Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Odborný výcvik, 1. ročník - Prezentace III Roman Hruška.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Nerozvětvený a rozvětvený elektrický obvod
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Matematika Koule.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Spojování rezistorů.
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
„EU peníze středním školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Paralelní a sériový obvod
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola, Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Matematika + opakování a upevňování učiva
Interaktivní příklad na dělení proudu v elektrickém obvodu
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_7 Zapojení vedle sebe Šablona číslo: IX Sada číslo: I Pořadové číslo DUM: 7 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová prezentace určená k prohlubování znalostí elektrických obvodů se spotřebiči zapojenými vedle sebe a k upevňování dovedností jejich řešení. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Zapojení spotřebičů vedle sebe, elektrický proud, elektrický odpor, elektrické napětí.

Zapojení vedle sebe Zapojujeme–li do obvodu více spotřebičů, můžeme je zapojit za sebou, vedle sebe nebo kombinovat tato zapojení. Zapojení vedle sebe je častým způsobem zapojení spotřebičů. Tímto způsobem se zapojují spotřebiče v domácnosti.

Umíme už nakreslit elektrický obvod, ve kterém jsou zapojeny dvě žárovky vedle sebe – nakreslete tento obvod. ? Když jednu žárovku vyšroubujeme, druhá: (Podtrhni správnou odpověď.) nebude svítit bude svítit

V obvodu, ve kterém jsou zapojeny dvě žárovky vedle sebe platí, že když jednu žárovku vyšroubujeme, druhá bude svítit.

Toto zapojení se také nazývá paralelní. Zapojení, ve kterém jsou dva rezistory vedle sebe Toto zapojení se také nazývá paralelní. Volba druhu zapojení závisí na tom, co platí pro napětí, proud a odpor daného zapojení.

Rozvětvený elektrický obvod – dva rezistory zapojeny Rozvětvený elektrický obvod – dva rezistory zapojeny paralelně – vedle sebe.

V tomto obvodu pro napětí platí : Tyto body se nazývají uzly. Napětí na uzlech je stejné jako napětí na zdroji. Protože je každý rezistor připojen v uzlech, je na každém stejné napětí jako na zdroji. Na všech rezistorech (spotřebičích) je stejné napětí jako na zdroji. U je konstantní.

Proud v paralelním obvodu Proud se v uzlech dělí. Část proudu teče jedním rezistorem (jednou větví), část proudu teče druhým rezistorem (druhou větví). R₁ R₂ I₁ I₂ I Rezistorem s větším odporem teče menší proud. Platí, že součet proudů ve větvích se rovná proudu v nerozvětvené části. I = I₁+ I₂

Odpor obvodu R₁ R2 Odpor obvodu vypočítáme tak, že sečteme převrácené hodnoty odporů a dostaneme převrácenou hodnotu výsledného odporu.

? V rozvětveném obvodu jsou dva rezistory zapojeny paralelně (vedle sebe). Jeden má odpor 30 Ω a druhý 70 Ω. Jaký je odpor obvodu? ? R₁ = 30 Ω R₂ = 70 Ω R = ? . R = 21 Ω Odpor obvodu je 21 Ω. Upravíme Porovnej výsledný odpor s odpory jednotlivých rezistorů. Odpor paralelního obvodu je menší než odpor každého z rezistorů!

V rozvětveném obvodu jsou dva stejné rezistory zapojeny paralelně (vedle sebe), každý má odpor 400 Ω. Jaký je odpor obvodu? R₁ = 400 Ω R₂ = 400 Ω R = ? . R = 200 Ω Odpor obvodu je 200 Ω. ? Porovnej výsledný odpor s odpory jednotlivých rezistorů. Odpor dvou stejných rezistorů paralelně spojených je roven polovině odporu každého!

? Při paralelním spojení rezistorů je výsledný odpor obvodu: (Vyber správnou odpověď a klikni na šipku.) ? a) Větší než menší odpor a menší než vetší odpor. b) Menší než odpor každého z rezistorů. c) Roven součtu odporů rezistorů.

? V obvodu jsou dva rezistory zapojeny paralelně Správná odpověď je b! Pokračujte dalším příkladem: V obvodu jsou dva rezistory zapojeny paralelně (vedle sebe). Jeden má odpor 200 Ω a druhý 800 Ω. Napětí zdroje je 200 V. Jaký proud protéká nerozvětvenou částí? R₁ = 200 Ω R₂ = 800 Ω U = 200 V I = ? . Nejprve musíme vypočítat celkový odpor R = 160 Ω. Odpor obvodu je 160 Ω. Proud vypočítáme ze vzorce I = U : R; I = 160 : 200 I = 0,8 A. Nerozvětvenou částí protéká proud 0,8 A. ?

20Ω 30Ω Na obrázku je obvod, ve kterém jsou zapojeny dva rezistory. První rezistor má odpor 20 Ω, druhý má odpor 30 Ω. Napětí zdroje je 4,5 V. 1. O jaký obvod se jedná? 2. Nakresli schéma, které odpovídá obrázku. 3. Vypočítejte proudy ve větvích. 4. Vypočítej odpor obvodu. 5. Vypočítej proud, který prochází obvodem. U = 4,5 V I₁ I₂ I =? R2 = 30 Ω R₁= 20 Ω 1. Rezistory jsou zapojeny paralelně. 2. Schéma ?

? Pokračování příkladu - Pokračování příkladu - na obrázku jsou zapojeny dva rezistory: První rezistor má odpor 20 Ω, druhý má odpor 30 Ω. Napětí zdroje je 4,5 V. 3. úkol - vypočítejte proudy ve větvích. ? 3.R₁ = 20 Ω R₂ = 30 Ω U = 4,5 V I₁ ,I₂ =? Napětí je pro oba rezistory stejné. Proud procházející prvním odporem I₁ vypočítáme: I₁ = U : R₁ I₁ = 4,5 : 20 = 0,225 A Proud procházející druhým rezistorem vypočítáme: I₂ = U : R₂ I₂ = 4,5 :30 = 0,15 A Proud prvním rezistorem je 0,225 A, proud druhým rezistorem je 0,15 A. I₁ I₂ R2 = 60 Ω R₁= 40 Ω

? R = 12 (Ω) Pokračování příkladu Pokračování příkladu – na obrázku jsou zapojeny dva rezistory – úkol 4. a 5. Vypočítej odpor obvodu a proud v nerozvětvené části. 4. R₁ = 20 Ω R₂ = 30 Ω R = ? . R = 12 (Ω) Odpor obvodu je 12 Ω. ? 5. R = 24 Ω U = 4,5 V I = ? I = U : R; I = 4,5: 12; I = 0,375 (A) Proud v nerozvětvené části je 0,375 A. Stejný proud dostaneme, když sečteme proudy ve větvích: I = I₁+ I₂; I = 0,225 + 0,15; I = 0,375 A. (Viz 3. úloha.)

Dokresli schéma a doplň v něm přístroj tak, aby měřil elektrický proud v nerozvětvené části. ? R₁ R2 A

? Výsledky: I₁ = 0,031 A I₂ = 0,062 A I = 0,093 A + ? Další úloha: Na obrázku je obvod, ve kterém jsou zapojeny dva rezistory. První rezistor má odpor 100 Ω, druhý má odpor 50 Ω. Napětí částečně vybitého zdroje je 3,1 V. Vypočítejte proudy ve větvích a proud v nerozvětvené části. Výsledky: I₁ = 0,031 A I₂ = 0,062 A I = 0,093 A

I = I₁+ I₂ Paralelní spojení rezistorů Zobrazení výsledků z minulého příkladu I = 0,09 A I₁ = 0,03 A I₂ = 0,06 A I = I₁+ I₂ Paralelní spojení rezistorů - měření proudu ve větvích. Paralelní spojení rezistorů - měření proudu v nerozvětvené části. Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com a vlastní práce.