Ekonomika malých a středních podniků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
OPERATIVNÍ CONTROLLING PERMANENTNÍ ZAJIŠTĚNÍ likvidity rentability tržní hodnoty firmy.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Význam informací v podnikání
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Nauka o podniku Seminář.
Ekonomika investic.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
NAUKA O PODNIKU I.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
Analýza vlastního podniku
2.Marketingové prostředí
Finanční analýza.
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Lenka Zahradníčková
KATEDRA ŘÍZENÍ PODNIKU Finanční plán, finanční strategie
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Petráčková Jozová Cézová
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
Struktura podnikatelského plánu
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Služby Enterprise Europe Network s důrazem na design 1. prosince 2015Ing. Petr Hladík, Ph.D.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Marketingový plán podniku
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Podniková ekonomika.
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Ekonomika organizací Cíle organizace.
Ekonomika malých a středních podniků
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vyhodnocení stavební zakázky
Transkript prezentace:

Ekonomika malých a středních podniků Malé a střední podniky, tvorba podnikatelského záměru P2_1.3.2007

Omezení MSP obtížný přístup ke kapitálu s tím související problém s navazováním spolupráce s renomovanými vědci, manažery a obchodníky vyloučeny z podnikání, kde je třeba velkých investic (veřejné zakázky) inovace nižších řádů problém s dumpingovými cenami P2_1.3.2007

Organizace podporující MSP CzechInvest Regionální poradenská a informační centra (RPIC) Podnikatelská inovační centra (BIC) CzechTrade Národní vzdělávací fond Centrum pro regionální rozvoj ČR informační portály hospodářská komora agrární komora Svaz obchodu ČR Svaz průmyslu a dopravy ČR Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR Sdružení podnikatelů České republiky Centrum pro evropskou integraci Asociace inovačního podnikání P2_1.3.2007

Finanční programy podpory podnikání Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. Česká exportní banka, a.s. Podpory ze strukturálních fondů EU (Evropský fond regionálního rozvoje, Evropský sociální fond....) Národní rozvojový plán → operační programy pro podnikatelské subjekty Operační program průmyslu a podnikání (žádost před CzechInvest) pro začínající podnikatele: Program START, KREDIT P2_1.3.2007

Možné zdroje financování podnikatelské činnosti vlastní zdroje financování vklady vlastníků (základní kapitál) zisk odpisy cizí zdroje financování úvěry leasing faktoring (s regresem, bez regresu) a forfaiting tiché společenství P2_1.3.2007

Tvorba business plánu písemný dokument informuje o podstatných vnějších i vnitřních faktorech podnikání (právě zahájeného nebo už existujícího) pro potřeby podniku samotného a potřeby externích subjektů formální úprava zakladatelský rozpočet – rozpočet potřeby startovního kapitálu, rozpočet výnosů, nákladů a zisku P2_1.3.2007

Struktura business plánu úvodní strana obsah shrnutí popis projektu – produkt, zákaznické segmenty, ochrana duševního vlastnictví, klíčové osobnosti projektu, definice výstupů projektu analýza okolí podniku – trh, dodavatelé, odběratelé, výrobní proces a nákladová rozvaha, výzkum a vývoj analýza vnitřních funkcí podniku – prodej; výroba; jakost, environment, bezpečnost; personální otázky sestavení SWOT návrhová část – definice cílů, návrh strategie, finanční plán – náklady, předpoklad příjmů, plánovaný výkaz zisku a ztráty, plánovaná rozvaha, plán peněžních toků, výpočet poměrových ukazatelů popřípadě Investice (pokud je určen podnikatelský záměr investorům) Identifikace faktorů úspěchu, opatření k minimalizaci rizik přílohy P2_1.3.2007

Vztah mezi veličinami P2_1.3.2007

Strategická analýza okolí firmy zaměřena na odhalení vývojových trendů, které mohou firmu v budoucnu významně ovlivňovat analýza obecného okolí socioekonomický sektor technologický sektor vládní sektor analýza oborového okolí sektor zákazníků sektor dodavatelů sektor konkurentů často využívaným je Porterův model pěti konkurenčních sil zahraniční okolí podniku P2_1.3.2007

Informační zdroje pro analýzu okolí verbální informace poskytované médii, ČSÚ písemné veřejně dostupné informace z novin , časopisů, publikací, strategických studií, výzkumných zpráv, výroční zpráv společností apod. internet průmyslová špionáž strategické studie, průzkumy a prognózy strategické informační systémy speciální databázové systémy strategických informací P2_1.3.2007

Strategická analýza vnitřního prostředí firmy faktory vědeckotechnického rozvoje marketingové a distribuční faktory faktory výroby a řízení výroby faktory podnikových a pracovních zdrojů faktory finanční a rozpočtové ukazatelé likvidity ukazatelé síly ukazatelé efektivnosti užití zdrojů ukazatelé ziskovosti Du pont analýza analýza hodnototvorných řetězců analýza vnitřního protstředí firmy metodou 7S P2_1.3.2007

Co je to strategické řízení proces, ve kterém vrcholoví manažeři formulují a zavádějí strategie směřující k dosažení stanovených cílů na strategické řízení navazuje řízení taktické a operativní důležitá je dlouhodobost produktem strategického řízení je konkurenční výhoda Nutnými kroky jsou definice poslání, hodnot, vize, cílů a strategie podniku P2_1.3.2007

Kroky strategického řízení Poslání (proč tady jsme) Naším posláním je vyvíjet, vyrábět a prodávat nadčasové produkty s výraznými inovacemi a vynikající kvalitou. JIC: Pomáhat inovativním projektům v růstu British Airways: Poskytnout klientům co největší pohodlí a pocit domova při cestování Hodnoty (co uznáváme) JIC: hledáme způsoby nikoliv důvody, držíme slovo, jsme otevření investiční společnost: neinvestujeme do zbrojních společností Vize (kam chceme dojít) Úspěšná, moderní a světovou konkurencí respektovaná firma s výjimečným kolektivem,který je schopen vyvíjet a vyrábět nadčasové produkty s výraznými inovacemi a vynikající kvalitou pro náročné zákazníky, spolupracující s nejlepšími partnery, kteří se aktivně podílejí na vývoji a realizaci těchto produktů. Microsoft: Ovládat počítač umí každý McDonald: Zákazník dostane všude na světě stejné jídlo Cíle (konkretizace vize, co chtějí majitelé) Růst tržního podílu zajistit dosažením pozice lídra pro jednotlivé speciální produkty Strategie (jak dosáhnout cílů) P2_1.3.2007

Cíle podniku požadované stavy, o které podnik usiluje vrcholový cíl podniku v tržní ekonomice → dlouhodobá maximalizace zisku nejedná se o izolovaně sledovaný cíl nejčastěji sledované cíle podniku sledování zisku nebo rentability dosahování co nejvyššího obratu ovládnutí trhu, pozice na trhu dlouhodobé zajištění podniku – uložení majetku, zdroj výdělku zajištění pracovních míst – sociální odpovědnost důraz na nezávislost podniku zajištění ochrany životního prostředí – opět sociální odpovědnost na obecnější úrovni lze rozlišovat cíle monetární – dají se měřit penězi cíle nemonetární – nevyjadřují se v penězích Pokuste se rozdělit nejčastěji sledované cíle podniku (viz výše) do monetárních a nemonetárních cílů P2_1.3.2007

Soustava cílů Hlavní cíl podniku např. maximalizace zisku je nedostatečně definovaný cíl při rozhodování personálního manažera → existence mezicílů a dílčích cílů pro jednotlivé podnikové útvary mezicíl – hlavní cíl daného útvaru dílčí cíl – cíle směřující k naplnění mezicíle Pokuste se uvést mezicíle a dílčí cíle pro personální oddělení, pokud hlavním cílem podniku bude maximalizace zisku P2_1.3.2007

Vztahy cílů mezi jednotlivými cíly podniku mohou nastat různé vztahy mezi cíly existují vztahy: komplementární – při dosahování cíle C1 dochází zároveň k vyšší úrovni plnění cíle C2 konkurenční – dosažení cíle C1 může ztížit dosažení cíle C2 protikladné – uskutečňování cíle C1 zamezuje uskutečnění cíle C2, cíle se vzájemně vylučují indiferentní – realizace cíle C1 nemá vliv (ani pozitivní ani negativní) na cíl C2 P2_1.3.2007

zvýšení kvality výrobků minimalizace nákladů zvýšení podílu na trhu Pokuste se uspořádat cíle podniku v rámci systému a hierarchie, tzn. které cíle jsou mezicíli a jaké dílčí cíle pod ně spadají. Pokuste se vybrat vždy dva cíle tak, aby vyjadřovaly vztahy mezi cíly uvedené v levém sloupečky. mezicíle dílčí cíle vztahy mezi cíli: komplementární konkurenční protikladný indiferentní cíle podniku zvýšení kvality výrobků minimalizace nákladů zvýšení podílu na trhu zlepšení reklamy zvýšení životnosti výrobků zlepšení ziskovosti zlepšení povrchové úpravy výrobků rozšíření distribuční sítě P2_1.3.2007

Faktory ovlivňující tvorbu cílů Firemní cíle Síly v okolí Interní vztahy Disponibilní zdroje Důležití „stakeholdeři“ Schopnosti manažerů Minulý vývoj podniku P2_1.3.2007

P2_1.3.2007

Zakladatelský rozpočet specifikace a kvantifikace finančních zdrojů posouzení předpokládaného rozsahu výnosů, nákladů a zisku posouzení potřebného rozsahu hmotného a nehmotného investičního majetku propočet očekávané výnosnosti podniku jako celku, výnosnosti VK apod. P2_1.3.2007

Podnikové výrobní faktory Co je třeba k tvorbě a prodeji výkonů? Lidská práce výkonná práce dispozitivní práce – řízení podniku Stroje Nástroje Materiál Peněžní prostředky??? podnikové výrobní faktory P2_1.3.2007

Peněžní a kapitálový trh Model podniku Zásobování (nákupní činnost) Výrobní činnost pracovní síly Produkce výkonu Sklad Odbytový trh Podniky Domácnosti Personální činnost Finanční činnost podniku Stát toky peněz Odbyt. činnost toky statků Peněžní a kapitálový trh DIM Pracovní síly Materiál materiál Trh výrobních faktorů VK CK P2_1.3.2007

Funkce podniku Primární funkce: zásobovací, výrobní, prodejní Podpůrné funkce: personální, investiční, finanční, vědeckotechnická, správní P2_1.3.2007