených dlaních? Jak to nakreslíme diagramem? Jak to zapíšeme? Které další příklady diagram znázorňuje? Zapište příklady sčítání i odčítání diagramem znázorněné. 6 1 + 5 = 6 6 - 5 = 1 2 + 4 = 6 6 - 4 = 2 6 - 3 = 3 3 + 3 = 6 5 + 1 = 6 6 - 1 = 5 4 + 2 = 6 6 - 2 = 4

Sestavování příkladů sč. odč. 1 Sestavování příkladů sč. odč. 4 + 2 = 6 2 + 4 = 6 6 - 2 = 4 6 - 4 = 2 3 + 3 = 6 6 - 3 = 3 1 + 5 = 6 5 + 1 = 6 6 - 5 = 1 6 - 1 = 5 2 1. Řekněte – zapište příklady sčítání i příklady odčítání znázorněné dominovými kartami. 2. Řekněte – zapište příklady sčítání i příklady odčítání znázorněné kuličkami na počítadle. 2 + 4 = 6 - 4 = 2 1 + 5 = 6 6 - 1 = 5 3 + 3 = 6 6 - 3 = 6 3 4 + 2 = 6 6 - 2 = 4 5 + 1 = 6 6 - 5 = 1

1 Sestavování příkladů 5 1 4 3 3 2 6 6 6 5 + 1 = 6 6 - 1 = 5 3 + 3 = 6 6 - 3 = 3 2 + 4 = 6 6 - 4 = 2 1 + 5 = 6 6 - 1 = 5 4 + 2 = 6 6 - 2 = 4 2 2 4 1 5 4 2 1. Řekněte úlohy o obrázcích v diagramech a zapište příklady sčítání i příklady odčítání znázorněné diagramy. 2. Příklady sčítání a odčítání znázorněte diagramy. Zapište i ostatní příklady diagramem znázorněné. 6 6 6 6 - 4 = 6 - 4 = 2 2 + 4 = 6 2 1 + 5 = 6 6 - 1 = 2 + 4 = 6 5 4 + 2 = 6 6 - 2 = 4 5 + 1 = 6 6 - 5 = 1 4 + 2 = 6 - 2 = 4 6

Znázorňování 1. 6 - 2 = 6 - 3 = 5 + 1 = 5 + 1 = 4 + 2 = 6 - 3 = 2. 1., 2. Příklady sčítání a odčítání znázorněte diagramy, dominovými kartami. Zapište i ostatní znázorněné příklady.

Sčít. odčít. zpaměti 1 1 2 3 4 5 +1 2 3 4 5 6 -1 1 2 3 4 +2 2 2 + 4 = 4 + 1 = 5 + 1 = 3 + 3 = 1 + 5 = 4 + 2 = 3 + 2 = 2 + 3 = 6 - 1 = 6 - 2 = 6 - 3 = 6 - 4 = 6 - 5 = 5 - 4 = 5 - 3 = 5 - 2 = 5 - 1 = 1 + 3 = 4 - 3 = 3 + 1 = K číslům v prvním řádku přičítejte nebo od něj odčítejte číslo v kroužku. Výsledek zapište pod číslo do druhého řádku. 2., 3. Příklady vypočítejte. 3

Rovnice vyvození 6 2 6 3 1 5 Vezměte si 6 knoflíků, 2 vezměte do jedné ruky a ostatní schovejte do druhé ruky. Znázorníme diagramem, co jsme udělali. To, že jsou některé knoflíky schované zaznamenáme prázdným rámečkem. Prázdným rámečkem zaznamenáme, že některé číslo v příkladu neznáme, že je hledáme. Prázdný rámeček vyznačuje místo, kam zapíšeme hledané číslo. Zapsali jsme tak rovnici 2 + Ʀ = 6. Čteme: Dvě plus neznámé číslo – neznámá rovná se 6. Diagram znázorňuje čtyři rovnice. Zapište je. Které číslo je hledané – neznámé číslo, jak je vypočítáme? (6 – 2 = 4) Číslo 4 doplníme do rámečku v každé ze čtyř rovnic. + 3 = 6 6 - 3 = 2+ = 6 6 - = 2 5 + 1 = - 1 = 5 + 2 = 6 6 - 2 = 1 + 5 = - 1 = 5

Rovnice- sestavování 5 2 6 1 3 1 5 + 1 = - 1 = 5 2+ = 6 6- = 2 + 3 = 6 6 - 3 = 1 + 5 = - 5 = 1 + 2 = 6 6 - 2 = 5 2 1 3 6 2 Zapište všechny rovnice diagramem znázorněné. Do červeného rámečku zapište řešení. Zapište rovnici znázorněnou diagramem. Sestavte další znázorněnou rovnici, z níž se nejlépe vypočítá řešení. Řešení rovnice je výsledkem příkladu. 1 + 3 = 2 + = 6 + 3 = 5 3 + 1 = 4 6 - 2 = 4 5 - 3 = 2 4 4 2

Znázorňování rovnic 1. 5 2+ = 6 6 - = 5 - 3 = 3 3 3 5 2 6 6 3 6 6 5 3 2 + = = - = - 6 5 1 3 + 3 6 6 2 4 = = - = - 1 6 4 1+ = 6 4+ 2 = 6 - 3 = 2. 2 3 4 1 1., 2. Diagramem znázorněte zapsanou rovnici. Sestavte další znázorněnou rovnici, z níž se nejlépe vypočítá neznámé číslo. Rovnici vyřešte. 6 6 1 6 4 2 3 6 + + + = = = 6 1 5 4 2 6 6 3 3 = + - = - = 5 6 3

Aplikační úloha 1 6 1 6 + = Řekněte úlohu o chlapci, kterému praskla struna na kytaře. Zeptejte se v ní na počet strun, které na kytaře zůstaly. 6 1 5 = -

Aplikační úlohy 1 2 6 2 3 3 Kolik je všech dětí na hřišti? (6) Kolik dětí má koloběžku? (2) Ostatní mají tříkolky. Jak vypočítáme, kolik dětí má tříkolku? Utvořte úlohu o těchto dětech a zeptejte se v ní na děti, které mají koloběžku. Utvořte úlohu o stromech, které rostou na horách u chalupy a zeptejte se v ní na všechny stromy.

Nestandardní úl. 3 6 5 4 3 3 3 3 3 3 3 3 3 Děti vysázely do květináčů cibulky tulipánů a narcisů. Pak v květináčích květiny vykvetly. Kolik je v každém květináči tulipánů, kolik žlutých květů? V každém květináči jsou 3 tulipány. V každém květináči jsou 3 žluté květy. V jednom květináči však je celkem 6 květů, v druhém 5, ve třetím 4 a ve čtvrtém jen 3. Jak je to možné? (Některé tulipány jsou žluté. Patří mezi tulipány i mezi žluté květy. Počítáme je dvakrát.) 6 5 4 3