Stařec a moře, petr a lucie
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_2B_10_Stařec a moře, Petr a Lucie TÉMA SADY: Literatura 19. a 20. století ROČNÍK: septima DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Kateřina Benešová
Anotace Materiál je určen k práci s texty. Studenti se na hodinu připravovali četbou novely Stařec a moře, jejíž znalost následně využívali při zpracovávání úkolů k ukázce. Práce s textem Petr a Lucie byla teoreticky podpořena referátem studentky na základě vlastní četby. Audio a video ukázky sloužily k dokreslení celé tematiky.
Stařec a moře – obecné informace Novela E. Hemingway za ni dostal Nobelovu cenu Téma: boj člověka s přírodou Metoda ledovce Autobiografické prvky: Kuba, rybaření Úsporný styl – rysy mluvenosti nebo publicistiky Obr. 1
Ukázka Stařec a moře Žralok je rychle dohnal odzadu, a když se vrhl na rybu, viděl stařec jeho otevřenou tlamu a podivné oči a slyšel cvaknutí jeho zubů, když se zahryzl do rybího masa těsně nad ocasem. Žraločí hlava vyčnívala z vody a jeho hřbet se vynořoval a stařec slyšel, jak se na jeho velké rybě trhá kůže a maso. V tom okamžiku stařec vrazil harpunu žralokovi do hlavy v těch místech, kde spojnice mezi očima protínala čáru, táhnoucí se mu od nosu přímo vzad. Ty čáry nebylo ve skutečnosti vidět. Bylo vidět jen těžkou špičatou modrou hlavu a veliké oči a cvakající, dravě chňapající hltavé čelisti. Ale v těch místech má žralok mozek a stařec ho tam zasáhl. Zasáhl ho svýma krví pomazanýma rukama a vbodl mu tam dobře mířenou harpunu ze všech sil. Vrazil mu ji tam bez naděje, ale odhodlaně a s naprostou škodolibou nenávistí.
Otázky k ukázce Zasadit ukázku do kontextu celého díla. Stařec už ulovil rybu a nyní ji brání před žraloky Charakteristika hlavní postavy. Santiago – odhodlaný, odvážný, nezlomný, zoufalý Dokažte na textu, že autor se vyznal v tematice, o níž píše. Popis žraloka a místa zásahu Která pasáž textu je nejvíce subjektivní a proč? Závěr ukázky – emoce starce, co v danou chvíli cítí Jazykový rozbor Spisovný jazyk, často se opakují slova – žralok, stařec, jeho, bylo monotónnost, slova spojená s rybářstvím - harpuna
Petr a Lucie – obecné informace Lyrická novela Tematika 1. světové války Vystavěno na kontrastech: láska x válka, Petr z bohaté rodiny x Lucie z chudé Děj se odehrává v Paříži během2 měsíců Nenaplněný cit (čistá láska, nepošpiněná, nevinná, mladá) vs. krutá válka (nese smrt, špinavá, nelítostná, nemravná) Tragický konec O b r. 2
Petr a Lucie - ukázka Zítřek - Ti kdo přijdou po nás, stěží si budou moci představit, kolik němého zoufalství a bezedného žalu bylo ve 4. roce války obsaženo v tomto slově - zítřek. ...Taková únava! Naděje byly již tolikrát zklamány! Sta zítřků šla jeden za druhým, sta zítřků navlas podobných včerejšku a dnešku a vesměs vyplněných ničím a čekáním, čekáním na nic. Čas již neplynul. Rok byl jako Styx, podsvětní řeka, otáčející život kruhem černých a mastných vod, pochmurně se lesknoucích a vypadajících jako by stály. Zítřek? Zítřek je mrtev. Kráčeli pak tmou, opřeni jeden o druhého, a tiše plakali láskou. Na zemi jim pod kroky skřípalo rozbité sklo a dlažba krvácela. Kolem jejich lásky číhala smrt a noc. Ale nad jejich hlavami, nahoře mezi černými zdmi ulice, sbíhajícími se jako vysoký komín, v lůně nebes, bušilo jako v čarovném kruhu srdce hvězdy...
Otázky k ukázce Doložte na ukázce, že text je velmi lyrický. Absence děje, úvahy, hodnocení, popisy Jak je v textu hodnocena válka? Zoufalství, žal, únava, nedůvěra v budoucnost, odevzdanost, atd. Vyhledejte básnické prostředky v ukázce a pojmenujte je: Personifikace: zítřek je mrtev, dlažba krvácela, srdce hvězdy Přirovnání: Rok byl jako Styx, bušilo jako v čarovném kruhu Oxymorón: plakali láskou
Petr a Lucie – ukázka 2 Otázky: Jejich tváře se políbily. Déšť toho využil, vklouzl pod nemotorný deštník a poškádlil je svými prsty po vlasech a po lících; jejich semknuté rty vsály studenou kapičku. Petr řekl: „Ale co ti ostatní?“ „Kteří ostatní?“ „Ti ubožáci,“ odpověděl Petr. „Všichni ti, kteří nejsou námi?“ „Ať dělají totéž co my“ Ať milují!“ „A nejsou milováni! To, Lucie, nemůže každý.“ „I může!“ „Nemůže Lucie. Neznáš cenu daru, který mi dáváš.“ „Dávat své srdce lásce, své rty milenci, to je přece totéž jako dávat oči světlu; to není dávání, to je braní.“ „Ale mnozí lidé jsou slepci.“ „My je nevyléčíme, Petříčku. Dívejme se místo nich!“ Otázky: 1. Charakteristika postav na základě dialogu. (individuální řešení)
Petr a Lucie – ukázka 3 V témž okamžiku se silný pilíř, o nějž se opírali, pohnul a celý kostel se od základů zachvěl. Srdce zabušilo v Lucii tak, že v ní přehlušilo rachot výbuchu a křik věřících; a nemajíc kdy se bát nebo trpět, vrhla se, aby ho jako slepice svá kuřátka zakryla vlastním tělem, vrhla se na Petra, blaženě se usmívajícího při zavřených očích. Mateřským objetím si tu drahou hlavu ze všech sil přitiskla do klína a sklonila se nad Petrem, s ústy na jeho šíji, takže byli schouleni v nepatrné klubíčko. A mohutný pilíř je naráz pohřbil pod svými sutinami.
Otázky k ukázce 3 Zasadit ukázku do kontextu celého děje. Závěr knihy, Petr a Lucie umírají Pasáž je napsána tak, aby vyvolávala čtenářovy emoce, jak toho autor docílil? Zbytečná smrt, nemožnost uniknout, zoufalá snaha Lucie ochránit Petra, dojímavý lidský osud na pozadí událostí, které hýbou světem
Audio a video Stařec a moře – audio kniha Stařec a moře - krátký animovaný film Petr a Lucie Obr. 3 – E. Hemingway Obr. 4 – R. Rolland
Citace Obr. 1: NEZNÁMÝ AUTOR. lentilkas.blog.cz [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://lentilkas.blog.cz/0803/ernest-hemingway HEMINGWAY, Ernest. Stařec a moře [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/ernest-hemingway/starec-a-more.html Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. cbdb.cz [online]. [cit. 6.2.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cbdb.cz/kniha-3045-petr-a-lucie-pierre-et-luce ROLLAND, Romain. Petr a Lucie [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/romain-rolland/petr-a-lucie-3.html#ixzz2rnerx9Sx ROLLAND, Romain. Petr a Lucie [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/romain-rolland/petr-a-lucie.html#ixzz2rnh4cM6N Obr. 3: KARSH, Yousuf. wikimedia.org [online]. [cit. 6.2.2014]. Dostupný na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hemingway_portrait.jpg Obr. 4: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit. 6.2.2014]. Dostupný na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Romain_Rolland_1915.jpg