František Ladislav Čelakovský

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha - Narozen 16.listopadu 1810 v praze.
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
Zvolený jako nejlepší mail roku. Jestli si myslíš, že nejsi šťastný, podívej se na ně...
F. L. Čelakovský Český jazyk 2. stupeň VY_32_INOVACE__F. L. Čelakovský
Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Národní obrození II Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
František Ladislav Čelakovský
František Ladislav Čelakovský
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Slavný ( ) spisovatel pochází z chudé ( ) rodiny. Vzdělaný farář přesvědčil ( )
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
1. Nakloň, Pane ucha svého, | slyš mne, potěš ducha mého, | já jsem chudý, v bídě lkám, | žádné pomoci nemám. | Stráží duši mé buď stále, | tys mne určil.
Mikoláš Aleš VY_III/2_INOVACE_90_Mikoláš Aleš Mgr. Jana Svobodová.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_47_NE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Spisovatelé dětské literatury
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Jan Neruda - dílo.
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Jiří Dědeček NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
VY_32_INOVACE_05_Literatura 19. století Romantismus
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.06_FRANTIŠEK LADISLAV.
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
projekt v rámci vzdělávacího programu
František Ladislav Čelakovský
A. Sova – Květy intimních nálad
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
František Ladislav Čelakovský Název projektu: OP VK
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Spisovatelé dětské literatury
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Druhy rýmů.
Literatura 19.století - shrnutí
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
Transkript prezentace:

František Ladislav Čelakovský VY_32_INOVACE_14_Literatura 19. století Národní obrození František Ladislav Čelakovský

Datum vytvoření projektu listopad 2011 Ročník 8. Popis prezentace Žáci pracují s textem, zaměří se na rozbor básně a významy slov.

František Ladislav Čelakovský (1799 – 1852)

Český básník, novinář a sběratel lidových písní, pohádek, přísloví. Pocházel z jihočeských Strakonic. Byl vyloučen ze studia, protože četl Husovy knihy. Tvorba: Hodně se věnoval ústní lidové slovesnosti. Ohlas písní ruských (1829) Ohlas písní českých (1839) F. L. Čelakovský

Do básně doplňte tato slova: suše, chudý, sejdem, člověk, zvrhne, jiné, smutek, noha, boty, hospodě, Do básně doplňte tato slova:

Je to chůze po tom světě – kam se noha šine: sotva přejdeš jedny hory, hned se najdou jiné. Je to život na tom světě – že by člověk utek; ještě nezažil jsi jeden, máš tu druhý smutek. Což je pánům! Ti na voze sedí pěkně v suše, ale chudý, ten za nimi v dešti, blátě kluše. Ej, co já dbám na té cestě na psoty a sloty, jen když já mám zdravé nohy, k tomu dobré boty. Však na pány v skrytém voze taky někdo trhne: jednou se jim kolo zláme, jindy vůz se zvrhne. A krom toho – až své pouti přejedem a přejdem, v jedné hospodě na nocleh pán nepán se sejdem. BÁSEŇ Pocestný

Čeho si v básních všímáme? Báseň (název) ………… je ze sbírky ………… autora ……… Báseň je: epická lyrická lyrickoepická K hlavním motivům básně patří …………………………… Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii. Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. Báseň má celkem ……… veršů, které jsou rozděleny do …… slok. V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. ………………………… Rým je ……………………… Čeho si v básních všímáme?

Je autorem 1. české balady Toman a lesní panna Večer před svatým Janem mluví sestra s Tomanem: Kam pojedeš, bratře milý, v této pozdní na noc chvíli na koníčku sedlaném, čistě vyšperkovaném?“ „Do Podhájí k myslivci musím ke své děvčici; znenadání nemám stání, zas mě čekej o svítání. Dej sestřičko, dej novou košiličku kmentovou, kamizolku růžovou.“ Jiskra padla pod koníčkem, sestra volá za bratříčkem: „Slyš, Tománku, radu mou, nedávej se doubravou: objed' dolem k Svaté hoře, ať nemám po tobě hoře, dej se raděj v zápolí, ať mě srdce nebolí.“ Nejel Toman doubravou, dal se cestičkou pravou; a v Podhájí u myslivce nový domek jedna svíce, hostí mnoho pospolu, jizba plna hovoru. Smutkem Toman obklopen patří s koně do oken: děvče láskou jen rozplývá, na ženicha se usmívá; otec jedná námluvy, matka hledí obsluhy. Jedli, pili, rozprávěli, dobrou vůli spolu měli, žádný na to nic nedbal, kůň že venku zařehtal, a mládenec zavzdychal. Je autorem 1. české balady Toman a lesní panna

Otázky k textu: Co je to balada? Vypráví báseň příběh? Kdo je hlavní postavou? Kam se vydává v tajemné svatojánské noci? Jak je Toman přijat u své dívky? S kým se po cestě zpátky setkává? Ke kterému literárnímu žánru byste toto dílo přiřadili? Otázky k textu:

Vysvětlete tato slova: Děvčice Košilička kmentová Kamizolka Zápolí Snoubená Rozstane se Oudy Vysvětlete tato slova:

SOUKAL, J. Čítanka 6 (literární výchova pro 6 SOUKAL, J. Čítanka 6 (literární výchova pro 6. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií). Praha: SPN, 2000. http://cs.wikipedia.org/wiki/František_Ladisla v_Čelakovský Použité zdroje: