Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
POHYB TĚLES PROTI SOBĚ – STEJNÁ DOBA Slovní úloha o pohybu I.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_13  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Pohybové úlohy 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnice ve slovních úlohách II.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_Pel_II_18 Soustavy rovnic – slovní úlohy6
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_90_M8
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování na 3. písemnou práci
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Ing. Ladislav Mišík FUNKCE 9. únor 2013
Pohyb těles-fyzika hrou
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_Pel_II_05 Rovnice – úlohy o společné práci
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_42_INOVACE_49_Úlohy o společné práci 1
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
SLOVNÍ ÚLOHY O SPOLEČNÉ PRÁCI
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Rovnoměrný pohyb konstantní (stejná) rychlost
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Opakování na 1. čtvrtletní práci
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovné úlohy o rovnomernom pohybe
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Název vzdělávacího materiálu Tělesa a jejich rychlosti
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Rovnice HRA.
Lineární funkce v praxi
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu 1 typ úloh – stejný směr
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí Komenského nám. 209, 271 01 Nové Strašecí, tel. 311 240 401, 311 240 400, email: zsnovstra@email.cz ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK NÁZEV: VY_42_INOVACE_32 AUTOR: Mgr. Stanislav Hajný OBDOBÍ: 2012-13 ROČNÍK: 8.   VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika a její aplikace TÉMATICKÝ OKRUH: Číslo a proměnná TÉMA: Slovní úlohy o pohybu. ANOTACE: Řešení slovních úloh pomocí rovnic.

Slovní úlohy o pohybu.

Za kolik hodin a minut běhu se oba chlapci setkali? Př.1 : Horské chaty Větrná a Roubenka spojuje trať pro běžce na lyžích dlouhá 35 km. Z obou chat současně vyrazili v 9.00h dva spolužáci na běžkách proti sobě. Z chaty Větrná běžel Mirek průměrnou rychlostí 13km/h. Z chaty Roubenka vyjel Hynek a běžel průměrnou rychlostí 15 km/h. Za kolik hodin a minut běhu se oba chlapci setkali? V kolik hodin a minut se potkali? Kolik km každý z nich uběhl, než se setkali? Rozbor příkladu a jeho řešení : Úlohu lze graficky znázornit : Roubenka Větrná Místo setkání s1 = v1.t s2= v2.t 35 km

dráha uražená pohybujícím se s - vzdálenost obou chat s1 - dráha, kterou uběhl Mirek v1 - průměrná rychlost běhu Mirka t - čas pohybu Mirka – je stejná jako Hynka s2 - dráha, kterou uběhl Hynek v1 - průměrná rychlost běhu Hynka t - čas pohybu Hynka –je stejná jako Mirka rychlost pohybujícího se čas pohybu dráha uražená pohybujícím se v (km/h) t(h) s(km) Mirek 13 t 13.t Hynek 15 15.t Z grafického znázornění je patrné, že součet drah uražených lyžaři se rovná celkové vzdálenosti obou chat. Obecně se vyjádří rovnice s1 + s2 = s

běželi celkem 1 hodinu a 15 minut. s1 + s2 = 35 v1.t + v2.t = 35 13.t + 15.t = 35 28.t = 35 / :28 t = = 1 hodina 15 minut Odpověď : běželi celkem 1 hodinu a 15 minut. Lyžaři vyběhli v 9,00 h, to znamená, že se setkali v 10 hodin a 15 minut. c) Mirek uběhl celkem 13. 1,25 = 16,25km. Hynek uběhl 15.1,25=18,75km t = Zk: 16,25 + 18,75 = 35 km

Úlohu znovu znázorníme graficky : Př. 2 : V 7,00 h ráno vyjel Dan z chebského náměstí na kole a jel do Plzně průměrnou rychlostí 15 km/h. V 9 hodin ráno vyjel z téhož náměstí pan Baroš osobním automobilem a jel po stejné trase také do Plzně. Jeho průměrná rychlost byla 60 km/h. Vzdálenost mezi oběma městy je 102 km. Za kolik minut po výjezdu z chebského náměstí dohonil pan Baroš Dana a na kolikátém kilometru od Plzně? Úlohu znovu znázorníme graficky : C – chebské náměstí – místo výjezdu obou P – počátek Plzně M – místo, ve kterém byl Dan dostižen panem Barošem 102 km v1 = 15km/h 7h 9h v2 = 60km/h C M P

dráha uražená pohybujícím se V tomto případě je třeba vyjádřit dobu pohybu jednotlivých osob. Jestliže vyjádříme dobu pohybu pana Baroše jako t, Dan se pohyboval o dvě hodiny déle, proto čas jeho pohybu byl t + 2. Údaje o pohybujících lze zapsat do tabulky : rychlost pohybujícího se čas pohybu dráha uražená pohybujícím se v (km/h) t(h) s(km) Dan 15 t + 2 15.(t + 2) Baroš 60 t 60.t Z grafického vyjádření je patrné, že Dan i pan Baroš urazí stejnou vzdálenost. Proto obecně s1 = s2

Pan Baroš dohoní Dana za 40 minut ve vzdálenosti 62 km od Plzně. s1 = s2 15.(t + 2)= 60.t 15t + 30 = 60 . t 30 = 60t – 15t 30 = 45t / : 45 = t Pan Baroš ujede s2 = Dan ujede s1 = = t Pan Baroš dohoní Dana za 40 minut ve vzdálenosti 62 km od Plzně.

LITERATURA : PŮLPÁN, Zdeněk, Josef TREJBAL a Michal Čihák. Matematika 8 pro základní školy: učebnice pro 8. ročník. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009, ISBN 978-80-7235-419-1.