NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém.
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
Opakování učiva o nerostech II. část
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola Rosice, okres Chrudim
RISK Minerály.
Křemičitany (silikáty)
Vyvřelé (magmatické) horniny
Hlubinné vyvřelé horniny
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
nejdůležitější minerály
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém Křemičitany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
Mineralogický systém Křemičitany
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Významné soli kyslíkatých kyselin
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Horninotvorné minerály
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
HORNINOTVORNÉ MINERÁLY cvičení. Co je to minerál? Minerál je homogenní přírodní fáze s přesně definovatelným chemickým složením a s vysoce uspořádanou.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
9) Křemičitany, 10) Organolity
Škola:. Základní škola Kladruby
část pevná, část polotekutá
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
KŘEMIČITANY.
Mineralogický systém Křemičitany
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír Novák NÁZEV: VY_52_Inovace_Přírodopis_1 ČÍSLO DUM: 24 TÉMA: Křemičitany ROČNÍK: 9. OBDOBÍ REALIZACE: 11/2012

Anotace žáci se se známí s mineralogickou třídou - KŘEMIČITANY žáci nejprve shlédnou prezentaci, následně odpoví na otázky

křemičitany Slída – vlastní fotografie

KŘEMIČITANy jsou to soli několika druhů křemičitých kyselin jsou nejrozšířenější minerály v zemské kůře jsou důležitými horninotvornými minerály Soubor:Peridot in basalt.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 28.7.2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Oliv%C3%ADn Soubor:Turmalin szerl,2 Madagaskar, zrost.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 17.9.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Skoryl olivín skoryl

granáty jsou početná skupina minerálů nejznámější je český granát (pyrop) pyrop má jasně červenou barvu využití: brusný nebo leštící materiál na výrobu nábytku, skla a plastů, KLENOTNICTVÍ Soubor:Granat, Madagaskar.JPG. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 6. 5. 2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%BD_gran%C3%A1t

olivín název odvozen od své olivově zelené barvy u nás se nachází na Bruntálsku (Venušina sopka) a v Českém středohoří využití: klenotnictví - šperky Soubor:Peridot in basalt.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 28.7.2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Oliv%C3%ADn

turmalíny nejčastěji se vyskytuje černý turmalín zvaný SKORYL má protáhlé, sloupcovité krystaly Soubor:Turmalin szerl,2 Madagaskar, zrost.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 17.9.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Skoryl

mastek je nejměkčí minerál, na omak mastný využití: jemně mletý (tzv. klouzek) se používá jako plnivo v gumárenství při výrobě pryže, výroba porcelánu, krejčovská křída je přibarvený mastek, výroba pudrů Soubor:Talc block.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 9. 7. 2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Mastek

slídy jsou součástí žuly, perleťový lesk, dokonale štěpné světlá slída – MUSKOVIT tmavá slída - BIOTIT využití: omítky – brizolit, v elektrotechnice muskovit biotit Vlastní fotografie – muskovit, biotit

ŽIVCE jsou spolu s křemenem a kalcitem nejrozšířenějšími minerály v zemské kůře, tvoří horniny draselný živec – ORTOKLAS sodnovápenatý živec – PLAGIOKLAS obsahují chemické prvky: Na, Ca, Si, O, K, Al snadno zvětrávají – stávají se součástí půd využití: glazury (polevy na porcelán a keramiku) ortoklas Vlastní fotografie – ortoklas

kaolinit vzniká zvětráváním živců a slíd má šedobílou barvu tvoří horninu kaolin těžba v ČR: Karlovarsko, Plzeňsko využití: výroba porcelánu, přísada pro výrobu keramiky, výroba papíru (křídový papír) kaolinit Vlastní fotografie – kaolinit

Otázky Co jsou to křemičitany? Nejrozšířenější minerály v ZK, chemicky jsou to soli několika druhů křemičitých kyselin. K čemu se používají granáty a olivíny? Klenotnictví – výroba šperků, brusný a leštící materiál na výrobu nábytku, skla a plastů. Jakou tvrdost má mastek? Je to nejměkčí minerál. Kde se využívá mastek? Gumárenství – výroba pryže, krejčovská křída, pudry. Jaká je důležitá vlastnost slídy?

Otázky Je dokonale štěpná, nevede elektrický proud – izolant. Jak dělíme slídy? Světlá slída – muskovit, tmavá slída - biotit. Jaký je význam živců? Spolu s křemenem a kalcitem jsou nejrozšířenějšími minerály v ZK, obsahují chemické prvky - Na, Ca, Si, O, K, Al, jsou součástí půd, glazury na porcelán a keramiku. Který minerál vzniká zvětráváním živců a slíd? Kaolinit. K čemu se využívá kaolinit? Výroba porcelánu, přísada do keramiky, surovina pro výrobu křídového papíru.

Použité zdroje: Soubor:Peridot in basalt.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 28.7.2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Oliv%C3%ADn Soubor:Turmalin szerl,2 Madagaskar, zrost.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 17.9.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Skoryl Soubor:Granat, Madagaskar.JPG. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 6. 5. 2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%BD_gran%C3%A1t Soubor:Talc block.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 9. 7. 2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Mastek