Kuchařka na práci s mnohočleny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Sčítání a odčítání výrazů
Rovnice s absolutními hodnotami
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Soustava lineárních rovnic
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Dopravní situace 15 křižovatka u pošty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu.
Soustava lineárních nerovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Násobení mnohočlenů.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Dopravní situace 2 kruhový objezd ulic Palackého a Brandlova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné.
Dopravní situace 1 křižovatka Komenského - Nádražní Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Mnohočleny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Ryze kvadratická rovnice
Rozklad mnohočlenů na součin
Dopravní situace 4 křižovatka Růžová – U Parku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Číselné výrazy s proměnnou
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Optika – polostín, plný stín a vržený stín
Sčítání a odčítání celých čísel
Soustava lineárních rovnic
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Soustava lineárních nerovnic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Zrakové vnímání Variabilní hra
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Počítáme se žížalou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Soustava lineárních nerovnic
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
křižovatka Strážovská
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Rozklad mnohočlenů na součin
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých a záporných čísel
Zrakové vnímání 6 Variabilní hra
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel.
Transkript prezentace:

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Sčítání mnohočlenů – lehký příklad Dejme si příklad na ozřejmění situace: x2 + 7x3+ 6x + 6 + 12x2 + 2x + x + 6 = … výhodné na začátek je zvýraznit si členy se stejnou mocninou u proměnné a to včetně znaménka: Ale co s tím zbytkem ???

Sčítání mnohočlenů – lehký příklad Je to jednodušší, než si myslíte, stačí si uvědomit, že pro proměnnou (pro nás x) platí: x0 = 1 x1 = x Jinými slovy: Samotná proměnná či číslo představuje pouze jinak zapsanou mocninu, která se standardně nepíše!

Sčítání mnohočlenů – lehký příklad Tedy zpátky k našemu příkladu: x2 + 7x3+ 6x + 6 + 12x2 + 2x + x + 6 = … x2 + 7x3+ 6x + 6 + 12x2 + 2x + x + 6 = ... Výsledek se určí posčítáním všech členů = 13x2 + 7x3 + 9x + 12 A máme hotovo!!!

Sčítání mnohočlenů – upozornění Při sčítání mnohočlenů se často vyskytují výrazy, které nemají u proměnné žádné číslo: x + 2x; 8x3 + x2 + 7x2; 4x5 - x2; V takovém případě si můžeme představit, že je u členu jednička s příslušným znaménkem! Tedy: -x = -1x x2 = 1x2 -x3 = -x3

Sčítání mnohočlenů – příklad Na znaménka u členů je třeba dávat dobrý pozor, spočtěte si cvičně tento příklad: -7x2 + 4x - 8 + 9x2 - x - 4x3 + 2 = …

Sčítání mnohočlenů – příklad Na znaménka u členů je třeba dávat dobrý pozor, spočtěte si cvičně tento příklad: -7x2 + 4x - 8 + 9x2 - x - 4x3 + 2 = … 2x2 + 3x - 4x3 - 6 Jak jednoduché ;) ...

Zápis mnohočlenu Speciální význam mají mnohočleny, které jsou zapsány seřazeně od nejvyšší mocniny po nejnižší, například: 7x5 + 4x4 - 9x3 + x2 - 92x + 11 Jestlipak vás napadne proč?

Zápis mnohočlenu Jestlipak vás napadne proč? Hlavně proto, že se s nimi snadněji pracuje, pokud má nějaký člen stejnou mocninu u neznámé, můžete jej snadno posčítat (později výhodnost vynikne)… Zkuste si cvičně: 7x3 - 8x3 + 7x2 + x2 - x + 2x + 6 + 2

Zápis mnohočlenu Že to bylo jednoduché??? A to pouze stačilo proházet pořadí jednotlivých členů dle velikosti mocnin, zkuste si to u příkladů: 7x2 - 8x + 3x3 + x5 + 2 6x - 5x2 + 2 - 7x3 7x3 - 8x4 + 7x + 2 7x4 - 8x5 + 6

Úvod do násobení mnohočlenů Zajímavá otázka vyvstane, pokud se nějaké členy objeví v závorkách, například: 7x4 - (2x2 + 6x4 - 4x) = … Co potom??? Je to jednoduché… víme přeci, že co je v závorce, řeší se jako první. Závorku tedy odstraníme.

Odstranění závorky Odstranění závorky se provádí přenásobením všech jejich členů členem před závorkou, tedy: -(x2 + x + 6) = -1(x2 + x + 6) = -x2 - x - 6 V daném příkladě bylo před závorkou pouze minus, všechny členy v závorce tedy mění znaménko!

Odstranění závorky Co když je před závorkou plus? Pak ji můžeme rovnou “smazat”, například: +(x2 + x + 6) = (x2 + x + 6) = x2 + x + 6 Před závorkou je často jiný člen (číslo, nebo jiná mocnina neznámé), například: 7(x2 + x + 6) - 9x(x4 + x2 + 6x) Co potom???

Odstranění závorky 7(x2 + x + 6) - 9x(x4 + x2 - 6x) Co potom??? Opět není důvod k panice, pouze přenásobíme členy v závorce celým členem, tím ji odstraníme! 7(x2 + x + 6) - 9x(x4 + x2 - 6x) = 7x2 + 7x + 42 - - 9x5 - 9x3 + 54x2 = - 9x5 - 9x3 + 61x2 +7x + 42

Násobení neznámých Při násobení dvou neznámých o stejných základech se sčítají exponenty, tedy například: x⋅x2 = x3 x5⋅x2 = x7 b4⋅b8 = b12 c⋅c2 = c3 ale i například: yc⋅y2 = yc+2

Násobení neznámých Pozor! Pokud násobíme dvě neznámé mezi sebou, nemůžeme je nijak poupravovat! Například: x2y3 = pouze a jedině x2y3 Nic více s tím nelze dělat!

Odstranění závorky Člen se také nemusí nacházet před závorkou, ale až za, například: 8x - (x2 + 4x + 2)x Co s tím? Prostě ho posunu před závorku! 8x - (x2 + 4x + 2)x = 8x - x(x2 + 4x + 2) A postupuji jako v předešlém případě…

Odstranění závorky – příklady Vyzkoušejte si tyto příklady: 7x - (8x - 7x2 + 4) = … 9x2 + x (9x - 3x2 + 4) = … 2 + (x4 + 7x2 - 6 + 4x)x = … 9x3 - 7x2 (14x - 2x2 + 3) = … x - (6x - 5x2 + 1)⋅7 = … 3x2 - x(x - 5x2 + 3x)x2 = …

Odstranění závorky – příklady Nezarazilo vás něco na posledním příkladě? 3x2 - x(x - 5x2 + 3x)x2 = … Mělo by… stačí totiž upravit člen v závorce a “okolo” závorky a rázem máme vyhráno: 3x2 - x(x - 5x2 + 3x)⋅x2 = 3x2 - x3(- 5x2 + 4x) = 3x2 + 5x5 - 4x4 = 5x5 - 4x4 + 3x2

Roznásobení mnohočlenů Zbývá probrat poslední případ… co se stane, pokud je před závorkou jiná závorka? Např.: (-7x + 2)(x3 - 2x2 - 7x + 3) Je to vlastně úplně stejné jako předchozí příklad, pouze násobím členy jedné závorky celou závorkou, to pak již umím vyřešit.

Roznásobení mnohočlenů (-7x + 2)(x3 - 2x2 - 7x + 3) = -7x(x3 - 2x2 - 7x + 3) + 2(x3 - 2x2 - 7x + 3) = … již umíme vyřešit. Když lze to i obráceně, uvědomme si toto: (-7x + 2)(x3 - 2x2 - 7x + 3) = (x3 - 2x2 - 7x + 3)(-7x + 2) = x3(-7x + 2) - 2x2(-7x + 2) - 7x(-7x + 2) + 3(-7x + 2) = … opět umíme vyřešit.

Roznásobení mnohočlenů Dopočítejme tedy příklad kompletně: (x3 - 2x2 - 7x + 3)(-7x + 2) = x3(-7x + 2) - 2x2(-7x + 2) - 7x(-7x + 2) + 3(-7x + 2) = -7x4 +2x3 +14x2 - 4x2 +49x2 -14x - 21x + 6 = -7x4 +16x3 + 45x2 - 35x + 6 Pro rychlejší počítání se vynechává druhý krok a píše se rovnou výraz zcela bez závorek.

Pár zajímavostí závěrem Mnohočlen se nazývá cizím slovem polynom. Každý sčítanec v polynomu se nazývá monom. Například: x2 - 7x + 9 je polynom skládající se z těchto monomů tří: x2, -7x, 9 Zajímavost: -x2 je zároveň polynom a zároveň monom!

Děkuji za pozornost! David Salač