VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Advertisements

Systémy pro výrobu solárního tepla
Řád a jeho porušení Organizace prvků na pozadí. Oko si vybírá a kombinuje prvky, spojuje části tak, aby si vytvořilo pochopitelný celek.
Smyslová soustava člověka
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Psychohygiena seniora
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Sub-projekt BRIE Potštát 12. října Praktické využití obnovitelných zdrojů energie v rodinných domech Ing. Libor Lenža Regionální energetické centrum,
Nervová soustava- receptory
Barva Jak vybrat barvy.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Project BOS Low-cost InDoor Localization System Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Smyslové ústrojí 5. ročník
Smysly člověka (všeobecně)
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
NBU2A LS2015 / RODINNÉ DOMY Petr LÉDL / Petr ŠIKOLA KATEDRA ARCHITEKTURY KONCEPT A DISPOZICE RODINNÉHO DOMU.
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
Modely mentální retardace
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Kompozice, barva, text Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Josef Konečný odstraňování bariér ze života nevidomých
Model struktury strategického managementu
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Geografická kartografie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Digitální učební materiál
Prezentace – výklad učiva
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Zrak a optické klamy.
Co je kognitivní psychologie?
Kompozice, barva, text Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ Irena Šestáková_Fakulta architektury ČVUT v Praze_Ústav nauky o budovách VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ Konference_Stárnutí a veřejný prostor_Praha_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 ČLOVĚK A PROSTŘEDÍ ARCHITEKTURA JAKO PROJEV EMPATIE A INTEGRACE Působení prostředí na psychiku a zdraví ovlivňuje schopnost vnímání, jednání, rozhodování a orientace. Aby prostředí bylo přístupné, je nutné, aby se v něm každý dokázal nejen bez omezení pohybovat, ale i dobře orientovat. Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 STAVBA A PROSTŘEDÍ VNÍMÁNÍ PROSTŘEDÍ A STAVBY UŽIVATELI Pozitivní identifikace člověka s prostředím i samotným objektem se dá docílit prostřednictvím: snadné čitelnosti prostředí a stavby (tvarová jednoduchost, měřítko a proporce, přehlednost a orientace) míry otevřenosti či uzavřenosti objektu vůči okolí pozitivního architektonické vyznění (pokud stavba vyvolává rozporuplné reakce veřejnosti bývá její přijetí komplikované) bezkolizního užívání (při prostorovém uspořádání je třeba brát ohled na pohybové, smyslové a mentální handicapy uživatelů) obecně známé charakteristiky prostor a objektů (účel, dispoziční vazby, materiály a povrchy, předměty) cíleného použití tvaru, materiálu a barvy Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Snadná čitelnost vede k rychlému pochopení a bezproblémové užívání. STAVBA A PROSTŘEDÍ ARCHITEKTURA JAKO PROJEV EMPATIE A INTEGRACE Snadná čitelnost vede k rychlému pochopení a bezproblémové užívání. Nečitelnost způsobuje dezorientaci , vyvolává pocit nejistoty a zmatku, má negativní dopad na psychickou pohodu i zdraví uživatele. Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 ORIENTACE V PROSTŘEDÍ ? oční kontakt po cestě od cíle k cíli kognitivní mapa v hlavě Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 ORIENTAČNÍ BODY Důležitými prvky pro orientaci v prostoru jsou orientační body, místa, která jsou při pohybu na určené trase snadno, rychle a zaručeně postižitelná, a která se výrazně odlišují od okolí a přináší doplňující informaci o prostředí ve kterém se člověk pohybuje. Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 VNÍMÁNÍ MATERIÁLŮ_KONTRAST Vizuálních kontrastů můžeme dosáhnout pomocí: kontrastů materiálů (odlišné materiály, odlišné struktury materiálů) kontrastů barev kontrastů jasů (intenzitou světla a jeho plochou, stejně jako jeho barvou, můžeme jednoduše značit a odlišovat potřebné orientační prvky a jednotlivé prostory) Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 ORIENTAČNÍ ZNAKY_VJEMY Ke zvýšení vnitřní jistoty zejména při chůzi po známé trase, vytvoření správné představy o okolním prostředí a určení pozice na trase pomáhají orientační znaky. Orientační znaky = vjemy, které charakterizují celkovou orientační situaci prostředí: sluchové (charakteristické zvuky a jejich lokalizace) Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 hmatové (povrchové struktury terénu, prvků prostředí) čichové (charakteristické vůně a zápachy) ORIENTAČNÍ ZNAKY_VJEMY Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 ORIENTAČNÍ ZNAKY_VJEMY tepelné (vnímání slunečního záření, větru) vertikální (členitost terénu, stoupání, klesání) a horizontální (změny směru, zakřivení) Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 SENIOR A PROSTŘEDÍ někteří senioři již nejsou z důvodu nemoci schopni se něco nového naučit, musíme vycházet z toho, co umí PROTO prostředí a architektura musí být čitelné (velikost, proporce, funkce) je třeba vždy zachovat přehled omezit nutnost rozhodnout se zachovat rituál Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 SENIOR A PROSTŘEDÍ_PARKINSONOVA NEMOC A B C D freezing of gait GAČR/č. 16-23901S - Principy tvorby prostředí pro osoby s Parkinsonovou nemocí Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017

Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017 SENIOR A PROSTŘEDÍ GAČR/č. 16-23901S - Principy tvorby prostředí pro osoby s Parkinsonovou nemocí Irena Šestáková_Vnímání a přístupnost prostředí_25.9.2017