Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Kultura Egejské oblasti
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Antická kultura.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Antické Řecko Sochařství 1. část.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Opakování Prověřování znalostí
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Filosofie úvod do problému....
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Úvod do estetiky estetika.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_2.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Název školyStřední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_10.
KLADÍ Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Antické Řecko – světská architektura
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Řecké antické sochařství – archaické období
PRŮČELÍ ŘECKÉHO CHRÁMU
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Filozofie osvícenství ve Francii
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FEIDIÁS SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
ARCHITEKTURA ZA VLÁDY PERIKLA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
Čočky Autor: Mgr. Alena Víchová
Sochařské osobnosti 1. klasické období
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l.
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Helénistická estetika
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Obecné charakteristické rysy řeckého umění STAROVĚKÉ ŘECKO Obecné charakteristické rysy řeckého umění

Řecký humanismus Humanus (lat.) = lidský Ideálem a měřítkem všech věcí je člověk. Ideálem se stává člověk zdravý, krásný, mravný a sebevědomý takový, jací byli olympijští vítězové. ANTROPOMORFISMUS – anthrópos = člověk, morfé = tvar, forma mimolidským skutečnostem či jevům se přisuzují lidské rysy, vlastnosti či přímo lidská podoba KALOKAGHÁTIA: řecky „kalos“ = krásný, „agathos“ = dobrý. Krása a dobro. Tedy tělesná krása spojená s duševní ušlechtilosti v harmonické jednotě.

Myrón – Diskobolos, 5. st. př. n. l. Obrázek odkaz č. 1

Lidské měřítko Proniklo všechny obory výtvarného umění. Východiskem tvorby je přirozená lidská postava. Kánon: měřítko, soubor pravidel a předpisů. Řád proporcí, vyjadřující dokonalou úměrnost poměrů a vztahů. Ideální proporce lidské postavy. Snaha hledání ideálních věčných proporcí krásy.

Polykleitos – Doryforos, 5. st. př. n. l. Obrázek odkaz č. 2

Klasičnost KLASICKÝ = (formálně) dokonalý založeno na jednotě obsahu a formy na straně jedné a smyslového a rozumového poznání na straně druhé. MIMÉSIS = snaha o napodobení přírody/skutečnosti.

Polykleitos – Doryforos, 5. st. př. n. l. (detail, portrét) Obrázek odkaz č. 3

Řecká estetická norma Řecká estetika chápala proporce matematicky. Podle ní se nejvyšší krása projevuje ve formách a proporcích živých bytostí (zejm. člověka). Snažila se o umění ve shodě s rozumem – šlo o napodobování přírody podle určitých zákonů rozumu. Podle Řeků: CO JE KRÁSNÉ, TO JE DOBRÉ. Řecké umění se stalo estetickou normou závaznou pro další umělecký vývoj, protože se mu podařilo vytvořit ideál lidské krásy. IDEÁL = vzor, dokonalý představitel; vysoký cíl. IDEÁLNÍ= dokonalý, nedosažitelný; neskutečný, vysněný.

Polykleitos – Doryforos, 5. st. př. n. l. (detail) Obrázek odkaz č. 4

SHRNUTÍ Hl. charakteristické rysy řeckého umění: POJMY: Humanismus, lidské měřítko, klasičnost, estetická norma POJMY: Humanismus Antropomorfismus Kalokaghátia Kánon Klasický Mimésis Ideál

OTÁZKY Vyjmenuj hlavní charakteristické rysy řeckého umění. Co je to mimésis. Definuj pojem kánon.

ZDROJE Literatura: BALEKA, J.: Výtvarné umění, výkladový slovník. Praha: Akademia, 1997. BLAŽÍČEK, O.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha: Odeon, 1991. LISOVÝ, I.: Přehled dějin starověku. Ostrava: FF OU, 2010. MRÁZ, B.: Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 1998. KOL. autorů: Slovník antické kultury. Praha: Nakl. Svoboda, 1974. Zdroje: Stáhnuto 2. 12. 2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Discobolus_Lancelotti_Massimo.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doryphoros_MAN_Napoli_Inv6011-2.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doryphoros_herm_MAN_Napoli_Inv6412.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doryphoros_MAN_Napoli_Inv6011_n05.jpg?uselang=cs