Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 10. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_18_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo20 Označení materiálu zoo20_plazi_Reptilia.ppt Název školy Gymnázium Kladno.
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
zpracovaný v rámci projektu
Třída: Plazi (Reptilia)
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Nervová soustava vyšších obratlovců
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
PLAZI.
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_11_Systém.
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trávicí soustava hmyzu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
HADI /po výkladu si zapiš do sešitu/
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola Kladruby
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
ZÁSTUPCI PLAZŮ 7. ročník, ZŠ Londýnská.
Ptáci.
Opěrná soustava - kostra
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_17_Systém.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Třída: PTÁCI.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obojživelníci.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 10. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_18_Systém plazů_hadi Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Hadi Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ - HADI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál navazuje na DUM: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika plazů Materiál je určen k interaktivní výuce.

podřád: HADI (Serpentes) Obr. 1

Systém recentních plazů: řád: ŽELVY řád: KROKODÝLOVÉ řád: HATERIE řád: ŠUPINATÍ podřád: JEŠTĚŘI podřád: HADI Obr. 3 Výskyt hadů ve světě

kostra – 200 až 450 obratlů, pohyblivá žebra, nemají hrudní kost ř. Hadi (Serpentes) vývojově nejmladší úplná ztráta končetin (nezachovány ani kosterní zbytky – výj. hroznýši – zbytky pánve) kostra – 200 až 450 obratlů, pohyblivá žebra, nemají hrudní kost Obr. 2 hroznýš královský (Boa constrictor)

zuby nerozlišené, plné některé rýhované n. duté – napojené na jedovou žlázu (přeměněná slinná žl.) – lov, druhotně obrana Obr. 4 ODKAZY NA OBRÁZKY – JEDOVÉ ZUBY HADŮ http://herpetologie.blog.cz/1006/hadi-2

pružné spojení polovin dolní čelisti – roztažitelné vazy → kořist polykají vcelku čelistní klouby nejsou pevně usazeny v jamkách dravci – potrava: hlodavci, ptáci, vejcožrouti škrtiči x jedovatí Obr. 5 Obr. 6

vysokomolekulární bílkoviny - směsi Hadí jed: vysokomolekulární bílkoviny - směsi vliv na NS, CS, někdy na trávicí enzymy různé příznaky uštknutí séra proti uštknutí náš nejjedovatější had = zmije obecná Obr. 7

(zaostřují posunem čočky, ne změnou tvaru), srostlá průhledná víčka Smysly hadů: dominují zrak, čich (zaostřují posunem čočky, ne změnou tvaru), srostlá průhledná víčka termoreceptory – sledují kořist redukované střední ucho → nefční sluch Obr. 8

šupiny – tvar, velikost dle druhu břišní šupiny usnadňují plazení Povrch těla: pružná kůže šupiny – tvar, velikost dle druhu břišní šupiny usnadňují plazení pigment ochrana (vyschnutí) svlékání vcelku Obr. 9

orgány protáhlé – odpovídají tvaru těla Anatomie: orgány protáhlé – odpovídají tvaru těla levá plíce obvykle chybí (výj. hroznýši) velký žaludek → střevo → kloaka neúplně rozdělené ♥ ledviny nemají močový měchýř (kašovitá moč) párový hemipenis 1 – jícen 6 – srdce 12 - slezina 2 – průdušnice 7 – játra 13 - střevo 3 – vaky vybíhající 8 – žaludek 14 - varlata z průdušnice 9 – vzdušný vak 15 - ledviny 4 – levá zakrnělá plíce 10 - žlučník 5 – pravá funkční plíce 11 - slinivka Obr. 10

ZÁSTUPCI HADŮ: hroznýšovití – tropy, škrtiči, živí se menšími obratlovci – hroznýš, hroznýšovec, anakonda, krajta,… Obr. 2 – hroznýš královský

anakonda velká – nejtěžší (kolem 250 kg), v ohrožení útočí i na čl. Obr. 11

krajta mřížkovaná – Afrika, Asie, Austrálie mokřady, často ve vodě, ♀ pečuje o mláďata Obr. 12

- užovka obojková (Natrix natrix) užovkovití – menší n. střední, exotické druhy jedovaté, u nás nejedovatí - užovka obojková (Natrix natrix) Obr. 13

- užovka podplamatá (Natrix tesselata) – méně hojná Obr. 14

- užovka hladká (Coronella austriaca) – na suchých místech, často zaměňovaná se zmijí, živorodá Obr. 15

kobry (Naja) – Afrika, Asie mamby (Dendroaspis) – Afrika, Asie korálovcovití – velmi jedovatí, krátké jedové zuby v přední části čelisti kobry (Naja) – Afrika, Asie mamby (Dendroaspis) – Afrika, Asie kobra indická – kresba se liší v různých oblastech výskytu (2 skvrny, 1 skvrny nebo žádná) Obr. 16

Mamba zelená (korálovcovití) – stromová, účinný jed (přežití bez séra – do 30 min), jedna ze 6 afrických druhů mamby Obr. 17

zmijovití – duté zuby, v klidu sklopené - zmije obecná (Vipera berus) – účinný jed, jen malé množství → neohrozí zdravého dospělého člověka, živí se drobnými hlodavci Obr. 18

chřestýšovití – jedové zuby v přední části čelisti, sklopné, S Amerika, na konci ocasu chřestidlo ze zbytků svlečené pokožky - varování Obr. 19

Afričtí vejcožrouti – vejce polykají vcelku, ostrými výčnělky obratlů naruší skořápku, pak ji vyvrhnou Obr. 20

OTÁZKY Hadi patří mezi: a) studenokrevné živočichy b) teplokrevné živočichy Hadi: nemají končetiny, pouze zbytky na kostře nemají končetiny, ani jejich kosterní zbytky SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 3) Hadi: a) mají souměrně vyvinuté obě plíce b) mají obvykle levou plíci redukovanou c) mají obvykle pravou plíci redukovanou d) nemají plíce SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 4) Z hlediska výživy jsou hadi: a) všežravci b) dravci c) mrchožrouti d) býložravci SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 5) Mezi evolučně starší zástupce hadů patří: a) užovky b) zmije c) hroznýši d) korálovci SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 6) Jedová žláza hadů je svým původem: a) přeměněná slinná žláza b) přeměněná část ústní dutiny c) přeměněná část nosní dutiny d) přeměněný Jacobsonův orgán SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA TEST:

a) studenokrevné živočichy b) teplokrevné živočichy 2) Hadi: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Hadi patří mezi: a) studenokrevné živočichy b) teplokrevné živočichy 2) Hadi: nemají končetiny, pouze zbytky na kostře nemají končetiny, ani jejich kosterní zbytky ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

a) mají souměrně vyvinuté obě plíce SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Hadi: a) mají souměrně vyvinuté obě plíce b) mají obvykle levou plíci redukovanou c) mají obvykle pravou plíci redukovanou d) nemají plíce ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

4) Z hlediska výživy jsou hadi: a) všežravci b) dravci c) mrchožrouti SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Z hlediska výživy jsou hadi: a) všežravci b) dravci c) mrchožrouti d) býložravci ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

5) Mezi evolučně starší zástupce hadů patří: a) užovky b) zmije SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Mezi evolučně starší zástupce hadů patří: a) užovky b) zmije c) hroznýši d) korálovci ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

6) Jedová žláza hadů je svým původem: a) přeměněná slinná žláza SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 6) Jedová žláza hadů je svým původem: a) přeměněná slinná žláza b) přeměněná část ústní dutiny c) přeměněná část nosní dutiny d) přeměněný Jacobsonův orgán ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA TEST:

Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ - ŽELVY PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ - ŽELVY Naším nejjedovatějším hadem je: a) zmije růžkatá b) zmije obecná c) užovka stromová d) užovka obojková Jed hadů je obvykle: a) bílkovinné povahy b) lipidové povahy c) sacharidové povahy d) ani jedno z uvedených tvrzení není správné K čemu jed hadi využívají? Co tvoří potravu hadů?

5) Vylučovacím orgánem hadů jsou: a) párové ledviny b) nepárové ledviny 6) Hadi mají srdeční komoru rozdělenou: a) dokonale b) nedokonale 7) Oba laloky plíce mají obvykle zachovány: a) zmije b) hroznýši c) užovky 8) Hadi mají: a) stálou teplotu těla b) proměnlivou teplotu těla 9) Hadi svlékají kůži: a) vcelku b) po kusech 10) Stručně popište dvě strategie lovu kořisti u hadů.

Naším nejjedovatějším hadem je: PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Naším nejjedovatějším hadem je: a) zmije růžkatá b) zmije obecná c) užovka stromová d) užovka obojková Jed hadů je obvykle: a) bílkovinné povahy b) lipidové povahy c) sacharidové povahy d) ani jedno z uvedených tvrzení není správné K čemu jed hadi využívají? - k lovu, druhotně i k obraně Co tvoří potravu hadů? - hadi = dravci, potrava = drobní savci, ptáci, někteří se specializují na vejce

5) Vylučovacím orgánem hadů jsou: a) párové ledviny b) nepárové ledviny 6) Hadi mají srdeční komoru rozdělenou: a) dokonale b) nedokonale 7) Oba laloky plíce mají obvykle zachovány: a) zmije b) hroznýši c) užovky 8) Hadi mají: a) stálou teplotu těla b) proměnlivou teplotu těla 9) Hadi svlékají kůži: a) vcelku b) po kusech 10) Stručně popište dvě strategie lovu kořisti u hadů. škrtiči – kořist udusí, jedovatí – kořist zabíjí účinným jedem

OBRÁZKY: 1 - SMITH, Michael Allen. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:12_-_The_Mystical_King_Cobra_and_Coffee_Forests.jpg 2 - BAKER, Tod. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boa_constrictor_(2).jpg 3 - EIGHTOFNINE. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_distribution_of_snakes.svg 4 - CANTRELL, Christian. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Garter_snake_tooth.jpg 5 - G. ERIC AND EDITH MATSON PHOTOGRAPH COLLECTION.commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Snake_eating_mouse.jpg 6 - CHMEE2. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lampropeltis_Mexicana_Greeri_(12).JPG 7 - FRIC, Zdeněk. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Viperaberus1.jpg 8 - ASHLIN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AB026_buff_striped_tongue.JPG 9 - CHMEE2. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lampropeltis_Mexicana_Greeri_(9).JPG 10 - GILLE, Uwe. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Snake-anatomy.svg

11 - WILD, Lena. cs. wikipedia. org [online]. [cit. 10. 6. 2013] 11 - WILD, Lena. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eunectes_murinus_in_water.jpg 12 - DANLEO. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reticulated_Python_02.jpg 13 - LARSAEUS, Karl. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Natrix_natrix_(Karl_L).jpg 14 - ORCHI. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Natrix_tessellata_Rheinland-Pfalz_02.jpg 15 - DER IRBIS. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schlingnatter.jpg 16 - HAMEED, Saleem. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cobra_hood.jpg 17 - MONNIAUX, David. fr.wikipedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Dendroaspis_angusticeps_P1380312.JPG 18 - DUCKWORTH, Sylvia. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adder_at_Strathy_Point_-_geograph.org.uk_-_873574.jpg 19 - DAWSON. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crotalus_ruber_02.jpg 20 - MOND76. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eierschlange_frisst_Zwergwachtelei.jpg

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079-83. SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN 80-7066-531-9.