Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_859 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) 16.04.2012 Třída: 9.A Počet žáků celkem: 24 Z toho dívek: 16
Pedosféra Předmět: Přírodopis Ročník: devátý Klíčová slova: Pedosféra,pedologie,půdoznalství, Dokučajev, půdotvorní činitelé, složky půdy, půdní edafon, ornice, humus, kompost, půdní fond ČR. Anotace: Seznámení s pojmy jako je pedosféra, pedologie, kdo to byl V.V.Dokučajev, co to jsou půdotvorní činitelé a jak ovlivňují vznik půdy. Co patří mezi složky půdy, co je to půdní fond a rozdělení půdního fondu ČR. Půdní eroze a ochrana proti ní. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein
Pedosféra Pedologie – půdoznalství Pedosféra nauka o půdě zkoumá vznik složení vlastnosti klasifikací rozmístění třídění půd na zemském povrchu. Pedosféra je to půdní obal Země vznikla z nejsvrchnější části litosféry Netvoří souvislou sféru Její vlastnosti závisí na: matečné hornině podnebí povrchu pevnin je rozrušována zvětráváním
Pedosféra Dokučajev, Vasilij Vasiljevič (1846 – 1903) Obr.1 Dokučajev, Vasilij Vasiljevič (1846 – 1903) ruský geolog a pedolog zakladatel pedologie profesor na univerzitě v Petrohradě byl kurátorem mineralogie studoval půdy evropské části Ruska
Pedosféra Půda je přírodní útvar je nejcennější složkou krajinné sféry. vzniká z povrchových zvětralin zemské kůry ze zbytků organismů kvůli organické složce je velmi citlivá na její tvorbě se podílí půdotvorní činitelé barvou, složením a úrodností se liší od mateřské horniny a zvětralin. Obr.2 Obr.3
Pedosféra Matečná hornina chemické složení -živiny, barva, zrnitost Podnebí teplota , srážky, výpar – rychlost reakcí Reliéf nadmořská výška, sklon, expozice Organismy – rozklad látek Voda – přenos složek půdy Člověk zásahy do půdotvorného procesu
Pedosféra
Pedosféra Kořeny rostlin – v povrchové vrstvě Obr.4 Drobní živočichové – půdní edafon kypří a provzdušňují půdu jejich chodbičkami lepší přívod vody krtci, brouci, žížaly, slimáci, stonožky, mravenci... Krtek Žížala Obr.7 Obr.6 Půdní mikroorganismy-bakterie Rozklad látek a tvorba humusu Obr.5
Pedosféra Půdní vzduch obsahuje 10x více CO2 = 0,3%. vzniká dýcháním kořenů a mikroorganismů rozkladem organických látek obsahuje více vodních par méně kyslíku Humus všechny neživé organické látky, nahromaděných v půdě jeho obsah do hloubky klesá zlepšuje vlastnosti půdy = strukturu i schopnost poutat vodu i živiny u nás je v půdě jen 2-3% humusu humus = nejúrodnější část půdy Humifikace – proces vzniku humusu z mrtvé organické hmoty
Pedosféra Půdní úrodnost nejcennější vlastnost půdy Obdělávání půdy Obr.12 Půdní úrodnost nejcennější vlastnost půdy je to schopnost půdy poskytnout rostlinám dostatek živin, vláhy, vzduchu k životu zvyšuje se obděláváním hnojením zavodňováním odvodňováním Půdní živiny je to soubor chemických látek – sloučenin a prvků ty jsou nutné pro vývoj organismů, především rostlin vznikají zvětráváním a přeměnou matečného podkladu nebo rozpadem organické hmoty
Pedosféra Zemědělská půda je to půda využívána k pěstování zemědělských plodin její největší část tvoří pole s ornou půdou Kompost je to dobré prostředí pro mikroorganismy – hmyz, červy rozloží ho na jednotlivé látky ty zapojí do obnovy půd Ornice je to nejsvrchnější část zemědělské půdy, která se obdělává nakypřená – snadná eroze proto orba podle vrstevnic pásy keřů a stromů jako protierozní opatření
Pedosféra Půdní eroze vzniká při intenzivním zemědělství nebo kde je likvidace vegetace není ochrana před větrem (lehké částice ) a vodou není zpevněna kořeny rostlin – nehostinná pro živočichy a rostliny. Obr.13
Pedosféra Půdní fond jsou to veškeré pozemky a vodní plochy určité správní oblasti ( okres, kraj...) půdní fond ČR = 7900000ha
Pedosféra Vinice – 19 500 ha Obr.10 Orná půda – pole obr.8 Chmelnice – 10 500 ha Obr.9 Louky a pastviny Obr.11
Pedosféra Kontrolní otázky. 40b Co patří mezi půdotvorné činitele? 7b Jak se nazývá nauka o půdě a kdo ji založil? 3b Co je to pedosféra? 3b Co patří do zemědělského půdního fondu? 7b Co patří mezi živé složky půdy? 3b Co je to humus a co ho tvoří? 6b Co patří do nezemědělského fondu? 3b Čím se zvyšuje půdní úrodnost? 4b Co patří mezi neživé složky půdy? 4b
Pedosféra Odpovědi na kontrolní otázky. Matečná hornina, podnebí, reliéf, podzemní voda, čas, organismy, člověk. Půdoznalství – pedologie, Dokučajev. Půdní obal Země. Orná půda, vinice, chmelnice, louky, pastviny zahrady, sady. Kořeny rostlin, mikroorganismy, drobní živočichové. Nejúrodnější část půdy a tvoří ho neživé organické látky. Lesy, vodní plochy, zastavěné plochy. Obděláváním a hnojením půdy, odvodňováním a zavodňováním. Půdní voda a vzduch, odumřelé části rostlin a živočichů, částečky – jíl,prach, hlína, kámen.
Pedosféra Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s pojmy jako je pedosféra, pedologie, kdo to byl V.V.Dokučajev, co to jsou půdotvorní činitelé a jak ovlivňují vznik půdy. Co patří mezi složky půdy, co je to půdní fond a rozdělení půdního fondu ČR. Půdní eroze a ochrana proti ní. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.
Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Pedosféra Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Vasilij_Vasiljevič_Dokučajev Obr. 1: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Dokuchaev2.jpg/ 225px-Dokuchaev2.jpg Obr. 2: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRG9W9oh1dg5hWacr12A9U4zQ UEMDydqQ8ip7dvqDrZrAyEpOdfBA Obr. 3: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVCjOODz1KcM4lbYpE4eQVYw yNR2n5NSlRw8HVHGB-GtatpLhYNA Obr. 4: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSKBVT8wbizvKppuBPdCMVhwD edNDmF8HMIX3nfdagtRZdZQYwAJw Obr. 5: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://www.osel.cz/_popisky/113_/s_1138181596.jpg
Zdroje a citace Obr. 6: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ5DW2oWoimKjnr6Yo2hGsY34mBCRFfea2Ov54x5 Eqz0XSnRuXd6Q Obr. 7: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSc_9LKpnyYiJGmMJO5p_UI9YNaM4EnjXMu4tDGX ycl5KpIhU_wHQ Obr. 8: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwmq7ahqJfQMuyH7umU1_HvbHuXEYEPDW- bjB8j0th7acLwiwb Obr. 9: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPZzPbr_iaHLL4MVMP3yINt200srYwGXL- G5EdCbDuATcHYTAZ Obr. 10: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIdLx_sh7oMlrXwjqsBO01KWRIHkHiqXjZSW0e3l5j 9GjokeGjaA Obr. 11: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsr_u6ATz0HElY5TW9Pm3Y0JqKNIcYGoWT5JS7Jo uSaeSDAFeq Obr. 12: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSFhPhrUbZJx4tDO9LN8g3kPiM9mDkyJSXZlpKs8_t MCHsrOVnfIw Obr. 13: Dostupný z WWW: [ 2012-04-14]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTY- Lm4zZpqXAtapc4LsbKBuBdtj76fwG38Jw2BEH5EnYUW9V694Q