VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Estetické vzdělávání Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Česká próza a drama 20. století Název materiálu Představitelé české prózy a dramatu 1. pol. 20. století Číslo materiálu VY_12_INOVACE_1A_CJ_08(32) Autor Mgr. Anežka Chládková Datum tvorby 10. 03. 2013 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora. Anotace: Určená pro žáky 1. ročníku nástavbového studia (popř. 1. ročníku SOU). Prezentace určená k interaktivní práci žáků při hodině. Metodické pokyny: Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele a interaktivní práci žáků, lze použít i k opakování učiva. Prvních pět úloh společně s žáky ( první úloha s animací podporující výklad). Dále čtyři příklady s nabídkou výběru výsledků. Některý z žáků dostane myš a z nabídky řešení příkladů vybírá správnou možnost. A na závěr čtyři příklady k samostatné práci žáků. Čas: cca. 20 - 25 min.
Větou „Tak nám zabili Ferdinanda“ začíná román: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Bylo nás pět Lovci mamutů Cirkus Humberto
Autorem této knihy je Jaroslav Hašek Eduard Bass Eduard Štorch Karel Poláček Jaroslav Hašek
O jakou válku se v románu jedná? O 2. světovou O 1. světovou O třicetiletou O žádnou – slovo válka je jen v názvu
Kdo je vypravěčem v knize „Bylo nás pět“? Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Hlavní hrdina Petr Bajza Spisovatel Karel Čapek Dospělý vypravěč Spisovatel Karel Poláček
Jak se snaží Péťa hovořit? Velmi hrubě, vulgárně; předvádí se. Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Hovoří velmi nespisovně. Hovoří pouze nářečím. Velmi spisovně, někdy volí knižní i nářeční výrazy.
V čem je hlavní význam románu „Cirkus Humberto“? Oslavuje českou šikovnost. Oslavuje tulácký a svobodný život lidí od cirkusu. Zdůrazňuje bohatství a majetek cirkusáků. Varuje před lidmi od cirkusu.
Kdo je autorem děl „Bílá nemoc“ a „Matka“? Karel Poláček Karel Čapek Jaroslav Hašek Jan Werich
Tato díla jsou: Divadelní hry Oslavuje tulácký a Romány svobodný život lidí od cirkusu. Romány Dětské knížky Básnické sbírky
Jaký je jejich hlavní námět? Varují před nakažlivými chorobami. Varují před válkou - jsou protiválečná. Zobrazují rodinné vztahy. Zdůrazňují bohatství a majetek lékařů.
Jaké knihy psal Eduard Štorch? Oslavuje českou šikovnost. Historické - válečné Humoristické Historické – hlavně z pravěku Pohádkové
Kterou knihu E. Štorch nenapsal? Lovci mamutů Oslavuje českou šikovnost. Minehava Osada Havranů Klabzubova jedenáctka
S kým spolupracoval J. Werich? S Eduardem Bassem Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války S Karlem Čapkem S Eduardem Štorchem S Jiřím Voskovcem
A pokračujeme…
Alquist motá se k nim: Lidé. Vy – vy- vy- jste lidé Alquist motá se k nim: Lidé? Vy – vy- vy- jste lidé? Helena vykřikne a odvrátí se. Alquist: Vy jste snoubenci? Lidé? Odkud se vracíte? Hmatá na Prima. Kdo jste? Primus: Robot Primus. Alquist: Jak? Ukaž se děvče! Kdo jsi! Helena: Robotka Helena. Jak se jmenuje dílo, ze kterého je ukázka? Kdo je jeho autorem? O jaký žánr se jedná? Názor odůvodni. Jak se nazývají části, které jsou psány proloženě? Které slovo z této ukázky přešlo do mnoha dalších jazyků? Používáme i my slova z cizích jazyků? Proč? Uveď příklad.
Pokud jste byli úspěšní, patří vám
Použité zdroje: PAROLKOVÁ, Eva; SPURNÁ, Marie. Literární výchova pro odborná učiliště. Praha: Nakladatelství PARTA, s.r.o., 2005, ISBN 80-7320-074-0. http://office.microsoft.com