Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prezentace fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/55 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kancelářské balíčky Číslo DUM: III/2/VT/2/2/29 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tělesa –Válec Číslo.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hmotnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Souhrnné otázky, Světelné jevy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Z očí do očí Fyzikální Část.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti snímku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče
Optika – optická mohutnost
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafické editory
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
Světelné jevy -shrnutí
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Optika – vady oka a jejich odstranění.
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnety
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Optické vlastnosti oka Číslo DUM: III/2/FY/2/3/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák se seznámí s některými očními vadami a možností nápravy, s novou veličinou, kterou je optická mohutnost, dále také s tím, co to je oční klam. Klíčová slova: krátkozrakost, dalekozrakost, optická mohutnost, sítnice, rozptylka, spojka, optický klam Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM: 26.9.2013

Optické vlastnosti oka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová.

Oko Z přírodopisu znáte stavbu lidského oka. Oční čočka je vlastně spojka, která vytváří na sítnici obraz pozorovaného předmětu. Obraz je skutečný, převrácený a zmenšený, náš mozek má schopnost zpracovat získané informace tak, že obraz vnímáme jako přímý. Zdravé oko má schopnost měnit zakřivení čočky podle vzdálenosti předmětu, který pozorujeme.

Krátkozraké oko Nedokáže zaostřit na předměty vzdálené, dobře vidí předměty blízké. Světelné paprsky se po průchodu a usměrnění čočkou sbíhají před sítnicí, obraz na sítnici je rozmazaný. Krátkozrakost se upravuje brýlemi s rozptylkou, čočkami, či chirurgickým zákrokem.

Dalekozraké oko Nedokáže zaostřit na předměty blízké, dobře vidí předměty vzdálené. Světelné paprsky se po průchodu a usměrnění čočkou sbíhají za sítnicí, obraz na sítnici je opět rozmazaný. Dalekozrakost postihuje ve velké míře staré lidi, kde dochází k ochabnutím očního svalu, ale také špatné osvětlení může být příčinou této oční vady. Napravuje se brýlemi se spojkou.

Optická mohutnost Je to veličina, pomocí které můžeme vyjádřit zakřivení čočky. Určím ji jako převrácenou hodnotu ohniskové vzdálenosti, ohniskovou vzdálenost dosazujeme v metrech. Spojku určujeme znaménkem +, rozptylku znaménkem - . značka – Φ (fí) jednotka – 1D (dioptrie) 1 Φ = ---------- f

Optická mohutnost příklady Jak velkou optickou mohutnost má spojka s ohniskovou vzdáleností f = 40 cm. f = 40 cm = 0,4 m Φ = x / D / Optická mohutnost spojky je 2,5D. Jakou ohniskovou vzdálenost má spojka, jestliže optická mohutnost je 5D. 1 Φ = 5D f = -------- f = 0,2m f = x /m/ 5 Ohnisková vzdálenost čočky je 0,2m.

Optický klam Je to vlastně nesprávné vnímání reality. Oko vnímá nějaký obraz a mozek ho zpracuje jinak. Vidíme pak něco, co na obrázku ve skutečnosti vůbec není.

Otázky a úkoly: 1.Jak se nazývá oční vada, kdy člověk vidí dobře blízké předměty a špatně ty vzdálené. krátkozrakost 2.Jakou čočku použijete do brýlí člověka, který je dalekozraký? spojku 3.Kde vzniká obraz předmětu při krátkozrakosti? před sítnicí 4.Jaká je optická mohutnost spojky, jestliže její ohnisková vzdálenost je 80cm. Φ = 1,25D 5.Jakou ohniskovou vzdálenost má čočka, jestliže její optická mohutnost je 4D. f = 0,25m

Použité zdroje: TOPRAK, Baris. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Myopia.png DODEK. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gradient-optical-illusion.svg TOPRAK, Baris. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hypermetropia.png TÓ CAMPOS1. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Grid_illusion.svg NOVÁK, Petr. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eye_iris.jpg FIBONACCI. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Revolving_circles.svg