Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU v Brně &
Advertisements

Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Bílá místa na mapě profesního vzdělávání Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU v Brně A. Nováka Brno
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd Masarykova univerzita. Personální obsazení Vedoucí pracoviště doc. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd FF MU
Ústav pedagogických věd
Vzdělávání a jeho kategorie
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Monitoring dalšího vzdělávání
Mezinárodní výzkum dospělých Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PIAAC v České republice a jejich implikace pro veřejné politiky Konference,
Projekt je spolufinancován ESF a SR ČR VZDĚLÁVACÍ, PORADENSKÉ A RELAXAČNÍ CENTRUM PRO ZDRAVOTNĚ ZNEVÝHODNĚNÉ OSOBY A JEJICH RODINY V LIBERECKÉM KRAJI OBCHODNÍ.
Mezinárodní výzkum dospělých Workshop k výsledkům výzkumu MŠMT, Věra Czesaná, Národní vzdělávací fond Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Praha, – Praha.
Role projektu „Klíče pro život“ v podpoře práce s dětmi a mládeží.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Klára Šeďová, Jiří Zounek. Podporovaný Grantovou agenturou ČR Metodologie kvalitativně kvantitativní: 1. Fáze kvalitativní – sběr dat prostřednictvím.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Ústav pedagogických věd
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Děti a rodiče před televizí
Komunitní a otevřená škola
Co se děje za zavřenými dveřmi? Komunikace ve školní třídě
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
1 Analýza nabídky a poptávky po dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji Jaroslava Mikulecká Univerzita Hradec Králové.
Dotazník pro lékaře FNOL PhDr. Lubica Juríčková, PhD.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Ústav pedagogických věd Masarykova univerzita. Personální obsazení Vedoucí pracoviště doc. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Celoživotní vzdělávání
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Komunitní školy - kulturní, vzdělanostní a prorodinná centra v malých obcích Mgr. František Eliáš.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Úvod do kvalitativního výzkumu
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Polytechnické vzdělávání v praxi
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová Učíme se po celý život? Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová

Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu Výzkumný projekt podporovaný MPSV ČR (2004 – 2008) Řešitelé: Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic, Klára Šeďová, Petr Novotný, Jiří Zounek, Milan Pol, Kateřina Trnková, Lenka Hloušková, Dana Knotová

Kontext: koncept celoživotního učení Vzdělávání již není omezeno na určitou fázi života, ale trvá po celý život. Nejedná se jen o formální vzdělávání, ale o všechny typy a formy učení bez ohledu na instituci či prostředí. Je určeno všem bez ohledu na věk, nadání, profesi či postavení.

Základní otázka Do jaké míry jsou dnes čeští dospělí připraveni pokračovat ve svém vzdělávání poté, co opustili formální instituce počátečního vzdělávání?

Metodologie Reprezentativní dotazníkové šetření na populaci 18 – 65 let. Dílčí sondy použité v rámci jednotivých tematických studií. Rodinné a rodičovské vzdělávání: hloubkové rozhovory (18 dospělých s dětmi do 15 let), Pozorování v kurzu efektivního rodičovství, pozorování na rekreaci pro rodiny s dětmi.

Základní data o participaci na CŽU Formální vzdělávání: 9 % Neformální vzdělávání: 34 % Profesní: 25 % Práce s PC: 9 % Cizí jazyky: 8 % Volný čas: 5 % Občanské: 3 % Rodinné a rodičovské: 2 %

Rodinné a rodičovské vzdělávání Preventivní a vzdělávací aktivity vztažené ke zvyšování kvality života rodiny i jednotlivce. Cíle: na úrovni jednotlivých účastníků i na úrovni společnosti jako celku. Na západě etablovaná součást CŽU. U nás ve stadiu prvních aktivit realizovaných NNO a zároveň politického zviditelňování konceptu.

Kdo se účastní neformálního rodinného vzdělávání? Velmi nízký podíl dospělých. Převažují ženy s vyšším vzděláním. Silný autoreprodukční efekt.

A co ostatní? n % Poradím si sám 600 46 % Příbuzní, známí 507 39 % Knihy, časopisy 75 6 % Odborník 52 4 % Televize 29 2 % Internet 27 Přednáška 15 1 % Celkem 1305 100 %

Důvody (ne)účasti Příznivci – RV jako hobby Vlažní – RV jako odpověď na problém Odpůrci – RV jako něco nepřirozeného Přirozená transmise rodinného vědění jako problém – problematizace rodinného života vyvolává potřebu nového typu vzdělávání.

Neformální versus informální Záměrnost versus nezáměrnost na straně účastníků Expertní versus peer pozice „lektora“ Rada a návod versus exemplum Teorie a praxe versus know-how Dekontextualizovanost versus kontextuálnost

Závěr Současné pojetí celoživotního učení směřuje k univerzalistickému přístupu. Do tohoto pojetí rodinné vzdělávání dobře zapadá. Rodinné vzdělávání jako snaha udržet kontrolu nad vlastním životem. Rodinné vzdělávání jako životní projekt.