Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Advertisements

Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Mechanické vlastnosti plynů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Určení hustoty podle Archimédova zákona ( Účinky síly na těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
H YDROSTATIKA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Hydrostatika, hydrodynamika Přípravný kurz Dr. Jana Mattová 1.cuni.cz.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
MECHANIKA TEKUTIN Králová Denisa 4.D.
7.ROČNÍK Hydraulická zařízení VY_32_INOVACE_ Název školy
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Vlastnosti plynů.
Dynamika hmotného bodu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Mechanika tekutin Tekutost – společná vlastnost kapalin a plynů.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Chování těles v kapalině
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Statické mechanické zkoušky tvrdosti
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_
02 – Fluidní mechanika Petr Zbořil
02 – Fluidní mechanika Petr Zbořil
Mechanika kapalin.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
VY_32_INOVACE_
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
všechny animace a obrázky - archiv autora
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Gravitační pole, pohyb těles v gravitačním poli
Pascalův zákon.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_
Vlastnosti plynů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
VLASTNOSTI KAPALIN
Základy chemických technologií
Atmosférický tlak a jeho měření.
Mechanika tekutin a tlak
Pascalův zákon znění Tlak vyvolaný vnější silou, která působí na kapalinu v uzavřené nádobě, je ve všech místech kapaliny stejný. Platí rovněž pro plyny.
Vztlaková síla.
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
Molekulová fyzika Sytá pára.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Mgr. Dagmar Hajdová Tematická sada: Opakování základních poznatků středoškolské fyziky (vybrané tématické celky) + bonus Téma: Mechanika tekutin Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01_07

Anotace: Prezentace je určena k opakování tématického celku Mechanika tekutin. Obsahuje čtyřiadvacet otázek různé obtížnosti (1-4 body) ukrytých v interaktivní tabulce. K přechodu na snímek s odpovědí slouží obrázek pod otázkou, zpět na základní tabulku „smajlík“ v pravém dolním rohu snímku s odpovědí. Otázka, která již byla řešena, v tabulce zbělá.

Na závěrečný snímek celé prezentace lze přejít přes nadpis nad tabulkou. Doprovodné obrázky (ty, které nejsou přímo součástí otázky nebo odpovědi) jsou přiřazeny s humorným nadhledem, nikoliv jako ilustrace příslušného fyzikálního jevu.

MECHANIKA TEKUTIN 1bod 1bod 1bod 1bod 1bod 1bod 2body 2body 2body

Uveď vlastnosti ideální kapaliny.

Ideální kapalina je dokonale tekutá (bez vnitřního tření) a zcela nestlačitelná.

Uveď vlastnosti ideálního plynu.

Ideální plyn je dokonale tekutý (bez vnitřního tření) a dokonale stlačitelný.

Uveď názvy typů proudění, kdy: a) jsou proudnice souběžné a nevznikají víry b) vznikají víry

Proudění se nazývá a)laminární, b)turbulentní.

Uveď hodnotu normálního atmosférického tlaku.

Jaký tvar tělesa má nejmenší součinitel odporu (pro odpor prostředí)?

Jedná se o tzv. aerodynamický tvar.

Uveď definiční vztah pro výpočet tlaku a jeho jednotku.

Definuj tlak 1Pa (pascal).

Tlak 1Pa vyvoláme silou 1N působící kolmo na plochu 1m2.

Uveď formulaci Pascalova zákona.

Tlak vyvolaný vnější silou působící na povrch kapaliny je ve všech místech kapalného tělesa stejný.

Uveď vztah pro výpočet hydrostatického tlaku.

Uveď formulaci Archimédova zákona.

Těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno silou, která se rovná tíze kapaliny stejného objemu, jako má ponořená část tělesa.

Popiš princip hydraulického lisu nebo zvedáku.

Jedná se o spojené nádoby rozdílného průřezu, které jsou uzavřeny písty. Tím, že působíme silou F1 na menší píst o obsahu S1, vyvoláme v kapalině uvnitř tlak (ve všech místech kapaliny je stejný), který působí na větší píst o obsahu S2 větší silou F2 (můžeme zvedat těžké těleso nebo něco lisovat velkou silou).

Vysvětli princip měření atmosférického tlaku kovovým tlakoměrem (aneroidem).

Vzduchoprázdná nádoba s pružnou stěnou se vlivem atmosférického tlaku více, či méně deformuje. Deformace je přenášena na indikační ručičku.

Vysvětli princip měření atmosférického tlaku rtuťovým tlakoměrem.

Měření je založeno na tzv Měření je založeno na tzv. Torricelliho pokusu – na hladinu rtuti v nádobě působí atmosférický tlak, nad hladinou rtuti v uzavřené nádobě je vakuum, atmosférický tlak tak udrží v uzavřené nádobě větší, či menší sloupec rtuti – viz obrázek.

Uveď rovnici kontinuity (spojitosti) toku.

Uveď Bernoulliovu rovnici.

Sestav rovnici, ze které by šla určit výtoková rychlost na obrázku.

Sestav rovnici, ze které by šla určit výtoková rychlost na obrázku (hydrostatický tlak neuvažuj).

Uveď rozdíl mezi fyzikálními pojmy tekutina a kapalina Uveď rozdíl mezi fyzikálními pojmy tekutina a kapalina. Nebo je význam stejný?

Pod pojem „tekutiny“ zahrnujeme kapaliny a plyny.

Uveď definiční vztah pro objemový průtok a jeho jednotku.

Uveď vztah pro výpočet velikosti odporu prostředí.

Uveď vztah, který vyjadřuje, jaká část objemu plovoucího tělesa zůstává pod hladinou.

Vpod-objem ponořené části tělesa Vtel -objem celého tělesa ρtel -hustota tělesa ρkap-hustota kapaliny Vpod-objem ponořené části tělesa Vtel-objem celého tělesa Ρtel-hustota tělesa Ρkap-hustota kapaliny

Uveď a zdůvodni, co se stane s rovnováhou, jestliže v okolí vah vyčerpáme vzduch (viz obrázek).

Klesne velká kulička, protože ve vzduchu byla nadlehčována větší vztlakovou silou než malá kulička. vakuum

Uveď, ve které části potrubí s proudící kapalinou je menší tlak (a vysvětli proč).

Menší tlak je v užší části potrubí Menší tlak je v užší části potrubí. Kapalina tam totiž proudí větší rychlostí a na tlakovou energii proto zbývá menší část z celkové energie proudící kapaliny (viz uvedené rovnice).

Uveď vztah pro výpočet velikosti vztlakové síly.

Díky za spolupráci a těším se zase příště… Autorka: Dagmar Hajdová Zdroj doprovodných obrázků: Galerie MS Office