A Z KVÍZ Svět na prahu novověku
Pravidla: 1) hrají 2 skupiny – červení a zelení 2) střídavě si skupiny vybírají otázky 1 – 28 s tím, pokud otázku zodpoví v časovém limitu správně, pole s daným číslem skupina získává (změní se také jeho barva) 3) úkolem skupiny je propojit svou barvou všechny 3 strany trojúhelníku 4) na otázky, které nebyly zodpovězeny správně, existují náhradní otázky – pokud si skupina vybere náhradní otázku a nezodpoví ji správně, připadá dané pole druhé skupině 5) pokud nebude ani pro jednu skupinu možno propojit všechny strany trojúhelníku, je hra ukončena a vítězem je ta skupina, která obsadila více polí
1 2 1 2 1 3 4 3 4 5 6 5 6 2 3 7 8 7 8 9 10 9 10 4 5 6 11 12 11 12 7 8 9 10 13 14 13 14 15 16 15 16 11 12 13 14 15 17 18 17 18 16 17 18 19 20 21 19 20 19 20 21 22 21 22 22 23 24 25 26 27 28 23 24 23 24 25 26 25 26 27 28 27 28 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Vítězí Č E R V E N Í
Vítězí Z E L E N Í
Seznam otázek pro žáky 1) Jak se jmenoval francouzský král, který si nechal říkat „Král Slunce“? 2) Co nebo kdo je to plantáž? 3) Z jakého důvodu se přistěhovali angličtí puritáni do Ameriky? 4) Na počest které události se dodnes slaví v USA Den Díkuvzdání? 5) Jak se jmenuje vynálezce tlakového hrnce? 6) Jak se nazývá způsob vlády, kdy král je omezován rozhodnutími parlamentu? 7) Jaké dva typy manufaktur znáte a jaký je mezi nimi rozdíl? 8) Který Čech zkonstruoval již v roce 1754 bleskosvod s uzemněním? 9) Jak se jmenoval silný militaristický stát na území dnešního Německa? 10) Co znamenalo pro obyvatele Habsburské monarchie přijetí tolerančního patentu? 11) Kdo nebo co je to šógún? 12) Jaký je rozdíl mezi nevolníkem a poddaným? 13) Jaký byl systém vybírání daní ve Francii a jaké problémy to způsobilo? 14) Nedaleko Paříže si francouzští králové vybudovali slavné sídlo – jak se jmenovalo? 15) Jak se nazývá typ vlády, kdy o zákonech rozhodují zástupci občanů? 16) Kdo stojí za vynálezem barometru? 17) Jmenujte dva vědce, kteří určili stupnice teploty 18) Co je míněno, když o někom řekneme, že je osvícený? 19) Jak se jmenovalo město, které nechal Petr I. Veliký postavit jako přístav pro přímé spojení s Evropou? 20) Kdo to v Rusku byly burlaci? 21) Co obecně označuje termín „Potěmkinova vesnice“? 22) Který evropský stát byl koncem 18. století rozdělen mezi Rusko, Prusko a Habsburskou monarchii? 23) Který ruský panovník se snažil svými reformami přiblížit zaostalé Rusko západní Evropě? 24) Jmenuj alespoň tři příklady reforem Petra Velikého v Rusku 25) Jak se jmenoval vůdce chodského povstání? 26) Který anglický král byl popraven po krátké válce s parlamentem? 27) Kdo stál v čele parlamentního vojska v občanské válce v Anglii? 28) Který panovník stál za školskou reformou, jejíž součástí bylo i zavedení povinné školní docházky? Náhradní otázky: 1) Petr Veliký zavedl v rusku gregoriánský kalendář – ano nebo ne? 2) Způsob vlády carů v Rusku nazýváme samoděržaví – ano nebo ne? 3) Carl von Linné vypracoval nový systém třídění rostlin– ano nebo ne? 4) Velká Británie vznikla v roce 1707 připojením Irska k Anglii – ano nebo ne?
Metodika materiálu: - učitel rozdělí žáky do dvou skupin a vysvětlí jim pravidla hry (viz. str. 1) - pokaždé, když si skupina, která je na řadě vybere číslo otázky, učitel klikne na šedé pole s tímto číslem a přečte ze seznamu otázku daného čísla - když žáci zodpoví otázku správně, klikne učitel na číslo té otázky v barvě, příslušné dané skupině - pokud skupina otázku nezodpoví, pole této otázky zůstává šedé a žáci si v dalším tahu mohou zvolit náhradní otázku za toto pole (viz v seznamu náhradní otázky) - vyhrává ta skupina, jejíž barvou jsou propojeny všechny 3 strany trojúhelníku, v takovém případě učitel klikne na symbol v barvě vítězné skupiny a otevře se pole pro vítěze – str. 4 nebo 5 Zdroje: Obrázek, použitý v prezentaci je součástí knihoven Microsoft Office 2007