Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_05 Dějiny hudby: renesance Téma sady: Hudební aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření: září 2013 Anotace: Renesance, poslech, vizuální ukázky Metodický obsah: Motivace, výklad látky, mezipředmětové vztahy, pracovní úkol
Renesance Úkol č. 1: Přiřaď, co k sobě patří. Obr. č. 1: Dáma s hranostajem [1] Obr. č. 3: Renesanční dům [3] Být, nebo nebýt? To je to, oč jde! Obr. č. 2: Titulní strana [2] W. Shakespeare Leonardo Da Vinci perspektiva Jan Amos Komenský
Renesance Umělecký sloh, vznikl v severní Itálii ve 14 stol. Renesance = znovuzrození Humanismus = myšlenkový směr, zájem o člověka, vědy… Světová literatura: Fr. Villon a Rabelais, J. Chaucer a W. Shakespeare, Miguel del Cervantes, G. Boccaccio, Dante, F. Petrarca Sochařství: Donatello, Michelangelo Malířství: Boticelli, L. da Vinci, Santi, Michelangelo, Tizian
Renesance Obr. č. 4: Zrození Venuše [4]
Renesance Renesance přišla z Itálie do českých zemí se značným zpožděním kvůli husitským válkám. Mezi první vlaštovky renesance u nás řadíme Letohrádek královny Anny známý pod názvem Belvedér. Obr. č. 5: Mona Lisa [5]
Renesanční hudba Největší význam stále vokální hudba Součást každodenního života na zámku Hudební formy: církevní: mše, žalm, magnificat, moteto světské: madrigal, chanson, villanella, frotolla Obr. č. 6: Pardubice [6]
Renesanční nástroje Hlavní tvorba byla stále vokální (dochovaná v kancionálech) Instrumentální hudba sloužila k zábavám, taneční formy Nejužívanějším nástrojem - varhany Obr. č. 8: Clavichord [8] Obr. č. 7: Loutna a kytara [7]
Použité zdroje [1] Lady with an Ermine. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lady_with_an_Ermine.jpg [2] Orbis-pictus-001. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Orbis-pictus-001.jpg [3] Rucellai. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rucellai.jpg
Použité zdroje [4] Sandro Botticelli - La nascita di Venere - Google Art Project - edited. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg [5] Mona Lisa, by Leonardo da Vinci, from C2RMF retouched. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg [6] Zamek pce 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zamek_pce_2.jpg
Použité zdroje [7] Guitar-and-lute. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Guitar-and-lute.jpg [8] Vienna - Clavichord - 0034. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vienna_-_Clavichord_-_0034.jpg
Použitý poslech Jiří Červín – Loutna. In: Www.youtube.com [online]. [cit. 2013-09-25]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=jcJCuwhfjJM Bach on replica of 1670 Gellinger clavichord (Preludio from Violin Partita No. 3, played by Ryan Layne Whitney). In: Www.youtube.com [online]. [cit. 2013-09-25]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=9WuVVE2t-Vk
Autorská práva Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora.