Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 30. 1. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_01_Druhy_počítačů TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_18_Roztoči.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_13_Členovci.
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_III.Vu_DOMÁCÍ.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Úvod do kosterní soustavy
Teplota – souhrnná cvičení II.
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Přírodní krajiny - test
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Pavoukovci Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_26_Přehled členovců
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Ústrojí hmatu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
Pavouk Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_10_Pavouk.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
2 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 30. 1. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci – základní charakteristika + tř. Hrotnatci Téma: ZOOLOGIE BEZOBATLÝCH Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Klepítkatci. Zahrnuje základní charakteristiku podkmene, systematické rozdělení a informace k třídě hrotnatců. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál navazuje na DUM VY_32_INOVACE_01A_14_Členovci Součásti materiálu je pracovní list / test, který lze použít jako podklad pro samostatnou práci nebo domácí přípravu, lze jej také využít ke zkoušení. Pracovní list lze vytisknout a používat jej v listinné podobě. Je přiloženo autorské řešení. Materiál je určen k interaktivní výuce. Je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií.

podkmen: KLEPÍTKATCI (Chelicerata) Obsah: charakteristika podkmene základní systém klepítkatců třída: Hrotnatci (Merostomata)

evoluce zřejmě z trilobitů většinou suchozemští asi 75 tis. druhů evoluce zřejmě z trilobitů většinou suchozemští velikost různá, do 60 cm gonochoristé patří sem: tř. HROTNATCI tř. PAVOUKOVCI (tř. NOHATKY) Pavouk z čel. Tetragnathidae Obr. 1

na hlavohrudi – 6 párů končetin členění těla: hlavohruď + zadeček na hlavohrudi – 6 párů končetin Hlavohruď srůstá z 5 článků hlavové části a 2 článků hrudní části těla Obr. 2:

1. pár – přeměněn v KLEPÍTKA = CHELICERY Obr. 3 1. pár – přeměněn v KLEPÍTKA = CHELICERY 2. pár –přeměněn v MAKADLA = PEDIPALPY (smyslová fce + lov potravy) ostatní 4 páry – KRÁČIVÉ Končetiny zadečku mohou být: - redukované nebo chybí pozměněné (př. snovací bradavky pavouků) Obr. 2

primitivní, většinou fosfilní dnes pouze několik druhů ř. ostrorepů Třída: HROTNATCI (Merostomata) moře (žábry) primitivní, většinou fosfilní dnes pouze několik druhů ř. ostrorepů hlavohruď a zadeček kryty štíty poslední článek zadečku → dlouhý, plochý hrot (= rep) žili už souběžně s trilobity, většina † prosoma (hlavohruď) složené oko 2 řady jamek = vchlípeniny kutikuly – opora pro svaly opistosoma (zadeček) hrot = rep Obr. 4:

oči – složené i jednoduché, na hřbetním štítu hlavohrudi chelicery drobné 5 párů nohou (makadla neodlišena) – 4 páry nesou klepeta nohy zadečku → lístkovité útvary se žábrami Obr. 5

- larvy (podobné larvám trilobitů) Systém hrotnatců: † řád – kyjonožci (prvohory, až 180 cm) řád – OSTROREPI o. americký (Limulus polyphemus) složené oko 2 řady kutikulárních vchlípenin - opora Obr. 6

Anatomie ostrorepa Obr. 7

Ostrorep americký (Limulus polyphemus) Obr. 8: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Limulus_polythemus_1.jpg

Ostrorep americký (Limulus polyphemus) – ventrální strana Obr. 9 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Limulus_polyphemus_03_by_Line.jpg

OTÁZKY Druhý pár končetin klepítkatců se nazývá: Chelicery Pedipalpy Repy Bulby SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 2) Třída hrotnatců zahrnuje: Převážně recentní zástupce Převážně fosilní zástupce Recentní i fosilní druhy jsou zastoupeny stejně Výhradně fosilní zástupce SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Napište, jak se nazývá recentní třída hrotnatců a pojmenujte jejího zástupce. Kde žije? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Hrotnatci mají: Přímý vývoj Nepřímý vývoj Jsou živorodí SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

Druhý pár končetin klepítkatců se nazývá: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Druhý pár končetin klepítkatců se nazývá: Chelicery Pedipalpy Repy Bulby zpět:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Třída hrotnatců zahrnuje: Převážně recentní zástupce Převážně fosilní zástupce Recentní i fosilní druhy jsou zastoupeny stejně Výhradně fosilní zástupce zpět:

- zástupce: Ostrorep americký (Limulus polyphemus) - výhradně mořský SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Napište, jak se nazývá recentní třída hrotnatců a pojmenujte jejího zástupce. Kde žije? - řád: OSTROREPI - zástupce: Ostrorep americký (Limulus polyphemus) - výhradně mořský Zpět:

Nepřímý vývoj – jejich larva je podobná trilobitům Jsou živorodí SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Hrotnatci mají: Přímý vývoj Nepřímý vývoj – jejich larva je podobná trilobitům Jsou živorodí Zpět:

Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – KLEPÍTKATCI, HROTNATCI PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – KLEPÍTKATCI, HROTNATCI Klepítkatci jsou: a. vždy hermafroditi b. vždy gonochoristi c. někteří hermafroditi, někteří gonochoristi 2) Třída hrotnatců zahrnuje: a. převážně recentní zástupce b. převážně fosilní zástupce c. recentní i fosilní zástupci jsou stejně četní d. výhradě fosilní zástupce 3) Jaký typ očí se vyskytuje u ostrorepů?

4) První pár končetin klepítkatců jsou: a. pedipalpy b. chelicery c. bulby d. repy 5) Vyberte správné tvrzení: a. Ostrorepi jsou mořští živočichové. b. Ostrorepi jsou kompletně vymřelou skupinou. c. Ostrorepi systematicky řadíme mezi hrotnatce. d. Ostrorepi dýchají celým povrchem těla. e. Ostrorepi mají končetiny i na zadečku. f. Ostrorepi jsou evolučně pokročilou skupinou.

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Klepítkatci jsou: a. vždy hermafroditi b. vždy gonochoristi c. někteří hermafroditi, někteří gonochoristi 2) Třída hrotnatců zahrnuje: a. převážně recentní zástupce b. převážně fosilní zástupce c. recentní i fosilní zástupci jsou stejně četní d. výhradě fosilní zástupce 3) Jaký typ očí se vyskytuje u ostrorepů? - složené oči

4) První pár končetin klepítkatců jsou: a. pedipalpy b. chelicery c. bulby d. repy 5) Vyberte správné tvrzení: a. Ostrorepi jsou mořští živočichové. b. Ostrorepi jsou kompletně vymřelou skupinou. c. Ostrorepi systematicky řadíme mezi hrotnatce. d. Ostrorepi dýchají celým povrchem těla. e. Ostrorepi mají končetiny i na zadečku. f. Ostrorepi jsou evolučně pokročilou skupinou.

1 - AUTOR NEUVEDEN. www. wikipedia. cz [online]. [cit. 29. 1. 2013] 1 - AUTOR NEUVEDEN. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Long-jawed_orb_weaver_spider.jpg 2 – KIMMEL, B.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PSF-scorpion_tagged.png 3 - KOUPRIANOV, Alexei. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chelicerae.svg 4 - DESCOUENS, Didier. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Limule(dD).jpg 5 - KOZUCH. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zoological_Exhibition_-_NM_Prague_15.JPG 6 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Limulus_polyphemus_suma.jpg 7 - ROULE, Jammes. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Limulus_anatomy.jpg

8 - KARELJ a kol. commons. wikimedia. org [online]. [cit. 30. 1. 2013] 8 - KARELJ a kol. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 30.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Limulus_polythemus_1.jpg 9 - LINÉ1. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 30.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Limulus_polyphemus_03_by_Line.jpg

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9.