Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Advertisements

Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
F YZIKA Vzájemné působení těles. Síla. Vypracoval: Lukáš Karlík.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název VY_32_INOVACE_20_MA_Řešíme_slovní_ úlohy Téma Číslo projektu Anotace Ma 2 – Násobení a dělení čísly.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál pro 8.ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Elektronická učebnice - II
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Bc. Naďa Prejzová VY_32_Inovace_ Dělení 9
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Lineární rovnice a nerovnice III.
DESETINNÁ ČÍSLA.
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Edova mobilní školička první pomoci a Bovýsek
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Středověká velká násobilka devíti
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Sčítání do 100 (s přechodem přes základ)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
Poměr v základním tvaru.
Název školy Autor Název Téma Číslo projektu Anotace Plavská škola
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
PEXESO.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
VY_32_INOVACE_19_18_odčítání do 100 s přechodem desítky
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Násobení a dělení číslem 5
Stavební fakulta ČVUT, B407
Středověká velká násobilka
Lomené algebraické výrazy
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Lomené algebraické výrazy
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
20.1 Malá násobilka - násobení
Technika kolem nás Svět, ve kterém žijeme, se skládá z živé a neživé přírody, ale také techniky. Dokázali byste říct příklad živé a neživé přírody? Do.
Početní výkony s celými čísly: dělení
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Slovní úlohy o společné práci − 3
Sčítání a odčítání do sta
Transkript prezentace:

Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti? Středověké násobení Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti? Vyzkoušej celý postup s násobením devíti, nauč se ho a pokus se přijít na to, jak to funguje.

Středověká násobilka devíti Ve středověku byla znalost spojů násobilky považována za něco zcela mimořádného. Lidé, kteří ovládali zpaměti celou malou násobilku, byli považováni za opravdové znalce. Není proto divu, že lidé ve středověku používali při násobení prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do násobilky devíti, tedy do devítinásobků.

Jak na to? Obě ruce položíme dlaněmi na stůl a pomyslně si očíslujeme prsty zleva doprava čísly 1 – 10. 3 2 8 4 7 9 1 10 5 6

A nyní už můžeme počítat Máme-li spočítat například 4 . 9, skrčíme čtvrtý prst. Prsty vlevo od něho udávají počet desítek a vpravo od něho počet jednotek. počet jednotek 3 desítky + 6 jednotek počet desítek 4 . 9 = 36

Vyzkoušej si násobení devíti A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 2 . 9 5 . 9 1 . 9 7 . 9 9 . 9 8 . 9 3 . 9 6 . 9 4 . 9 10 . 9 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

Matematické zdůvodnění vlevo od skrčeného prstu .... a – 1 desítek vpravo od skrčeného prstu .... 10 – a jednotek celkem 10 . (a – 1) + (10 – a) = 10 . a – 10 + 10 – a = 9 . a Například: 6 . 9 10 . (6 – 1) + (10 – 6) = 10 . 6 – 10 + 10 – 6 = 9 . 6 = 54

Středověká násobilka Zvládli jste násobilku devíti tak, jak ji používali lidé ve středověku? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověké násobení devíti své spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.