Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
SAVCI - shrnutí Mgr. Helena Tlapáková.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Řád: Šelmy Pes domácí: nezatažitelné drápy
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
SAVCI - charakteristika
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Mgr. Eliška Nováková
SAVCI.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vnitřní ústrojí psa domácího
Vnitřní ústrojí psa domácího
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Systém savců 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se společnými znaky třídy savců,
Savci.
CHOBOTNATCI - největší suchozemští savci
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
SAVCI Největší rozvoj savců = TŘETIHORY (před 65 miliony let = éra savců Pronikali do všech ekosystémů Čtvrtohory = éra člověka.
SAVCI Mammalia.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Stavba těla savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Stavba těla savců.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
3 VRSTVY KŮŽE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
SAVCI CHARAKTERISTIKA.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
SAVCI - charakteristika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘÍRODOPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_01-08_Savci - vývoj, stavba těla Autor: Mgr. Věra Vlková Ročník: 8. Datum vytvoření: 22. 4. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1

Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tematická oblast: Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět: Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s nejvyvinutějšími obratlovci – savci. Sledují jejich vývoj, přizpůsobení se prostředí, ve kterém žijí, a jejich stavbu těla. Klíčová slova: savci, vývoj savců, přizpůsobení prostředí, stavba těla savců Druh učebního materiálu: prezentace 2

Savci – nejvyvinutější obratlovci neexistuje žádný typický savec; tvar těla, velikost, prostředí, ve kterém savci žijí, jsou u různých druhů savců velmi odlišné; savci jsou velmi rozmanitá skupina živočichů, přizpůsobili se různému prostředí a žijí ve všech zeměpisných pásmech; setkáme se s nimi v polárních oblastech i na rovníku; mláďata savců sají po narození mateřské mléko. 1

Vývoj savců první savci se vyvinuli v druhohorách asi před 200 miliony let, za předchůdce savců jsou považováni někteří drobní plazi; ve třetihorách, asi před 65 miliony let, nastal největší rozvoj savců, přizpůsobili se velikostí, stavbou těla, potravou a způsobem života všem prostředím na Zemi; osídlili nejen souš, ale pronikli i do vodního prostředí, říkáme, že savci osídlili všechny ekosystémy. 2

asi před 135 miliony let se objevili savci vejcorodí (kladou vejce, mláďata sají mateřské mléko, mají srst); asi před 100 miliony let se vyvinuli savci živorodí (zárodek se vyvíjí v těle matky, patří sem i člověk); v současné době žijeme v období čtvrtohor, toto období nastalo asi před 2 miliony let a trvá dosud; ve čtvrtohorách se střídaly doby ledové a meziledové, podnebí se střídavě ochlazovalo a oteplovalo, po skončení poslední doby ledové vyhynuli velcí savci, jako byli mamut nebo medvěd jeskynní, jiní savci se přizpůsobili teplejšímu podnebí a vyvíjeli se dále. 3

Savci se přizpůsobují prostředí kůže a srst jsou velmi dobře přizpůsobeny prostředí, v němž živočich žije; medvěd lední a liška polární jsou savci obývající polární oblasti – mají dlouhou a hustou srst, která je chrání před chladem; vydra, bobr, nutrie a tuleň se přizpůsobili životu ve vodě, jejich hustá srst se tak snadno nepromáčí a tělo proto dobře odolává chladu; v naší přírodě se můžeme setkat s ježkem a v ZOO například s dikobrazem, chlupy těchto savců se přeměnily v ostny. 4

savci mají různě barevnou srst, podle prostředí, v němž žijí, se u nich vytváří krycí zbarvení; u některých savců, jako jsou například zebra, žirafa, daněk, jezevec a rys, je zbarvení doplněno o pruhy nebo skvrny; skvrny na srsti slouží ke zrakovému dorozumívání, příkladem jsou bílé skvrny na zadku antilop, viditelné pouze při útěku, které upozorní ostatní jedince ve stádě na nebezpečí; mnozí savci se přizpůsobili prostředí přeměnou drápů, za příklad mohou posloužit kopyta u kopytníků nebo nehty primátů. 5

přizpůsobení se prostředí můžeme pozorovat také u mláďat, která se rodí různě vyvinutá; savci žijící v úkrytech rodí holá a bezmocná mláďata, která se postupně vyvíjejí a rostou (myš domácí, křeček polní), kopytníci rodí dobře vyvinutá mláďata; savci se tvarem těla a pohybovým ústrojím přizpůsobili odlišnému prostředí (netopýři se přizpůsobili pohybu ve vzduchu, opice se přizpůsobily životu na stromech, delfíni životu v mořích apod.). 6

Vnitřní stavba těla savců tělo psa domácího a všech ostatních savců pokrývá kůže tvořená svrchní pokožkou a spodní škárou, ve škáře jsou četné cévy, které kůži prokrvují a vyživují, pod škárou se nachází podkožní vazivo, v němž se ukládá tuk; tělo savců obvykle pokrývá srst, kterou tvoří delší chlupy, pesíky, a kratší izolační chlupy, podsada; mnozí savci vyměňují srst během roku, dochází k línání; zvláštními chlupy jsou hmatové vousy v okolí čenichu, které jsou spojeny s hmatovými buňkami. 7

čelo stop (žlabinka) hřbet nosu nosní houba převislé ucho týl pysky morda spodní čelist hrdlo šíje kohoutek hřbet bedra záď ocas stehno hlezna nárt tlapky bérec koleno slabina břicho loket zápěstní klouby nadprstí předloktí předhrudí hrudník rameno lopatka 8

potravu savci rozmělňují zuby, které se dělí na řezáky, špičáky, třenové zuby a stoličky; savci dýchají plícemi, vzduch je nasáván do nosní dutiny, dále proudí přes nosohltan, hrtan a průdušnici do průdušek, ty se v plících větví na průdušinky zakončené plicními váčky, jejichž stěny jsou vyklenuty v plicní sklípky. 9

mají dokonale vyvinutou nervovou soustavu a smyslová ústrojí; srdce savců má dvě předsíně a dvě komory, krev koluje ve velkém a malém krevním oběhu; mají dokonale vyvinutou nervovou soustavu a smyslová ústrojí; řídícím ústrojím těla savců je mozek, který se skládá z prodloužené míchy, středního mozku, mozečku, mezimozku a koncového mozku; mají velmi dobře vyvinutý čich a zrak; jsou odděleného pohlaví a vždy dochází k vnitřnímu oplození, z oplozeného vajíčka se v děloze samice vyvine zárodek, savci zpravidla rodí živá mláďata, která sají mateřské mléko. 9

Opakování ČÍM SE ŽIVÍ SAVCI PO NAROZENÍ? Sají mateřské mléko. KDO JE POVAŽOVÁN ZA PŘEDCHŮDCE SAVCŮ? Drobní plazi. CO TO ZNAMENÁ, ŽE SAVCI VE TŘETIHORÁCH OSÍDLILI VŠECHNY EKOSYSTÉMY? Znamená to, že osídlili nejen souš, ale pronikli i do vodního prostředí. ČÍM DÝCHAJÍ SAVCI? Dýchají plícemi.

Použité zdroje: Male lion olomouc. IN: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2015-12-18]. Dostupné z: <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Male_lion_olomouc.jpg> Young seal at beach in the faroe islands (behind rocks). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Young_seal_at_beach_in_the_faroe_islands_(behind_rocks).JPG> Lovci mamutu mammoth. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lovci_mamutu_mammoth.jpg> Hystrix.leucura. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2014-04-22]. ]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hystrix.leucura.jpg> Zebras. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zebras.jpg> Common dolphin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_dolphin.jpg> Goldensondika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goldensondika.jpg> Dog anatomy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dog_anatomy.jpg> Laitche-P013. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Laitche-P013.jpg> 14