Přehled teorií regionálního rozvoje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Mimoprodukční funkce lesa
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Teorie hospodářského růstu
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Ing. Šárka Laboutková, Ph. D. sarka.
Strategický leadership
Hospodářská politika.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“
Marketingové prostředí
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 7 Strukturální fondy EU Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
2.Marketingové prostředí
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Základní principy geografického výzkumu
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Chudoba jako sociální problém
Sociální politika Limity liberalismu nebo limity solidarity?
Regionální politika RP ČR.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
PŘEROZDĚLOVACÍ POLITIKA. Rozdělení důchodů ve společnosti V tržních ekonomikách dochází k nerovnoměrnému rozložení důchodů mezi jednotlivci. Tyto rozdíly.
Regionální analýza Charakteristika regionu Složky a prvky krajinné sféry Struktura regionu Typy regionů Účelové regiony NUTS Přirozená regionální struktura.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Ekonomika – základní pojmy.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Přehled teorií regionálního rozvoje

Přehled teorií regionálního rozvoje značný počet teorií MaRR jedná se o koncepčně hybridní teorie s často protikladnými výchozími principy tradiční (základní) dělení teorií RR na: teorie regionální rovnováhy (konvergenční t.) a nerovnováhy (divergenční t.) názory na základní tendence RR (k rovnováze či nerovnováze) prošly během 20. století velkými proměnami v souvislosti se širší a obecnější diskusí o roli státu a státních intervencí v ekonomice a společnosti

Role státu v ekonomice a společnosti krajní stanoviska představují neintervencionistické (neoklasické, neoliberální přístupy) a intervencionistické přístupy (keynesiánství a zejm. neomarxismus), přičemž většina teorií se těmto extrémům vyhýbá hledání vhodné míry státního intervencionismu souvisí mj. s velmi složitým dilematem mezi principem zásluhovosti a principem solidarity, resp. ekonomickou efektivností a sociální spravedlností složitost vyplývá ze subjektivity vnímání těchto principů jednotlivci a z velké proměnlivosti názorů v prostoru a čase; objektivizace řešení je prakticky vyloučená, vždy se jedná o kompromis mezi hlavními aktéry viz např. problém daňového určení, resp. systému financování místních a regionálních samospráv

Dilema vzniku a významu nerovností pro ekonomický a sociální rozvoj I. liberální směry tvrdí, že čím větší prostor poskytneme tržním silám, tím rychlejší bude ekonomický rozvoj naopak pro alespoň částečné omezení působení tržních sil hovoří nejenom sociální hlediska charita – tj. pomoc a ochrana slabších, ale i zohlednění skutečnosti, že příjem jednotlivců nezávisí pouze na vlastních schopnostech, ale také na existujících omezeních (např. přístup ke vzdělání, vlastnické vztahy, sociální a prostorová mobilita atd.) či ochotě riskovat, na náhodě atd.

Dilema vzniku a významu nerovností pro ekonomický a sociální rozvoj II. rozdíly v životní úrovni různých regionů nejsou závislé pouze na schopnostech a iniciativě jejich obyvatel, ale i na hospodářské struktuře, geografické poloze, konkrétních vládních rozhodnutích, vnějších úsporách apod. Problém vzniku nerovností a jejich význam pro vývoj společnosti je principiální otázkou – nejenom v souvislosti s koncipováním regionální politiky – která doposud nebyla uspokojivě vysvětlena

Příčiny regionálních nerovností I. vnitřní a vnější vnitřní: rozdílná úspěšnost jednotlivců daná jejich odlišnou dispozicí – jde o celý soubor individuálních osobních vlastností (vůle, úsilí, ambice, vize), které ovlivňují míru jejich využití vnější: společensky podmíněné rozdíly v možnostech osobní schopnosti realizovat se a rozvíjet (např. odlišné soc. postavení), jednak rozdíly dané heterogenitou vnějšího prostředí tato heterogenita je primárně fyzickogeografické povahy, avšak s rozvojem společnosti se zvětšoval a postupně nabyl na dominanci význam socioekonomických faktorů (odpoutávání od závislosti na přírodním prostředí)

Příčiny regionálních nerovností II. vývojové mechanismy často kumulativního typu, které umožňují prohlubování rozdílů (např. akumulace majetku/ bohatství a jeho předávání, resp. jeho rozmnožování investováním přes velký význam těchto mechanismů, nevysvětlují uspokojivě, proč v posledních 200 až 250 letech se tolik zvětšily rozdíly mezi vyspělými a rozvojovými zeměmi v životní úrovni co je resp. bylo spouštěcím mechanismem

Příčiny regionálních nerovností III. současnost: neustálé vznikání rozdílů na všech hierarchických/ měřítkových úrovních je obvykle silnější, než opačné přizpůsobování (difúzní a homogenizační procesy) příčinou rozdílů mezi jednotlivci není primárně trh (tržní mechanismus), ale na druhé straně představuje soubor mechanismů, které působí ve směru zvyšování rozdílů

Příčiny regionálních nerovností IV. problémem tržních transakcí je, že i za předpokladu dobrovolnosti transakce, dokonalé informovanosti i racionality aktérů, kdy na tržní směně získají obě (zúčastněné) strany, neexistuje mechanismus, který by zaručil rovnováhu v dělbě zisku (např. k výrazné jednostranné kumulaci zdrojů dochází v oligopolním a monopolním prostředí intenzita nivelizačních a diferenciačních mechanismů tak do značné míře záleží na regulačním rámci existence nerovností je významným podnětem společenského rozvoje, předpokladem pro formování efektivnějších forem územní dělby práce a specializaci

Příčiny regionálních nerovností V. ačkoliv je existence rozdílů žádoucí a nezbytná, příliš velké rozdíly, ať již mezi jednotlivci nebo mezi regiony, přestávají působit stimulačně a mají závažné sociální a politické důsledky, a proto jsou zpravidla považovány za negativní jev velikost nerovností mezi jednotlivci i skupinami obyvatel je vládami omezována souborem politik, včetně např. daňového systému, sociálního zabezpečení jednou z forem snižování meziregionálních rozdílů je regionální politika „vyrovnávací“ a „strategická“ regionální politika