DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Dělitelnost přirozených čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_250.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti.pěti AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná pěti. Speciální vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_10 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dělitelnost přirozených čísel
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozklad na prvočinitele
Rozdíl a součet třetích mocnin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_M_1E_HRU_06_ROZKLAD SLOZENYCH CISEL Autor Mgr.Radka Hrubešová Tematický okruh Dělitelnost přirozených čísel Ročník Prima Datum tvorby 9.10.2012 Anotace Prezentace obsahuje materiál k výkladu a příklady na procvičení s řešením. Metodický pokyn Digitální učební materiál je určen jako výklad do hodiny i jako materiál k následnému procvičení . Možnosti využití: promítání, práce studentů na PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Rozklad složených čísel Víme, že složené číslo – můžeme rozložit na součin menších čísel. Npř. 16 = 2 . 8 Je- li některé číslo v rozkladu složené – ještě ho rozložíme 16 = 2 . 2 . 4 = 2 . 2 . 2 . 2 Číslo 16 jsme rozložili na součin činitelů, které již nelze rozkládat. Jak se činitelé v konečném rozkladu nazývají? prvočísla

Možné způsoby zápisu rozkladu na součin prvočísel Úkol: Rozložte číslo 24 na součin prvočísel A) 24 = 3 . 8 = 3 . 2 . 4 = 3 . 2 . 2 . 2 = 2 . 2 . 2 . 3 B) 24 = 4 . 6 = 2 . 2 . 2 . 3 C) 24 = 2 . 12 = 2 . 2 . 6 = 2 . 2 . 2 . 3 D) 24 2 12 6 3 1 E) 24 = 3 . 8 2 . 4 2 . 2

Každé složené číslo můžeme napsat jako součin prvočísel, některá z nich se mohou opakovat. Činitele rozkladu nazýváme PRVOČINITELE daného složeného čísla. Celému součinu říkáme – ROZKLAD NA PRVOČINITELE. ÚMLUVA: ZA ROZKLAD PRVOČÍSLA BUDEME POVAŽOVAT TOTO ČÍSLO SAMO. TZN:ČÍSLO 13 MÁ JEDINÉHO PRVOČINITELE 13.

Úsporný zápis součinu stejných činitelů – pomocí mocnin Jak tyto zápisy čteme? 2 .2 = 22 dvě na druhou dvě na třetí dvě na čtvrtou tři na pátou 2 . 2 . 2 = 23 2 . 2 . 2 . 2 = 24 3 . 3 . 3 . 3 . 3 = 35

1 ) Rozložte složené číslo na prvočinitele: 14 = 2 . 7 25 = 5 . 5 Vypočteme a zkontrolujeme: 1 ) Rozložte složené číslo na prvočinitele: 14 = 2 . 7 25 = 5 . 5 33 = 3 . 10 = 3 . 2 . 5 = 2 . 3 . 5 44 = 4 . 11 = 2 . 2 . 11 49 = 7 . 7 125 = 5 . 25 = 5 . 5 . 5 2 ) Zapište pomocí mocnin a pak součiny vypočtěte 2 . 2 . 3 . 3 = 22 . 32 = 36 3 . 3 . 5 = 32 .5 = 45 2 . 2 . 3 . 3 . 3 = 22 .33 = 108

Př.: Bez tabulky prvočísel zkuste rozhodnou, zda číslo 73 je číslo složené ? Jak budeme postupovat? Postupně zjistíme, zda je číslo dělitelné prvočísly – 2,3,5,7, - ústně zdůvodníme. Zjstili jsme, že číslo není dělitelné 2, 3, 5, ani 7. Číslo 73 není číslo složené, je to prvočíslo.

Při rozhodování, zda dvojciferné číslo je či není prvočíslo – stačí zkoumat dělitelnost čísly – 2, 3, 5, 7. Není – li dvojciferné číslo dělitelné žádným z těchto prvočísel, pak je prvočíslo.

Př.: Znáte nějaké sudé prvočíslo? Kolik jich je? Najděte největší dvojciferné prvočíslo. Jaký je součet prvních pěti prvočísel? Rozlož čísla 15, 22, 144, 345 na prvočinitele. Vyjádři číslo 31 jako součet prvočísel. Najdeš více možností ?

Řešení: ad1) existuje jedno sudé prvočíslo: 2 ad2) 97 ad3) 2 + 3 + 5 + 7 + 11 =28 ad4) 15 = 3 . 5 22 = 2 . 11 144 = 2 . 2 . 2 . 2 . 3 . 3 345 = 3 . 5 . 23 ad5) npř. 31 = 7+11+13 nebo 31 = 2 + 29

Zdroje: HERMAN,Jiří a kol., Matematika: Dělitelnost. Praha: Prometheus, 1997, ISBN 80-85849-41-0 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora