Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrický proud v kovech
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
CELKOVÝ ODPOR REZISTORŮ SPOJENÝCH V ELEKTRICKÉM OBVODU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
zpracovaný v rámci projektu EU
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Elektrické obvody Dělení elektrických obvodů Jednoduchý el. obvod
MODEL DVOJBRANU - HYBRIDNÍ PARAMETRY
Spojování rezistorů Jak se značí odpor a jakou má jednotku
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
THÉVENINOVA VĚTA Příklad č. 1 - řešení.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
MODEL DVOJBRANU K K K U1 I1 U2 I2
Obvody stejnosměrného proudu
Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony a jejich praktické aplikace
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Je dán dvojbran, jehož model máme sestavit. Předpokládejme, že ve zvoleném klidovém pracovním bodě P 0 =[U 1p ; I 1p ; U 2p ; I 2p ] jsou známy jeho diferenciální.
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Tato prezentace byla vytvořena
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_106.
32.1 Elektrický odpor - PROUD A NAPĚTÍ V SÉRIOVÉM ZAPOJENÍ SPOTŘEBIČŮ
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Fyzika + Elektřina. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1 Číslo.
Elektronická učebnice - II
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_32_INOVACE_08-12 Spojování rezistorů.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Kirchhoffovy zákony Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_15 Moment síly. Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:15 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Řazení rezistorů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Kříž. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_10 Elektrický výkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 10 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_17 Hydrostatický tlak Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:17. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola.
Elektrické měřící přístroje
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Paralelní zapojení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název: Tabulka ve Wordu DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_09
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrické měřící přístroje
Výpočty rezistorů 1. příklad: Vypočítej výsledný odpor rezistorů zapojených za sebou. R1 R2 R3 R4 R7 R6 R5 R1 = 100 Ω R2 = 50 Ω R3 = 25 Ω R4 = 75 Ω R5.
07 ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ - SÉRIOVĚ
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Zapojování rezistorů Řazení rezistorů Název školy
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_36_ Výpočet U, I a R z Ohmova zákona Číslo projektu:
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Sériové zapojení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_9 Zapojení za sebou a vedle sebe Šablona číslo: IX Sada číslo: I Pořadové číslo DUM: 9 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová prezentace určená k prohlubování znalostí elektrických obvodů se spotřebiči zapojenými za sebou, vedle sebe a kombinace těchto zapojení, k upevňování dovedností jejich řešení. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Zapojení spotřebičů za sebou a vedle sebe, elektrický proud, elektrický odpor, elektrické napětí.

Zapojení za sebou a vedle sebe Spotřebiče do obvodu můžeme zapojit za sebou a vedle sebe.

? Nakresli elektrický obvod, ve kterém jsou zapojeny dva spotřebiče sériově (za sebou). R₂ R₁ I U

Co platí v sériovém obvodu pro napětí, proud a odpor? Proud je při zapojení v sérii všude stejný. Stejný proud protéká jedním a pak druhým rezistorem. Napětí, které je na zdroji, se v tomto zapojení dělí na jednotlivé rezistory v poměru velikosti jejich odporů: U = U₁ + U₂+ ….+Un. Odpor obvodu je součtem odporů jednotlivých rezistorů: R = R₁ + R₂+…+Rn.

Nakresli zapojení spotřebičů vedle sebe. ? Nakresli zapojení spotřebičů vedle sebe. R₁ R₂

Co platí pro napětí, proud a odpor v zapojení spotřebičů vedle sebe? ? Na všech rezistorech (spotřebičích) je stejné napětí jako na zdroji. U je konstantní. Pro proud platí, že součet proudů ve větvích se rovná proudu v nerozvětvené části. I = I₁+ I₂+ …+In Odpor obvodu vypočítáme tak, že sečteme převrácené hodnoty odporů a dostaneme převrácenou hodnotu výsledného odporu.

? Klikni na šipku u správné odpovědi. 1. Dva stejné rezistory každý o odporu 100 Ω jsou spojeny sériově. Výsledný odpor je: 100Ω 50Ω 200Ω

Odpověď na předcházející otázky nebyla správná. V rozvětveném obvodu jsou dva stejné rezistory zapojeny sériově, každý má odpor 100 Ω. Jaký je odpor obvodu? Odpověď na předcházející otázky nebyla správná. Odpor dvou sériově spojených rezistorů je roven součtu odporů! R₁ = 100 Ω R₂ = 100 Ω R = ? . R = R₁ + R₂ R = 100 + 100 R = 200 Ω Odpor sériově spojených rezistorů je 200 Ω.

Správně, pokračuj další úlohou. ? Klikni na šipku u správné odpovědi. 2. Dva stejné rezistory, každý o odporu 100 Ω, jsou spojeny paralelně. Výsledný odpor je: 100Ω 50Ω 200Ω

Odpověď na předcházející otázky nebyla správná. V rozvětveném obvodu jsou dva stejné rezistory zapojeny paralelně, každý má odpor 100 Ω. Jaký je odpor obvodu? R₁ = 100 Ω R₂ = 100 Ω R = ? . R = 50 Ω Odpor paralelního spojení je 50 Ω. Odpověď na předcházející otázky nebyla správná. Odpor dvou stejných rezistorů paralelně spojených je vždy roven polovině odporu každého!

Složitější zapojení spotřebičů Spotřebiče do obvodu můžeme zapojit za sebou, vedle sebe nebo tato zapojení kombinovat.

Paralelní zapojení tří rezistorů

? R₁ = 50 Ω Tři rezistory jsou spojeny paralelně. První má odpor 50 Ω, druhý 100 Ω a třetí 100 Ω. Vypočítejte výsledný odpor obvodu. R₂ = 100 Ω R₃ = 100 Ω Řešení: U takového příkladu je výhodné použít nahrazení druhého a třetího rezistoru jedním rezistorem R‘ se stejným účinkem na obvod. Dostaneme obvod s odpory R₁ a R‘ spojenými paralelně (viz druhý obvod). R₁ = 50 Ω (Výsledný odpor dvou stejných paralelně spojených rezistorů má hodnotu odporu rovnou polovině odporu každého tedy R‘ = 50 Ω. ) R‘ = 50 Ω Opět máme dva stejné rezistory spojené paralelně, každý má odpor 50 Ω. Výsledný odpor celého obvodu je 25 Ω. Lze také počítat ze vztahu:

? R₁ = 50 Ω Tři rezistory jsou spojeny paralelně. První má odpor 50 Ω, druhý 100 Ω a třetí 100 Ω. Napětí zdroje je 100 V. Vypočítejte proudy ve větvích a proud v nerozvětvené části. R₂ = 100 Ω R₃ = 100 Ω Proud v 1. větvi vypočítáme z Ohmova zákona: I₁ = U : R₁ (Dělíme napětí odporem 1. rezistoru.) I₁ =100 : 50 I₁ = 2 A Obdobně vypočítáme I₂ a I₃ I₂ = I₃ = 1 A U = 100V Proud v nerozvětvené části I = I₁ + I ₂ + I₃ = 4 A. Nebo ho můžeme vypočítat z Ohmova zákona: I = U : R (Kde R je celkový odpor.) I = 100 : 25 (viz celkový odpor z minulého př.) I = 4 (A) Proud v nerozvětvené části je 4 A.

Sériové zapojení tří rezistorů

? Tři rezistory R₁ = 100 Ω, R₂ = 100 Ω, R₃ = 50 Ω jsou zapojeny podle obrázku. Napětí zdroje je 100 V. O jaké zapojení se jedná? Vypočítejte proud procházející rezistorem R₁. R₁ = 100 Ω R₂ = 100 Ω R₃ = 50 Ω U =100 V R₁ = 100 Ω R₂ = 100 Ω R₃ = 50 Ω U = 100V I₁ = ? . Rezistory jsou zapojeny sériově. Při tomto zapojení platí, že všude teče stejný proud. I = I₁= I₂=I₃ Proud vypočítáme: I = U : R Kde celkový odpor : R = R₁ + R₂+R₃ R = 100 +100 + 50 = 250 Ω Proud: I = 100 : 250 I = 0,4 A Proud protékající prvním rezistorem je 0,4 A.

Sériové a paralelní zapojení lze kombinovat

Sériové a paralelní zapojení lze kombinovat ? Tři rezistory R₁ = 100 Ω, R₂ = 100 Ω, R₃ = 50 Ω jsou zapojeny podle obrázku. Napětí zdroje je 100 V. Vypočítejte proud v nerozvětvené části. R₁ = 100 Ω Řešení: R₁ = 100 Ω R₂ = 100 Ω R₃ = 50 Ω U = 100V I = ? . R₂ = 100 Ω R₃ = 50 Ω Nejdříve musíme vypočítat celkový odpor. Pro výpočet celkového odporu obvod zjednodušíme: U = 100V R‘ = 50Ω R₃ = 50 Ω U = 100 V Nahradíme paralelně spojené odpory R₁ a R₂ jedním odporem R‘. Potom budeme řešit obvod se sériově spojenými odpory R‘ a R₃ ( viz spodní obrázek).

R₁ = 100 Ω Pokračování úlohy R₂ = 100 Ω R₃ = 50 Ω Tři rezistory R₁ = 100 Ω, R₂ = 100 Ω, R₃ = 50 Ω jsou zapojeny podle obrázku. Napětí zdroje je 100 V. Vypočítejte proud v nerozvětvené části. U = 100V Výsledný odpor R‘ dvou stejných paralelně spojených rezistorů R₁ a R₂ je roven polovině odporu každého z nich. Tedy R‘ = 50 Ω. R‘ = 50 Ω R₃ = 50 Ω U = 100 V Nyní máme sériový obvod se dvěma rezistory R‘ a R₃. Celkový odpor: R = R‘ + R₃ ; R = 50 + 50 = 100 Ω Proud v nerozvětvené části vypočítáme, když napětí U dělíme celkovým odporem R. I = U : R I = 100 : 100 I = 1 (A) Proud v nerozvětvené části obvodu je 1 A.

Tři rezistory R₁ = 100 Ω, R₂ = 50 Ω, R₃ = 50 Ω jsou zapojeny podle obrázku. Napětí zdroje je 100 V. Vypočítejte proud. ? Řešení: R₁ = 100 Ω R₂ = 50 Ω R₃ = 50 Ω U = 100V I = ? . U = 100 V R₁ = 100 Ω R₃ = 50 Ω R₂ = 50 Ω Úlohu zjednodušíme: Rezistory v horní větvi R₁ a R₂ nahradíme rezistorem R‘. Tyto rezistory jsou zapojeny sériově: R‘ = R₁ + R₂; R‘ = 50 + 50; R‘ = 100 Ω. Odpor celého obvodu vypočítáme, když vypočítáme odpor dvou stejně velkých paralelně spojených rezistorů R‘ a R₁; R = 50 Ω R‘ = 100 Ω R₁ = 100 Ω Proud z Ohmova zákona je: I = U : R I = 100 : 50 I = 2 (A) Proud v nerozvětvené části je 2 A. U = 100 V

Sériové a paralelní zapojení lze kombinovat Obrázek předcházejícíhozapojení Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com a vlastní práce.