Úvodní seminář Národní hospodářství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Agregátní poptávka a nabídka
Advertisements

REÁLNÝ – vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Chování spotřebitele a formování poptávky
Poptávka na trhu zboží a služeb
B) Nabídková funkce.
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Inflace.
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Inflace.
Měnový kurz.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Téma č. 5: Mezinárodní trh peněz, směnné kurzy Základy ekonomie II.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Inflace a měna Národní hospodářství
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Inflace a měna Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Úvodní seminář Národní hospodářství Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Úvodní seminář Národní hospodářství

Kontakt E-mail: eva.tomaskova@law.muni.cz Konzultační hodiny: Zásady: uvádět číslo sem. skupiny, podepisovat, uvádět předmět, o který se jedná, stručnost a jednoznačnost  Konzultační hodiny: út 9.30 – 11.00, místnost 304

Organizace předmětu Úvodní seminář Inflace a měna Trh práce, nezaměstnanost, politika zaměstnanosti HDP Státní rozpočet Závěrečný seminář: Kapitálový trh Zahraniční politika Dějiny NH Směnka Rozpočty obcí Statistika

Podmínky získání zápočtu 6x docházka, příp. 1 omluvená hodina, příp. náhrada v jiné skupině 3x případová studie prezentovaná (formou ppt) a odevzdaná na daném cvičení zpracovávají skupiny (max. 4 osoby) rozsah 2 – 4 str.

1. Případová studie Inflace (měna) Co je to inflace (příklady správné a nesprávné definice), co je to cenová stabilita a jaké jsou druhy inflace, deflace, desinflace? K čemu slouží měření inflace? Jaké existují příčiny (včetně grafů) a důsledky inflace? Jak zvýšit inflaci, jak snížit inflaci? Jaké existují způsoby měření inflace, vysvětlete pojem implicitní cenový deflátor? Uveďte příklad výpočtu. Jak měří inflaci ČSÚ, co znamenají jednotlivé zveřejňované míry inflace (Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného ročního indexu  Míra inflace vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen ke stejnému měsíci předchozího roku, Míra inflace vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen k předchozímu měsíci, bazické indexy)? Co je to očekávaná, anticipovaná a neanticipovaná inflace, skrytá inflace, potlačená inflace, jaký je vztah inflace a úrokové míry, nominální a reálná úroková sazba? Co je to měna, měnový kurz, režimy měnových kurzů, apreciace měny, depreciace měny, devalvace a revalvace měny, faktory ovlivňující měnový kurz, parita kupní síly, nominální a reálný měnový kurz?

Tržní mechanismus Co vyrábět? Jak vyrábět? Pro koho vyrábět?

Prvky tržního mechanismu Poptávka Nabídka Cena Peníze umožňují směnu, zabezpečují funkčnost tržního mechanismu změna cen na trzích výrobků a služeb vede v důsledku ke změnám v alokaci zdrojů

Poptávka I souhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit závislost množství poptávaného produktu na jeho ceně efektivní koupěschopná poptávka poptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení zákon klesající poptávky

Poptávka II závislost mezi dvěma proměnnými množství produkce cena produkce

Křivka poptávky cena D množství

Příčiny „poklesu“ poptávky (při vyšší ceně produktu) Důchodový efekt Substituční efekt

Posun po křivce poptávky cena C Pc A PA B PB D Qc QA QB množství

Příčiny změny poptávky Změny cen substitučního zboží Změny cen komplementárního zboží Změny v úrovni důchodů Změny v preferencích (módní vlivy) Změny v populaci

Změna poptávky cena C A B PA = PB = PC D2 D1 D3 QC QA množství QB

Cenová pružnost poptávky I se změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně intenzita, s níž se mění množství v závislosti na ceně, je u různých zboží různá cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny

Cenová pružnost poptávky II eD = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) eD > 1 => poptávka je pružná (elastická) eD = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) eD < 1 => poptávka je nepružná (neelastická)

Cenová pružnost poptávky III cena D4 D2 D1 D D3 množství

Cenová pružnost poptávky IV ovlivněno: postavením ve spotřebním koši existence substitutů vývoj očekávání spotřebitelů

Nabídka souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně zákon rostoucí nabídky

Křivka nabídky cena S množství

Posuny po křivce nabídky PB B PA A Q QA QB

Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) Ziskový motiv Poptávkový motiv

Změna křivky nabídky S2 P S1 S3 A B C PA = PB = PC Q QA QB QC

Příčiny změny nabídky Změny výrobních podmínek Změny cen výrobních komponent (vstupů) Vliv technického pokroku Vliv počasí

Posuny Posuny po křivce nabídky a poptávky pouze cenové faktory! Posuny křivek nabídky a poptávky pouze necenové faktory!

Cenová pružnost nabídky cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny ES = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) ES > 1 => nabídka je pružná (elastická) ES = 1 => nabídka je jednotkově pružná (elastická) ES < 1 => nabídka je nepružná (neelastická)

Cenová pružnost nabídky Q

Faktory ovlivňující pružnost nabídky rychlost obratu zboží technologie výrobního procesu doprava a skladování zboží časové vlivy stav výrobních kapacit

Cenová reakce podle délky období C, R S1 S2 E2 S3 P2 E3 P3 E4 P4 D2 P1 E1 D1 Q1=Q2 Q3 Q4 Q

Rovnovážná cena P S E P1 D Q1 Q

Děkuji za Vaši pozornost. 