MATEMATIKA – GEOMETRIE 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdálenosti bodů, přímek a rovin.
Advertisements

Trojúhelník – I.část Mgr. Dalibor Kudela
Těžnice a těžiště trojúhelníku
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Kružnice opsaná trojúhelníku
POZNÁMKY ve formátu PDF
PLANIMETRIE.
Základní konstrukce Kolmice.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
Podobnost.
POZNÁMKY ve formátu PDF
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Výška trojúhelníka
Užití Thaletovy kružnice
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Trojúhelník DUM číslo: 08 Trojúhelník Planimetrie - trojúhelník Integrovaná střední.
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
THALETOVA VĚTA.
Podobnost trojúhelníků
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Trojúhelník.
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
24..
27..
6. ročník TROJÚHELNÍKY II. VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Věty o podobnosti trojúhelníků
POZNÁMKY ve formátu PDF
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Druhy trojúhelníků, těžnice, výšky, střední příčky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Věty o podobnosti trojúhelníků
MATEMATIKA – GEOMETRIE 6
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Konstrukce trojúhelníku
Základní konstrukce Kolmice.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: TROJÚHELNÍK-testy
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová.
Věty o podobnosti trojúhelníků
Konstrukce trojúhelníku
Kružnice trojúhelníku vepsaná
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_M7 TEMA: Trojúhelník – střední příčky, shodnost, podobnost MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 STŘEDNÍ PŘÍČKY, SHODNOST, PODOBNOST 5. 1. 2012 7. třída

KRÁTKÉ POOHLÉDNUTÍ ZA TÍM CO UŽ UMÍME S TROJÚHELNÍKEM: umíme sestrojit OSY STRAN a KRUŽNICI OPSANOU umíme sestrojit OSY ÚHLŮ a KRUŽNICI VEPSANOU Umíme sestrojit TĚŽNICE a TĚŽIŠTĚ – následuje kontrola naší poslední „skládačky“ z papíru 2. Na každé straně naznačíme přeložením střed strany. 1. Vystřihneme z papíru libovolný trojúhelník.

4. Vzniklé těžnice zvýrazníme tužkou 4. Vzniklé těžnice zvýrazníme tužkou. Pokud jsme skládali přesně, tak vznikl jediný průsečík a to je TĚŽIŠŤE. 3. Střed strany spojíme pomocí pravítka s protějším vrcholem. Papír ohneme podle pravítka, aby nám vznikla hrana.

SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ: Dva trojúhelníky jsou SHODNÉ, shodují-li se: délky všech tří stran délky dvou stran a úhel jimi sevřený jedna strana a dva úhly k ní přilehlé dvě strany a úhel, který leží proti větší z nich OPĚT SI BUDEME HRÁT S PAPÍREM A NŮŽKAMI: 1. Z papíru vystřihneme dva shodné trojúhelníky.

2. Na každé straně naznačíme krátkým ohybem střed strany 3. Středy všech stran si zvýrazníme. 4. Středy stran spojíme pomocí pravítka mezi sebou. Papír ohneme podle pravítka, aby nám vznikla hrana.

STŘEDNÍ PŘÍČKY TROJÚHELNÍKA 5. Vzniklé spojnice zvýrazníme tužkou. Těmto úsečkám říkáme střední příčky trojúhelníka. Délka střední příčky je rovna polovině délky strany trojúhelníka, s kterou je rovnoběžná.

PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ Pokud růžový trojúhelník rozstříháme podle středních příček, vzniknou nám 4 SHODNÉ TROJÚHELNÍKY. Tyto malé trojúhelníky jsou PODOBNÉ s velkým žlutým trojúhelníkem. PODOBNOST tedy ZACHOVÁVÁ ÚHLY.

PODOBNÉ TROJÚHELNÍKY: SHODNÉ TROJÚHELNÍKY: Ukázka shodných trojúhelníků, jsou pouze různě natočené, jinak se ve všem shodují. PODOBNÉ TROJÚHELNÍKY: Ukázka podobných trojúhelníků, shodují se vnitřní úhly, strany jsou zvětšeny nebo zmenšeny v určitém poměru.

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván v hodině geometrie v 7. ročníku, jako výkladová hodina na nové téma: střední příčky trojúhelníka, podobnost a shodnost. Bude následovat po zvládnutí látky – těžnice trojúhelníka. Na začátku hodiny společně zkontrolujeme správnost úkolu z minulého tématu (těžnice). Navážeme další „skládačkou“ z papíru a vystřihneme 2 shodné trojúhelníky, při tom si zopakujeme zásady shodnosti. Následuje skládání trojúhelníku podle návodu, který průběžně promítáme na tabuli. Učitel prochází mezi žáky a pomáhá jim se skládáním. Při manuální práci si žáci lépe uvědomí např. kde leží střed úsečky, nebo jak vypadá kolmice na přímku. Daný problém pak pro ně bude lépe zapamatovatelný. Vzniknou nám střední příčky trojúhelníka, podle kterých trojúhelník rozstříháme na 4 shodné trojúhelníky. Pak si definujeme podobnost a žáci mohou vidět podobnost mezi malým a původním trojúhelníkem. Protože každý si na začátku vystřihl libovolný trojúhelník, můžeme je mezi sebou porovnávat a hledat, jestli nenajdeme trojúhelník shodný nebo podobný. CITACE: - Matematika 7 Geometrie učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia H. Binterová, E. Fuchs, P. Tlustý, nakladatelství Fraus 2008 - foto na straně 2 – 7 – archiv autora