Vypařování a kapalnění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Vypařování (Učebnice strana 82 – 83)
Vypařování , var LC.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Teplo Ing. Radek Pavela.
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Sublimace Desublimace
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Digitální učební materiál
Změny skupenství látek
Vypařování a kapalnění
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Autor: Mgr. Lenka Němcová
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
VYPAŘOVÁNÍ, KAPALNĚNÍ, SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Vypařování a kapalnění
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
KAPALNĚNÍ.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Paralelní zapojení rezistorů
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vypařování, sublimace Autor: Mgr. Alena Víchová
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Schematické značky - opakování
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Transkript prezentace:

Vypařování a kapalnění VY_32_INOVACE_36_Vypařování a kapalnění Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Otázky: Jaké změně skupenství odpovídá vypařování? - z kapalného na plynné Jaké změně skupenství odpovídá kapalnění? - z plynného na kapalné Ztráta objemu vody v odkrytém akváriu uschnutí mokrého prádla uschnutí umytých vlasů úbytek vody z odpařovače na topení uschnutí smazané tabule Co mají tyto děje společného? Dochází k vypařování vody Musí se při těchto dějích dosáhnout teploty varu? - k vypařování dochází za každé teploty

Co se děje při vypařování kapalin? molekuly na povrchu získávají z vnějšího prostředí energii ve formě tepla díky tomu se začnou rychleji pohybovat zvyšují svoji pohybovou energii uvolňují se z povrchu těles molekuly s menší pohybovou energií v kapalině zůstávají díky tomu celková energie kapaliny klesá a kapalina se ochlazuje Na čem závisí rychlost vypařování kapalin? Př.: Na čem závisí, jak rychle uschne prádlo na šňůře? Na teplotě vzduchu: Čím vyšší teplota, tím větší energii molekuly vody získají, tím rychleji se budou z povrchu uvolňovat. Na rychlosti proudění vzduchu (větru): Proudění vzduchu napomáhá uvolňovat molekuly z povrchu kapalin.

Kapalina se vypařuje vždy jen z povrchu Př.: Karlova maminka skládala ještě ne úplně uschlé prostěradlo tak, aby z něj vznikl malý balíček. Chtěla totiž žehlit až později. Proč bude takto složené prostěradlo ještě zavlhlé a lépe se vyžehlí? Kapalina se vypařuje vždy jen z povrchu Čím menší povrch, tím méně molekul se z povrchu uvolní Rychlost vypařování kapaliny závisí také na velikosti jejího povrchu Př.: Proč v mořských solivarech jsou nádrže pro získávání soli rozlehlé a mělké? [1]

Př.: Zkus odhadnout, která kapalina se odpaří nejrychleji a která nejpomaleji: líh, voda, olej Rychlost vypařování kapaliny závisí i na jejím chemickém složení Těkavé kapaliny = rychle se vypařující kapaliny - líh, aceton, benzín Některé kapaliny se téměř nevypařují - těžký olej, glycerin, rtuť Kapalnění je přeměna plynu v kapalinu. Je to opačný děj k vypařovaní. Vznik mlhy, rosy

Téma: Vypařování a kapalnění Zápis: Téma: Vypařování a kapalnění Vypařování: změna kapalného skupenství na plynné Rychlost vypařování závisí na: - teplotě kapaliny - proudění vzduchu (odvádění vodních par) - velikosti povrchu kapaliny - chemickém složení kapaliny Kondenzace (kapalnění): změna plynného skupenství na kapalné - orosení sklenice - vznik mlhy, rosy - orosení skel brýlí po vstupu z chladu do teplé místnosti

Zdroje: [1] - Sken z učebnice str. 57: Doc.Dr.Ing.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště