Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová Učíme se po celý život? Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu Výzkumný projekt podporovaný MPSV ČR (2004 – 2008) Řešitelé: Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic, Klára Šeďová, Petr Novotný, Jiří Zounek, Milan Pol, Kateřina Trnková, Lenka Hloušková, Dana Knotová
Kontext: koncept celoživotního učení Vzdělávání již není omezeno na určitou fázi života, ale trvá po celý život. Nejedná se jen o formální vzdělávání, ale o všechny typy a formy učení bez ohledu na instituci či prostředí. Je určeno všem bez ohledu na věk, nadání, profesi či postavení.
Základní otázka Do jaké míry jsou dnes čeští dospělí připraveni pokračovat ve svém vzdělávání poté, co opustili formální instituce počátečního vzdělávání?
Metodologie Reprezentativní dotazníkové šetření na populaci 18 – 65 let. Dílčí sondy použité v rámci jednotivých tematických studií. Rodinné a rodičovské vzdělávání: hloubkové rozhovory (18 dospělých s dětmi do 15 let), Pozorování v kurzu efektivního rodičovství, pozorování na rekreaci pro rodiny s dětmi.
Základní data o participaci na CŽU Formální vzdělávání: 9 % Neformální vzdělávání: 34 % Profesní: 25 % Práce s PC: 9 % Cizí jazyky: 8 % Volný čas: 5 % Občanské: 3 % Rodinné a rodičovské: 2 %
Rodinné a rodičovské vzdělávání Preventivní a vzdělávací aktivity vztažené ke zvyšování kvality života rodiny i jednotlivce. Cíle: na úrovni jednotlivých účastníků i na úrovni společnosti jako celku. Na západě etablovaná součást CŽU. U nás ve stadiu prvních aktivit realizovaných NNO a zároveň politického zviditelňování konceptu.
Kdo se účastní neformálního rodinného vzdělávání? Velmi nízký podíl dospělých. Převažují ženy s vyšším vzděláním. Silný autoreprodukční efekt.
A co ostatní? n % Poradím si sám 600 46 % Příbuzní, známí 507 39 % Knihy, časopisy 75 6 % Odborník 52 4 % Televize 29 2 % Internet 27 Přednáška 15 1 % Celkem 1305 100 %
Důvody (ne)účasti Příznivci – RV jako hobby Vlažní – RV jako odpověď na problém Odpůrci – RV jako něco nepřirozeného Přirozená transmise rodinného vědění jako problém – problematizace rodinného života vyvolává potřebu nového typu vzdělávání.
Neformální versus informální Záměrnost versus nezáměrnost na straně účastníků Expertní versus peer pozice „lektora“ Rada a návod versus exemplum Teorie a praxe versus know-how Dekontextualizovanost versus kontextuálnost
Závěr Současné pojetí celoživotního učení směřuje k univerzalistickému přístupu. Do tohoto pojetí rodinné vzdělávání dobře zapadá. Rodinné vzdělávání jako snaha udržet kontrolu nad vlastním životem. Rodinné vzdělávání jako životní projekt.