Stařec a moře, petr a lucie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Metodický list: Vyjmenovaná slova po „B, L, M“ - shrnutí Jazykové vzdělávání Jazyk: český Věk: 3. ročník ZŠ Anotace: Tato prezentace slouží k procvičování.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
I. Literární exkurze II. Sout ěž e III. Projekt Mladé fronty Dnes IV. Č tená ř ské dílny V. Literární ve č ery.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
SLOH – popis statický líčení
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Pražské červnové povstání
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Ukázky lidových pohádek, práce s texty pohádek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Poměr v základním tvaru.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Stejskalová Hana
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Výtvarné umění starověkého Egypta
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Psychologie test.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Obědy ve Školní jídelně 5.A 2016/2017
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Moudra s květinou.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Matematika + opakování a upevňování učiva
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
ANOTACE Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní.
REGIONY ČESKÉ REPUBLIKY
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Stařec a moře, petr a lucie

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_2B_10_Stařec a moře, Petr a Lucie TÉMA SADY: Literatura 19. a 20. století ROČNÍK: septima DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Kateřina Benešová

Anotace Materiál je určen k práci s texty. Studenti se na hodinu připravovali četbou novely Stařec a moře, jejíž znalost následně využívali při zpracovávání úkolů k ukázce. Práce s textem Petr a Lucie byla teoreticky podpořena referátem studentky na základě vlastní četby. Audio a video ukázky sloužily k dokreslení celé tematiky.

Stařec a moře – obecné informace Novela E. Hemingway za ni dostal Nobelovu cenu Téma: boj člověka s přírodou Metoda ledovce Autobiografické prvky: Kuba, rybaření Úsporný styl – rysy mluvenosti nebo publicistiky Obr. 1

Ukázka Stařec a moře Žralok je rychle dohnal odzadu, a když se vrhl na rybu, viděl stařec jeho otevřenou tlamu a podivné oči a slyšel cvaknutí jeho zubů, když se zahryzl do rybího masa těsně nad ocasem. Žraločí hlava vyčnívala z vody a jeho hřbet se vynořoval a stařec slyšel, jak se na jeho velké rybě trhá kůže a maso. V tom okamžiku stařec vrazil harpunu žralokovi do hlavy v těch místech, kde spojnice mezi očima protínala čáru, táhnoucí se mu od nosu přímo vzad. Ty čáry nebylo ve skutečnosti vidět. Bylo vidět jen těžkou špičatou modrou hlavu a veliké oči a cvakající, dravě chňapající hltavé čelisti. Ale v těch místech má žralok mozek a stařec ho tam zasáhl. Zasáhl ho svýma krví pomazanýma rukama a vbodl mu tam dobře mířenou harpunu ze všech sil. Vrazil mu ji tam bez naděje, ale odhodlaně a s naprostou škodolibou nenávistí.

Otázky k ukázce Zasadit ukázku do kontextu celého díla. Stařec už ulovil rybu a nyní ji brání před žraloky Charakteristika hlavní postavy. Santiago – odhodlaný, odvážný, nezlomný, zoufalý Dokažte na textu, že autor se vyznal v tematice, o níž píše. Popis žraloka a místa zásahu Která pasáž textu je nejvíce subjektivní a proč? Závěr ukázky – emoce starce, co v danou chvíli cítí Jazykový rozbor Spisovný jazyk, často se opakují slova – žralok, stařec, jeho, bylo  monotónnost, slova spojená s rybářstvím - harpuna

Petr a Lucie – obecné informace Lyrická novela Tematika 1. světové války Vystavěno na kontrastech: láska x válka, Petr z bohaté rodiny x Lucie z chudé Děj se odehrává v Paříži během2 měsíců Nenaplněný cit (čistá láska, nepošpiněná, nevinná, mladá) vs. krutá válka (nese smrt, špinavá, nelítostná, nemravná) Tragický konec O b r. 2

Petr a Lucie - ukázka Zítřek - Ti kdo přijdou po nás, stěží si budou moci představit, kolik němého zoufalství a bezedného žalu bylo ve 4. roce války obsaženo v tomto slově - zítřek. ...Taková únava! Naděje byly již tolikrát zklamány! Sta zítřků šla jeden za druhým, sta zítřků navlas podobných včerejšku a dnešku a vesměs vyplněných ničím a čekáním, čekáním na nic. Čas již neplynul. Rok byl jako Styx, podsvětní řeka, otáčející život kruhem černých a mastných vod, pochmurně se lesknoucích a vypadajících jako by stály. Zítřek? Zítřek je mrtev. Kráčeli pak tmou, opřeni jeden o druhého, a tiše plakali láskou. Na zemi jim pod kroky skřípalo rozbité sklo a dlažba krvácela. Kolem jejich lásky číhala smrt a noc. Ale nad jejich hlavami, nahoře mezi černými zdmi ulice, sbíhajícími se jako vysoký komín, v lůně nebes, bušilo jako v čarovném kruhu srdce hvězdy...

Otázky k ukázce Doložte na ukázce, že text je velmi lyrický. Absence děje, úvahy, hodnocení, popisy Jak je v textu hodnocena válka? Zoufalství, žal, únava, nedůvěra v budoucnost, odevzdanost, atd. Vyhledejte básnické prostředky v ukázce a pojmenujte je: Personifikace: zítřek je mrtev, dlažba krvácela, srdce hvězdy Přirovnání: Rok byl jako Styx, bušilo jako v čarovném kruhu Oxymorón: plakali láskou

Petr a Lucie – ukázka 2 Otázky: Jejich tváře se políbily. Déšť toho využil, vklouzl pod nemotorný deštník a poškádlil je svými prsty po vlasech a po lících; jejich semknuté rty vsály studenou kapičku. Petr řekl: „Ale co ti ostatní?“ „Kteří ostatní?“ „Ti ubožáci,“ odpověděl Petr. „Všichni ti, kteří nejsou námi?“ „Ať dělají totéž co my“ Ať milují!“ „A nejsou milováni! To, Lucie, nemůže každý.“ „I může!“ „Nemůže Lucie. Neznáš cenu daru, který mi dáváš.“ „Dávat své srdce lásce, své rty milenci, to je přece totéž jako dávat oči světlu; to není dávání, to je braní.“ „Ale mnozí lidé jsou slepci.“ „My je nevyléčíme, Petříčku. Dívejme se místo nich!“ Otázky: 1. Charakteristika postav na základě dialogu. (individuální řešení)

Petr a Lucie – ukázka 3 V témž okamžiku se silný pilíř, o nějž se opírali, pohnul a celý kostel se od základů zachvěl. Srdce zabušilo v Lucii tak, že v ní přehlušilo rachot výbuchu a křik věřících; a nemajíc kdy se bát nebo trpět, vrhla se, aby ho jako slepice svá kuřátka zakryla vlastním tělem, vrhla se na Petra, blaženě se usmívajícího při zavřených očích. Mateřským objetím si tu drahou hlavu ze všech sil přitiskla do klína a sklonila se nad Petrem, s ústy na jeho šíji, takže byli schouleni v nepatrné klubíčko. A mohutný pilíř je naráz pohřbil pod svými sutinami.

Otázky k ukázce 3 Zasadit ukázku do kontextu celého děje. Závěr knihy, Petr a Lucie umírají Pasáž je napsána tak, aby vyvolávala čtenářovy emoce, jak toho autor docílil? Zbytečná smrt, nemožnost uniknout, zoufalá snaha Lucie ochránit Petra, dojímavý lidský osud na pozadí událostí, které hýbou světem

Audio a video Stařec a moře – audio kniha Stařec a moře - krátký animovaný film Petr a Lucie Obr. 3 – E. Hemingway Obr. 4 – R. Rolland

Citace Obr. 1: NEZNÁMÝ AUTOR. lentilkas.blog.cz [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://lentilkas.blog.cz/0803/ernest-hemingway HEMINGWAY, Ernest. Stařec a moře [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/ernest-hemingway/starec-a-more.html Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. cbdb.cz [online]. [cit. 6.2.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cbdb.cz/kniha-3045-petr-a-lucie-pierre-et-luce ROLLAND, Romain. Petr a Lucie [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/romain-rolland/petr-a-lucie-3.html#ixzz2rnerx9Sx ROLLAND, Romain. Petr a Lucie [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/romain-rolland/petr-a-lucie.html#ixzz2rnh4cM6N Obr. 3: KARSH, Yousuf. wikimedia.org [online]. [cit. 6.2.2014]. Dostupný na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hemingway_portrait.jpg Obr. 4: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit. 6.2.2014]. Dostupný na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Romain_Rolland_1915.jpg