Brno 16.5. 2006 „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Maturita 2017.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Dramatická výchova ve škole. Stavba lekce. Strukturované drama
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Rešerše.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Andragogika Vzdělávání.
Maturita 2018.
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Krása a umění jako prostředky výchovy
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
Akční plán - plánované společné aktivity
Vztah k životnímu prostředí
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Struktura pedagogiky.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Science centrum a návštěvník se zrakovým handicapem
Transkript prezentace:

Brno 16.5. 2006 „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři oči a pokus se najít cestu z místnosti.“ Tento druhý způsob je tvořivá dramatika.“ Brian Way

Dramatická výchova

Eva Machková: „Dramatická výchova je učení zkušeností, tj Eva Machková: „Dramatická výchova je učení zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení). Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické.

Josef Valenta: „Dramatická výchova je systém osobnostně sociálního učení, tedy systém, v němž se navozují specifické situace, jejichž prostřednictvím se oživují procesy socializace, které v tomto případě nejsou „životně náhodnými“ procesy, ale procesy naplánovanými učitelem.“

Jaroslav Provazník: „Dramatická výchova je: - jeden z pěti oborů estetické výchovy (vedle výchovy literární,výtvarné, hudební a pohybové), - výchovná disciplína, která využívá některých prostředků a postupů divadelního umění, - učení především přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání, nabývání životní zkušenosti tím, že hledáme řešení nastoleného problému (situace) nejen intelektem,  ale i intuicí se zapojením těla a emocí.

Silva Macková: “ Učení se přímým prožitkem, vlastní zkušeností při jednání.“

Pavlovská M.: „ Dramatická výchova je pedagogickou disciplinou, která v procesu učení klade důraz na jednání a aktivitu, využívá přímého prožitku a vlastní zkušenosti v jednání, úzce souvisí s dramatickým uměním, neboť využívá jeho prostředků a postupů k splnění svých cílů, tzn. vychovat člověka kulturního, tvořivého, vnímavého, citlivého, empatického, schopného kontaktu a slovní i mimoslovní komunikace, člověka, který se umí orientovat v běžných i méně běžných životních situacích a mezilidských vztazích, který se umí rozhodovat a jednat svobodně a zároveň odpovědně.“

Využití DV ve škole 1. Jako volitelný samostatný předmět je zařazena od 1. ročníku. 2. Jako metoda práce je nejčastěji využívána v literární výchově, v českém i cizím jazyku, v prvouce, vlastivědě, dějepisu, zeměpisu, rodinné výchově, občanské výchově, lze ji však využít i v matematice, fyzice apod. Využívá se především při těch tématech, které se týkají konkrétního lidského jednání a chování, anebo které můžeme do mezilidských vztahů a situací převést. 3. Jako pedagogický princip ji využívá většina pedagogů 1. st. ZŠ, neboť umožňuje využití hry jako přirozeného způsobu získávání nových poznatků a zkušeností.

Na středních školách se můžeme setkat s dramatickou výchovou jako povinným předmětem na středních pedagogických školách a pedagogických lyceích jako volitelný předmět si ji mohou zvolit na gymnáziích, která ji zařadila do svého vzdělávacího programu. Spíše se však na tomto typu školy využívají některé její metody, techniky a prostředky v rámci osobnostní a sociální výchovy, jež se často vyučuje pod názvem „Základy společenských věd“, „Komunikace“, „Etická a společenská výchova“.

Mimoškolní (zájmová) dramatická výchova V zájmové činnosti se dramatická výchova uplatňuje: v literárně dramatickém oboru základní umělecké školy, v divadelních, loutkářských a recitačních souborech, v dramatických kroužcích na školách, v Centrech volného času, v klubech a institucích určených dětem a mladým lidem sociálně, fyzicky, smyslově a mentálně handicapovaným.

Cíle v dramatické výchově 1. V rovině dramatické: dovednosti v dramatické oblasti (hra v roli,výstavba celku, výrazové prostředky) vědomosti o divadle (historie, teorie, dramaturgie) 2. V rovině sociální: struktura, dynamika vztahy skupiny, kooperace poznávání života, světa, lidí 3. V rovině osobnostní psychické funkce (pozornost, vnímání, myšlení, komunikace, emoce, vůle) schopnosti (inteligence, tvořivost, speciální schopnosti) a příslušné dovednosti motivace a zájmy hodnotový žebříček, postoje. *

Základní metoda DV – dramatická hra Podstatou dramatické hry je hra v roli, kterou můžeme dále členit na: hru v situaci (simulace) alteraci charakterizaci.

Dva směry DV Linie výchovná Linie divadelní

Směry v DV Playmaking (USA, Winifred Wardová) Thetre games (USA, Viola Spolinová)) Child drama (VB, Peter Slade)

DV v ČR Šedesátá léta – vytváření metodiky oboru, DV se využívala v zájmové oblasti Omdesátá léta – prohlubování metodiky, DV je povinným předmětem na pg. školách, využívá se v MŠ Devadesátá léta – DV se dostává do škol s programem OŠ, studuje se na PdF, na JAMU v Brně a DAMU v Praze. Začátek 21. století – období terminologické

Děkuji za pozornost.