Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.08_Pohyb_telesa Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Pohyb tělesa Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva.
Co je pohyb? pohyb je typický pro živočichy, pohybují se i rostliny, mraky ve vzduchu nebo molekuly vody v řece, vesmírná tělesa se pohybují, atd.
Pohyb těles: Jedno těleso mění svoji polohu vzhledem k jinému tělesu (nebo tělesům): Pohybuje se automobil vzhledem k silnici, Moucha vzhledem k místnosti, Pstruh vzhledem k břehům potoka, Země vzhledem ke Slunci atd.
Těleso v klidu: Jestliže se poloha tělesa vzhledem k jinému tělesu nemění, je těleso V KLIDU: Řidič vzhledem k automobilu, Kaktus vzhledem ke květináči, Semafor vzhledem k silnici, Dům vzhledem k zemi atd.
Pohyb je RELATIVNÍ: Určité těleso může být současně v pohybu vzhledem k jednomu tělesu a v klidu vzhledem k tělesu jinému. Dokonce i když je těleso v klidu, pohybují se v něm neustále atomy i částice uvnitř atomů.
Vztažná soustava: Těleso, vůči kterému posuzujeme, zda je jiné těleso v klidu, či zda se pohybuje. Nejčastěji je spojena s povrchem Země.
Trajektorie: Stopa, Souhrn všech poloh, ve kterých se hmotný bod nachází: stopa lyžaře, stopa hlemýždě, čáry za letadlem, stopy v trávě atd. Délka trajektorie = DRÁHA
Rozdělení pohybů Pohyb posuvný-všechny body tělesa se pohybují po stejné trajektorii a za stejný čas urazí stejnou dráhu. Pohyb otáčivý-každý bod tělesa opisuje kružnici nebo její část, všechny tyto body mají stejný střed (osu) otáčení. Rovnoměrný pohyb-těleso urazí za stejné, libovolně malé doby vždy stejné dráhy. Nerovnoměrný pohyb-těleso urazí za stejné, libovolně malé doby různé dráhy. Pohyb přímočarý-trajektorií je přímka. Pohyb křivočarý-trajektorií je křivka.
Otázka: Jak se nazývá stopa, kterou za sebou ve sněhu zanechává pohybující se lyžař? Vyber správnou odpověď: traktorie trajektorie trasorie
nerovnoměrný rovnoměrný křivočarý přímočarý posuvný otáčivý Otázka: Jaký pohyb vykonává autíčko na pouťovém autodromu? Vyber správnou odpověď: (správně může být i více odpovědí) nerovnoměrný rovnoměrný křivočarý přímočarý posuvný otáčivý
V následující tabulce rozdělte pohyby na rovnoměrné a nerovnoměrné: Písek na pásovém dopravníku Cyklista jedoucí po městě Kabina lanovky Eskalátor v obchodním domě Chůze člověka Lyžař ve svahu Řešení
Kabina lanovky Chůze člověka Lyžař ve svahu Pohyb: rovnoměrný nerovnoměrný Písek na pásovém dopravníku Cyklista jedoucí po městě Kabina lanovky Eskalátor v obchodním domě Chůze člověka Lyžař ve svahu
Popiš tvar trajektorie a rozhodni, zda jde o pohyb přímočarý, nebo křivočarý: kulička padající k Zemi míč vržený svisle vzhůru kriketový míček při hodu na cíl koncový bod ručičky hodin
Otázka: Které části jízdního kola konají pohyb přímočarý a které části konají pohyb křivočarý vzhledem ke stojícímu pozorovateli, jede-li jízdní kolo po přímé dráze?
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2008. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office www.office.microsoft.com http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/Solar_sys.jpg/550px-Solar_sys.jpg [cit:2012-10- 05]
Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák pozná, že pohyb či klid tělesa je relativní a závisí na volbě soustavy souřadnic. Naučí se podle tvaru trajektorie rozlišovat přímočarý a křivočarý pohyb. Rozliší pohyb rovnoměrný a nerovnoměrný. Žák zná rozdíl mezi pohybem posuvným a otáčivým. Žák si pochopení učiva procvičí na otázkách a úkolech. Žák sám tvoří odpovědi nebo správnou odpověď vybírá. Žák dokáže vyplnit tabulky rozdělení pohybů těles.