VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B.05-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: 20.02.2012 Člověk a jeho svět, Lidé a čas. Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B.05_Osvícenství Název: OSVÍCENSTVÍ Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 5. ročníku, slouží k výkladu nového učiva.
Osvícenství Osvícenství – směr 18.století, Osvícenský absolutismus zdůrazňující význam rozumu, vzdělání, rovnost lidí a svobody. Osvícenský absolutismus – všechna moc se soustředila v rukou jednoho vládce
Marie Terezie Marie Terezie (nar.1717-1780) vládla 1740-1780 Dcera Karla VI. První žena na českém trůně Uplatňovala osvícenský absolutismus Zavedla daňovou reformu Nařídila zpracovat mapy celé země a sečíst obyvatelstvo = katastr Zavedla povinnou školní docházku
Josef II. Josef II. (nar.1741-1790) vládl 1780 – 1790 Syn Marie Terezie Od r. 1765 spoluvládce s matkou Po smrti matky pokračoval v reformách r.1781 – vydal toleranční patent (povolil vyznávat i jinou než katolickou církev)
Kultura v Čechách Kulturní vývoj v Čechách - ovlivněn zavedením němčiny jako úředního jazyka Němčina se používala na všech úřadech a soudech a ve školách - cílem bylo zjednodušit úřadování a vládnutí Německy hovořili hlavně bohatí lidé ve městech Lidé se hlásili ke své zemi, ne k jazyku Mnoho lidí přestalo své děti učit česky, čeština po několik desítek let upadala…
Použité zdroje MIKULENKOVÁ, L. Lidé a čas. Olomouc, 2008, s.48-50. ISBN 978-80-7230-225-3. Obrázky: [cit. 2012-02-20] Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na WWW: 1)<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maria_Theresia11.jpg> 2)<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_II.jpg
Metodický návod Na první straně vysvětlíme žákům, co je to osvícenství a osvícenský absolutismus. Na druhé a třetí straně si představíme hlavní představitele tohoto směru. Po kliknutí na jejich jména můžeme společně pročítat více informací na jejich internetových stránkách. Na čtvrté straně si vysvětlíme vliv jazyka na kulturu v Čechách. Prezentaci pustíme ještě jednou – žáci si dělají výpisky.